شایعه جزو اطلاعات نهانی نیست

خبرگزاری‌فارس- عضو هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و میزبانی از شرکت‌های بزرگ دولتی، بورس به شفافیت اطلاعات شرکت‌ها و کیفیت اطلاع‌رسانی آنها نیاز دارد. احمد احمدپور اظهار داشت: در حقیقت پیش‌نیاز واگذاری استفاده از روش‌های معتبر و سالم واگذاری با تاکید بر بورس، تقویت تشکیلات واگذاری، برقراری جریان شفاف اطلاع‌رسانی، ایجاد فرصت‌های برابر برای همه، بهره‌گیری از ارزش تدریجی سهام شرکت‌های بزرگ در بورس به منظور دستیابی به قیمت پایه سهام است.

وی ادامه داد: قیمت سهام باید در بازار سرمایه تعیین شود و مبنای قیمت‌گذاری جهت واگذاری شرکت‌های بزرگ دولتی، بورس است. زیرا واگذاری سهام از طریق بورس باعث شفافیت بیشتر قیمت‌ها و کاهش رانت در واگذاری سهام می‌شود و به دلیل رقابت در بازار سرمایه و عرضه و تقاضا سهام در یک مجموعه رقابتی منجر به کشف واقعی قیمت‌ها می‌شود.

احمدپور اطلاعات نهانی(Insider Information ) را آن دسته از اطلاعات کلیدی منتشر نشده تعریف کرد که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به اوراق بهادار یا ناشران آنها مربوط می‌شود و افزود: این اطلاعات در صورت انتشار بر تصمیم سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه همچنین قیمت اوراق بهادار تاثیر می‌گذارد.

وی ضمن تاکید بر این نکته که شایعه جزو اطلاعات نهانی محسوب نمی‌شود، ادامه داد: اطلاعات نهانی برای عموم ناشناخته و ماهیت خاصی دارد و اطلاعاتی را در بر می‌گیرد که به بیش از یک ناشر اوراق بهادار مربوط است، مثل تغییر ناگهانی در برخی شاخص‌های کلان اقتصادی و به‌طور کلی هر گونه اطلاعاتی که تاثیر معنی داری بر قیمت سهام وسایر انواع اوراق بهادار دارد.

عضو هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار خاطر نشان کرد: به این ترتیب اطلاعات نهانی می‌تواند بر موقعیت سهام یک شرکت تاثیرگذار باشد، بنابراین هر گونه اطلاعاتی که عموم سهامداران از آن بی‌خبر باشند، در تعریف اطلاعات نهانی نمی‌گنجد.

وی گفت: به عنوان مثال داشتن اطلاعات در مورد قراردادها، سود و زیان و اجرای پروژه جدید در یک شرکت جزو اطلاعات محرمانه تلقی می‌شوند.

وی ادامه داد: آمریکا که یکی از جامع‌ترین و پیشرفته‌ترین ساز‌وکارهای تدوین قوانین بازار سهام را دارد در سال‌های ۱۹۱۱ تا ۱۹۳۳ قوانین خاصی با عنوان قوانین آسمان آبی( Blue sky laws ) برای نظارت بر معاملات اوراق بهادار وضع کرد که این قوانین برای پاک‌سازی محیط زیست تدوین نشده، بلکه این قوانین برای مبارزه با رانت‌خواران اطلاعاتی تدوین شده است.

عضو هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در سال ۱۹۸۴ به منظور افزایش قدرت اجرایی کمیسیون اوراق بهادار (SEC ) قانون مجازات‌های مربوط به دادو ستد دارندگان مستقیم اطلاعات وضع شد و بر اساس این قانون، متخلفان به پرداخت مبلغی معادل سه برابر سود به‌دست آمده یا زیان متحمل نشده (زیانی که در صورت عدم دسترسی به اطلاعات متحمل می‌شدند) محکوم می‌شوند.

وی به فصل پنجم (مواد ۴۰ تا ۴۵) قانون بازار اوراق بهادار اشاره کرد و گفت: این مفاد مربوط به اطلاع‌رسانی در بازارهای اولیه و ثانویه است و طبق ماده ۴۵ همین قانون هر ناشری که مجوز انتشار اوراق بهادار خود را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کرده مکلف است حداقل مواردی مانند صورت‌های مالی سالانه حسابرسی شده،‌ صورت‌های مالی میان دوره‌ای شامل صورت‌های مالی ۶ ماه عملکرد حسابرسی شده و صورت‌های مالی سه ماه عملکرد،‌ گزارش هیات‌مدیره به مجامع و اظهارنظر حسابرس و اطلاعاتی که اثر با اهمیتی بر قیمت اوراق بهادار و تصمیم سرمایه‌گذاران دارد را به سازمان بورس ارائه کنند.

احمد پور همچنین به فصل ششم قانون اشاره کرد و گفت: طبق ماده ۴۶ برخی از اشخاص به حبس تعزیری از سه ماه تا یکسال یا به جزای نقدی معادل دو تا پنج برابر سود به دست آمده یا زیان متحمل شده یا هر دو مجازات محکوم خواهند شد.

طبق قانون این نوع اشخاص عبارتند از: هر شخصی که اطلاعات نهانی، مربوط به اوراق بهادار موضوع این قانون را که حسب وظیفه در اختیار وی قرار گرفته به نحوی از انحا به ضرر دیگران یا به نفع خود یا به نفع اشخاصی که از طرف آنها به هر عنوان نمایندگی داشته باشد، قبل از انتشار عمومی، مورد استفاده قرار دهد و یا موجبات افشاء و انتشار آنها در غیر موارد مقرر فراهم کند، هر شخصی که با استفاده از اطلاعات نهانی، به معاملات اوراق بهادار مبادرت کند، هر شخصی که اقدامات وی به نوعی منجر به ایجاد ظاهری گمراه کننده از روند معاملات اوراق بهادار یا ایجاد قیمت‌های کاذب یا اغوای اشخاص به انجام معاملات اوراق بهادار شود، هر شخصی که بدون رعایت مقررات این قانون اقدام به انتشار آگهی یا اعلامیه پذیره‌نویسی به منظور عرضه عمومی ‌اوراق بهادار کند.

عضو هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در ابراز امیدواری کرد با اجرایی شدن قانون جدید بازار ضمن برخورد جدی با دارندگان اطلاعات نهانی، زمینه‌های شفافیت اطلاعات به مانند دیگر بورس‌ها فراهم آید.