مهر- با گذشت حدود ۵۰روز از برگزاری مجامع نماد، بسیاری از شرکت‌ها به بهانه برگزاری مجمع بسته است و سهامداران آنها مشکل نقدشوندگی دارند. دبیر کانون سهامداران حقیقی گفت: اصل توقف نماد به مجازات و تنبیه کردن سهامداران جزء ختم می‌شود و مدیران شرکت در این مورد آسیب زیادی نمی‌بینند.

ابوالفضل متین افزود: آخرین مجامع شرکت‌ها در تیرماه بوده و اکنون در شهریور قرار داریم و قریب به ۵۰روز از مجامع می‌گذرد و هنوز شرکت‌هایی که به دلیل مجامع نمادشان متوقف شده بود، بازگشایی نشده‌اند و به نظر می‌رسد ۵۰روز زمان زیادی برای توقف این نمادها است.

وی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از این شرکت‌ها به‌دلیل توقف طولانی مدت نمادو نیاز سهامداران حقیقی به نقدینگی در بیرون از بورس به‌صورت غیررسمی و به صورت وکالتی به قیمت‌های توافقی بین خریدار و فروشنده در حال معامله هستند که در این مورد نیز ممکن است مشکلات حقوقی ایجاد شود.

متین گفت: سهامداران جزء ممکن است به‌دلیل نیاز به نقدینگی و احتیاجات شخصی به قیمت غیر واقعی، سهم خود را بفروشند که عادلانه نیست و به هرحال سازمان بورس هر چه سریع‌تر باید فکری در مورد متوقف بودن این نمادها بکند.

دبیر کانون سهامداران حقیقی گفت: دلیل دیگری که در مورد توقف این نمادها مطرح می‌شود توزیع سود موهومی در مجامع وعدم توجه ارکان هر شرکت سهامی به نظرات ناظران و نمایندگان سازمان بورس در مجامع است و باید یک بار برای همیشه این موضوع روشن شود و حدود و اختیارات نمایندگان بورس در مجامع تعیین شود تا مدیران و سهامداران این شرکت‌ها و ناظران بورس بتوانند تصمیماتی بگیرند که باعث توقف این نمادها نشود.

متین با بیان اینکه باید حقوق ارکان هر شرکت سهامی عام طبق قانون تجارت محفوظ و نظارت بورس هم وجود داشته باشد، گفت: مکانیزم طراحی شده، شامل هر دوی این مواردی باشد و در هر صورت توقف نمادها چاره مشکل نیست.

وی در پایان گفت: شرکت‌هایی در بازار وجود دارند که نمادشان باز است، ولی معامله ای روی آنها انجام نمی‌شود و با صف فروش مواجه هستند که این حالت هم تفاوتی با بسته بودن نماد نمی کند. برهمین اساس، باید برای روان شدن این سهم‌ها و نقدشوندگی این گروه از شرکت‌ها فکری کرد و توجه به حفظ شاخص بورس نباید مانع از تصمیم گیری منطقی و روان بودن بازار شود.