از فرمول جدید اطلاع رسانی تا پذیره نویسی عمومی

گروه بورس- هفته‌ای که گذشت، بازار یکی از پرفرازو فرودترین روزهای خود در سال‌جاری را پشت سر گذاشت. هفته‌ای که می‌توان گفت اتفاق نامطلوبی در بازار رخ نداد و بازار سراسر در فکر و مترصد استفاده از فضای مطلوب بود.

به گزارش خبرنگار ما، در هفته‌ جاری، معامله‌گران به فضای عمومی بازار اعتماد کرده و بی‌مهابا، اقدام به خریداری قابل توجه کرده‌اند.

از مدت‌ها قبل خبر ورود نقدینگی هنگفت در بازار شنیده می‌شد، اما در هفته جاری حرکت جریان سرمایه به سوی بازار به ویژه با تصمیمات حقوقی‌ها بیشتر نمایان شد.از سوی دیگر معامله‌گران بازار که از چندی قبل حرکت خود را از خرید سهام دارویی شروع کرده بودند به طور محسوس از خودرویی‌ها، پتروشیمی‌ها گذشته و به سیمانی‌ها اقبال نشان دادند. اما مهم‌ترین تحولات بازار:

بازار با معامله ایران‌خودرو آشنا شد

در هفته‌ای که گذشت، زوایای بیشتری از انجام بزرگ‌ترین معامله بورس در دو سال اخیر روشن شد. به طوری که مشخص شد که قیمت پایه این سهم ۲۰۴۰ریال است و تقاضا برای خرید این سهم در بازار پس از اعلام آگهی وجود دارد. انجام این مرحله روی قیمت اعلام شده باعث تقویت ارزش سهام شرکت زیرمجموعه ایران‌خودرو و بسیاری از پرتفوی شرکت‌ها می‌شود.

فرمول جدید اطلاع‌رسانی

سرانجام پس از ۱۰ماه، علی صالح‌آبادی، رییس سازمان بورس اوراق بهادار در اواسط هفته جاری با خبرنگاران مصاحبه جمعی داشت. او در این مصاحبه، خبرهای جدیدی به خبرنگاران داد. بخشی از این نشست، معطوف به نقد خبرنگاران از سازمان در خصوص وضعیت اطلاع‌رسانی بود. رییس سازمان پذیرفت و قرار شد که با تعیین مکانیزم و فرمول جدید میزان نشست‌های اطلاع‌رسانی سازمان افزایش یابد. خبرنگاران منتظر تعیین مکانیزم و فرمول جدید هستند.

مهم‌ترین سیگنال به بازار

مهم‌ترین خبری که می‌توان گفت بازار در هفته جاری دریافت کرد و می‌توان گفت که فضای بازار در هفته آینده را تا اندازه زیادی، تحت تاثیر قرار می‌دهد، اظهارات مقام سابق مذاکره کننده هسته‌ای ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه است. اگر این خبر امروز تکذیب نشود، وی عنوان کرده که تهران ممکن است، مایل به بحث درباره تعلیق موقت و بسیار محدود غنی‌سازی اورانیوم باشد تا جایی که مانع از پیشرفت انرژی هسته‌ای نشود. اگر این خبر باز هم از طریق منابع رسمی و مسوولان وقت تایید شود، می‌‌توان گفت: فضای جدیدی در روند مذاکرات باز خواهد شد.

شاخص ملاک عملکرد

یکی از سوژه‌های هفته جاری که مورد توجه برخی از رسانه‌ها نیز قرار گرفت، این بود که شاخص کل نباید ملاک ارزیابی مثبت یا منفی عملکرد رییس سازمان قرار گیرد. متاسفانه ذائقه تحلیلگرانی که غیرکارشناسی اظهارنظر می‌کنند، این است که وقتی شاخص افزایش می‌یابد و بازار رونق می‌گیرد، عملکرد سازمان را مطلوب ارزیابی می‌کند. این در حالی است که به نظر بسیاری از کارشناسان عملکرد رییس سازمان را باید در اجرای مصوبات و مقررات جدید و بهبود ساختارها جست‌وجو کرد.

به نظر می‌رسد که با تفکیک بحث نظارت و عملیات در بازار آسان‌تر بتوان نسبت به عملکرد رییس سازمان و تیم جدید در سازمان بورس ابرازنظر کرد. چرا که حالت و رفتار شاخص را باید در تصمیم‌های شرکت بورس تحلیل کرد و فضاسازی و سیاست‌گذاری را در عملکرد سازمان بورس.

پذیره‌نویسی شرکت بورس در هفته آینده

مهم‌ترین رویداد خبری که در هفته جاری خبر آن منتشر شد و در هفته آینده به نظر می‌رسد فضای خبررسانی و اطلاع‌رسانی بازار را تحت تاثیر قرار دهد، پذیره‌نویسی عمومی شرکت بورس است.رییس سازمان بورس در هفته جاری اعام کرد که پذیره‌نویسی عمومی در هفته آینده صورت خواهد گرفت و شایعات مربوط به تعویق‌ پذیره‌نویسی نیز تا این لحظه تکذیب شده است.