گروه بورس - تازه‌ترین وضعیت خصوصی‌سازی و واگذاری سهام عدالت از سوی رییس سازمان خصوصی‌سازی تشریح شد. غلامرضا حیدری کردزنگنه، مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با «ایسنا»، درباره عملکرد سازمان خصوصی‌سازی در سال گذشته توضیح داد: آمدن دولت نهم مصادف با اعلام سیاست‌های جدید از جمله بحث خصوصی‌سازی و سهام عدالت بود که خود به خود تا اندازه‌ای مکانیزم را تغییر داد، توان سازمان خصوصی‌سازی در یک سال گذشته بر روی ساختار اجرایی و عملیاتی کردن سهام عدالت بود که مصوبات دولت و ستاد مرکزی را داشتیم و در نهایت شرکت کارگزاری سهام عدالت تشکیل شده و شرکت‌های تعاونی استانی نیز شکل گرفتند. او به شناسایی مشمولان طرح سهام عدالت و اینکه در مرحله اول پنج میلیون و ۷۰۰‌هزار نفر در سراسر کشور شناسایی شده‌اند، گفت: اطلاعاتی از واحدهای مرکزی همچون کمیته امداد، ستاد مقاومت بسیج و سازمان بهزیستی اتخاذ شد. پس از دریافت این اطلاعات تعداد مشمولان به پنج‌میلیون و ۹۰۰‌هزار نفر رسید، اما این اطلاعات از سوی دبیرخانه‌های استانی ‌حدود پنج‌میلیون و ۷۰۰‌هزار نفر اعلام شد که در فاز اول با اطلاعات دریافت شده از استان‌ها چیزی حدود ۲۰۰‌هزار نفر کمتر از اطلاعات مرکزی بود. به گفته مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی با بررسی مرحله اول بیش از ۸۰۰‌هزار نفر دارای اشکالات اساسی بودند که اطلاعات آنها بسیار ناقص بود و توسط دبیرخانه به استان‌ها برگشت داده شد. وی با اشاره به اینکه سازمان ثبت احوال پس از بررسی حدود ۷۰۰‌هزار نفر را به علت اشکالات کد ملی برگشت داده است و در نهایت چهارمیلیون و ۱۰۰‌هزار نفر کد ملی دریافت کردند، گفت: پس از اخذ کد ملی باز هم مشکلاتی وجود داشت که می‌توان به مشکل در کد ملی یکی از اعضای خانواده و یا همپوشانی حدود ۵۷۰‌هزار نفر از افرادی که از سازمان‌های مختلف مستمری دریافت‌ می‌کردند، اشاره کرد که موجب شد خود به‌ خود این خانواده‌ها کنار گذاشته شوند.

او به وجود آمدن چنین مشکلاتی را به دلیل نبود سیستم جامع عنوان کرد و افزود: اما سیستم رایانه‌ای طراحی شده بسیار جامع و کامل بوده که در نظر داریم در آینده به عنوان یک پایه برای کل سهام در کشور قرار دهیم و این سیستم نگهداری تمام عملیات و اطلاعاتی که مربوط به سهامداران است را در بر می‌گیرد که با این اطلاعات می‌توان نظارت کلی بر بخش‌های مختلف داشت، همچنین با توجه به اینکه این افراد قشر آسیب‌پذیر را تشکیل می‌دهند، بنابراین با به وجود آمدن سیستم قوی از حق و حقوق این افراد نیز دفاع خواهد شد.

پایان مهرماه روشن شدن واگذاری‌های مرحله اول

کردزنگنه با اشاره به اینکه بیش از ۲میلیون و ۵۰۰‌هزار نفر از مشمولانی که مشکلی نداشتند در آغاز هفته دولت ۳۰ استان سهام عدالت دریافت کردند، گفت: حدود ۵۰درصد در مرحله اول به استان‌ها داده شده است و باقی نیز براساس برنامه زمان‌بندی به استان‌ها ابلاغ کردیم و تا ششم مهرماه امسال کلیه استان‌ها باید فایل‌ها و اطلاعات ناقص را اصلاح کنند، همچنین این اطلاعات باید دریافت و پردازش شده و اطلاعات اصلاح شده‌ای را که با اطلاعات شماره ملی و سازمان ثبت احوال منطبق است نهایی شوند تا ما ابلاغ بخش دوم اطلاعات مشمولان را جهت واگذاری سهام داشته باشیم که براساس برنامه زمان‌بندی قبلی تا پایان مهرماه وضعیت مرحله اول کاملا روشن شود.

واگذاری ۴۳۰میلیارد تومان سهم در سال گذشته

مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی محور کارهای سازمان خصوصی‌سازی در سال گذشته را حول محور سهام عدالت دانست و گفت: قبلا ۳۴۰میلیارد تومان در چهار استان قبلی واگذار شده و به علت مشکلات در بورس رقمی‌ حدود ۹۰میلیارد تومان غیر از سهام عدالت واگذاری صورت گرفته است. حدود ۴۳۰میلیارد تومان در سال گذشته سهام واگذار شد.

نباید خصوصی‌سازی در سال‌های گذشته را زیر سوال برد

وی درباره عملکرد سازمان خصوصی‌سازی و انتقادات مطرح شده در زمینه کارهای صورت گرفته در گذشته توضیح داد: خصوصی‌سازی‌ها در گذشته در قالب بورس و یا مزایده صورت گرفته است. گاهی اوقات ممکن است در هر کاری اشتباهاتی پیش آید و این امر دلیل بر زیر سوال بردن کل کار نخواهد شد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی حجم سرمایه‌گذاری‌هایی که دولت در ۱۵ تا ۱۶ سال گذشته انجام داده را با خصوصی‌سازی‌ها متناسب ندانست و گفت: خوشبختانه با فرمان مقام معظم رهبری راجع‌ به سیاست‌های اصل ۴۴ در مورد کاهش تصدیگری دولت و برگشتن دولت به وضع اصلی خود، سیاست‌ها در حال حرکت است و پیش‌بینی می‌کنیم با واگذاری‌هایی که انجام می‌شود چه به دو دهک و چه ۴۰درصد به عموم مردم امسال بخش عظیمی از سهام دولت به مردم واگذار خواهد شد.

