گروه بورس- علیرضا باغانی: دیروز در بازار شایعات زیر دهان به دهان در میان سهامداران ردوبدل می‌شد که شنیده‌های ما و گفته‌های بازار به شرح زیر است: تولد یک شرکت جدید در بورس

گفته‌های بازار:دیروز طرفداران گروه سهام ساختمانی از ورود یک شرکت جدید به بورس سخن می‌گفتند. به گفته این گروه از سهامداران، ساختمان نوین که دو سال پیش پذیره‌نویسی شده و دوبار هم افزایش سرمایه داده، بعد از برگزاری مجمع عادی سالیانه در مهرماه وارد بورس خواهد شد. گفته می‌شود، ساختمان ایران با زیرمجموعه‌هایش ۵۰درصد از سهام ساختمان نوین را در اختیار دارد.

بورس‌بازان همچنین می‌گویند، ساختمان ایران از محل به مزایده گذاشتن ۵/۴درصد از سهام ساختمان تهران قصد دارد حق تقدم ساختمان نوین را به دست آورد تا بتواند این شرکت را به صورت مدیریتی اداره کند. از استراتوس، ساختمان ایران، ساختمان تهران، آبادگران و بانک اقتصاد نوین به عنوان سهامداران عمده ساختمان نوین یاد می‌شود.

شنیده‌های ما: شرکت‌ می‌گوید که گزارش مقدماتی ورود شرکت به بورس، سال گذشته آماده و ارائه شده است و فقط مجوز بانک مرکزی مانده، که به دلیل تغییر قانون جدید هنوز نظر بانک مرکزی اخذ نشده است و شاید امسال شرکت وارد بورس شود. میزان حق تقدم شرکت هم ۶درصد است که اگر شرکت‌های سرمایه‌گذار، متقاضی این میزان سهم نباشند به سهامدار عمده واگذار می‌شود.

پشت پرده توقف دو نماد

گفته‌های بازار: بعد از بسته‌شدن نماد فرآوری موادمعدنی، دیروز نماد ملی سرب و روی هم بسته شد. در بازار شایع شده که دلیل بسته‌شدن نماد «فسرب» و «فرآور» افزایش بی‌رویه قیمت بوده و سازمان بورس دو شرکت مزبور را ملزم به بسته‌شدن نماد به بهانه ارائه گزارش به سازمان کرده است. سهامداران چندی قبل از فرآوری ۶هزار تومانی صحبت می‌کردند، ولی سازمان پیش‌دستی کرد و نماد «فرآور» را در قیمت ۵۱۶۰۴ریال بست. بسته‌شدن نماد دو شرکت مزبور موجب رکود معاملات در گروه روی شده است.

شنیده‌های ما: «فسرب» می‌گوید که از سوی سازمان هیچ‌گونه دستور‌العملی به شرکت در خصوص ارائه گزارش ابلاغ نشده و دلیل توقف نماد شرکت هم اعلام نشده است.

افزایش بهای گاز لوله

گفته‌های بازار: قرار گرفتن گاز لوله در صف خرید، شایعاتی را بدین مضمون ایجاد کرد که سرمایه‌گذاری پتروشیمی به عنوان سهامدار عمده، به دلیل اینکه بتواند EPS خود را محقق کند، بهای گاز لوله را ۵/۱۷درصد افزایش خواهد داد و قیمت هر سهم شرکت مزبور را به ۲۲۰۰ریال می‌رساند.

شنیده‌های ما: ولی به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاری پتروشیمی چنین تصمیمی ندارد و قرار گرفتن گاز لوله در صف خرید ناشی از جو حاکم بر بازار سهام است.