کرد زنگنه با بیان این‌که در مرحله اول واگذاری‌ها تعداد سهامداران برابر کل سهامداران فعلی بورس کشور است، ادامه داد: با این وجود حجم سهامداران کشور در مدت کمی ‌چند برابر خواهد شد که نه تنها فرهنگ سهامداری در کشور را گسترش خواهد داد، بلکه گسترش دارایی‌های مالی و بازار سرمایه در کشور را به دنبال خواهد داشت.

از برنامه عقب نیستیم

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ظرف ۲ سال واگذاری‌ها به اتمام رسیده و برنامه خود را محقق خواهید کرد؟ گفت: پیش‌بینی می‌کنیم سهامی ‌که در قالب سهام عدالت هستند ظرف ۲ سال به پایان برسد. با همه تغییراتی که در مورد اصل ۴۴ راجع‌به سهام عدالت پیش آمده اما براساس برنامه زمان بندی که قبلا به تصویب ستاد مرکزی رسیده در حال حاضر هنوز هم عقب نیستیم و براساس برنامه پیش می‌رویم.

کرد زنگنه در مورد زمان مرحله دوم واگذاری‌ها گفت: منتظر ستاد مرکزی هستیم، زیرا هر مرحله و هر گروه باید به تایید ستاد مرکزی سهام عدالت برسد، ما خودمان نمی‌دانیم چه گروه‌هایی، گروه‌های بعدی واگذاری‌ها هستند.

او در مورد سهام شرکت‌هایی که برای ورود به بورس آمادگی پیدا کرده‌اند، توضیح داد: پس از ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ به دستور وزیر امور اقتصادی و دارایی، کمیسیون هماهنگی داخلی وزارتخانه شکل گرفت که خوشبختانه تاکنون هماهنگی‌های خوبی بین واحدها، معاونت‌ها و وزارت امور اقتصادی و دارایی به وجود آمده است، همچنین در کمیته مشترک بین بورس و سازمان خصوصی‌سازی راجع به آماده‌سازی شرکت‌ها و باز شدن نمادشان پیشرفت‌های بسیار خوبی حاصل شده، به طوری که بعضی از شرکت‌های بزرگ همچون فولاد مبارکه و فولاد خوزستان مراحل نهایی کار آنها انجام شده و به‌زودی نمادشان در بورس باز خواهد شد.

به گفته وی شرکت ذوب آهن، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و سازمان گسترش هر یک دارای اشکالاتی هستند که پس از رفع آنها نمادشان باز خواهد شد و به‌زودی می‌توانیم خبرهای خوبی را در این زمینه ارائه دهیم.

بازگشایی نماد شرکت‌های بزرگ دولتی در هفته‌های آینده

وی از بازگشایی یک یا ۲ شرکت بزرگ دولتی در یک یا ۲ هفته آینده خبر داد و افزود: سازمان خصوصی‌سازی و بورس به صورت مشترک در زمینه اعتمادسازی و شفاف‌سازی‌ به فعالیت پرداخته که باعث خواهد شد نوسانات شدید در بازار را نداشته باشیم.

تقاضای خرید سهام بسیار بالا است

او در پاسخ به این پرسش که تقاضا برای شرکت‌ها وجود دارد؟ گفت: با اطمینان می‌گویم که تقاضا بسیار بالاست در حال حاضر فرانسوی‌ها برای فولاد مبارکه اعلام آمادگی کرده‌اند که با اتاق بازرگانی کشور به صورت مشترک ۴۰درصد از سهام را خریداری کنند. خبرهایی که از مجامع و تشکل‌های بخش خصوصی کشور داریم، آمادگی از داخل و خارج برای سرمایه‌گذاری در ایران وجود دارد، اما تا آنجایی که قانون اجازه می‌دهد این کار صورت خواهد گرفت. کردزنگنه درباره قیمت‌گذاری شرکت‌های زیان‌ده توضیح داد: بر روی این شرکت‌ها باید اصلاح ساختار صورت گیرد تا سپس قیمت‌گذاری شود، اما اگر شرکتی دارای زیان‌های سنواتی زیادی بود و با بازسازی نیز جوابگوی زیان‌ها و بدهی‌ها نبودند در نهایت این شرکت‌ها راهی جز انحلال و تسویه نخواهند داشت. کردزنگنه درباره احتمال بروز خلاف‌هایی در روند خصوصی‌سازی توضیح داد: در حال حاضر به شدت سازمان خصوصی‌سازی، بورس و سازمان حسابرسی به صورت مشترک روی به وجود نیامدن این اشتباهات کارهایی انجام می‌دهند که امیدواریم شرکت‌ها دقیق‌تر و با حساب و کتاب شفاف‌تری وارد بورس شوند.

لایحه خصوصی‌سازی در دستور کار دولت

مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی درباره لایحه خصوصی‌سازی توضیح داد: این لایحه به دستور وزیر امور اقتصادی و دارایی مجددا در دستور کار قرار گرفت. با توجه به اصل ۴۴ بازنگری‌های لازم روی آن صورت گرفته است و در کمیته‌های بازنگری، کارهای کارشناسی که باید روی آن انجام شود روی آن انجام خواهد شد و در نهایت به دولت تقدیم می‌شود.