گروه بورس - مجید اسکندری: همایش ملی «حسابداری - مالیات» روز گذشته با حضور تعداد کثیری از کارشناسان حسابداری و حسابرسی، مدیران سازمان امور مالیاتی، سازمان حسابرسی، کمیسیون اقتصادی مجلس و ... برگزار شد. به گزارش خبرنگار ما در ابتدای این همایش دکتر علی ثقفی عضو شورای‌عالی انجمن حسابداری ایران با اشاره به اهمیت مالیات در کشور گفت: مالیات در هر کشور یک اهرم دو سویه است که از یک سو پایه‌های لازم برای رشد اقتصادی و دستیابی به رفاه اجتماعی را فراهم می‌کند و از سوی دیگر می‌تواند به یک ابزار سیاسی برای جابه‌جایی قدرت تبدیل شود. بنابراین در همه کشورها بخش قابل توجهی از فعالیت مسوولان دولتی صرف مسائل مربوط به مالیات می‌شود.

حسابداری پایه همه امور است

وی در خصوص اهمیت حسابداری گفت: اگر حسابداری را از مجموعه دانش‌ها حذف کنیم تمام واحدهای اقتصادی و اجتماعی و دولت قادر به انجام امور نیستند.

ثقفی در ادامه پیام وزیر امور اقتصادی و دارایی را به مناسبت برپایی همایش یادشده قرائت کرد. در ادامه دکتر عرب مازار رییس سازمان امور مالیاتی به ارتباط حرفه حسابداری و مالیات اشاره کرد و گفت: در حال حاضر جامعه نگاهی سنتی به این دو مقوله دارد و با وجود تغییرات زیادی که صورت گرفته، هنوز جامعه به نظام مالیاتی به عنوان دستگاهی که متولی وصول درآمد برای دولت است نگاه می‌کند، بنابراین، این همایش می‌تواند نسبت به پیشرفت و مقبولیت عمومی این دو حرفه کمک قابل‌توجهی بکند.

توسعه هماهنگ

وی با تاکید بر توسعه نرم‌افزاری در کنار توسعه سخت‌افزاری، ایجاد نهادهای رسمی به منظور توسعه اقتصادی پایدار را مورد توجه قرار داد و گفت: نظام مالیاتی ما باید به روز شود و اگر یک نظام مالیاتی نوین و در کنار آن حسابداری پیشرفته داشته باشیم، این امر موجب ایجاد بسترهای لازم برای اجرای سیاست‌های اقتصادی، مدیریت اقتصاد توسط دولت، ایجاد شفافیت و انضباط مالی، امکان نظارت بر عملکرد واحدها و مبارزه با مفاسد اقتصادی و پولشویی خواهد شد.

محورهای اساسی

عرب مازار سپس به محورهای اساسی که در تحول نظام مالیاتی موثر بوده، اشاره کرد و گفت: تشکیل سازمان‌ امور مالیاتی و تمرکز فعالیت‌ها در یک سازمان، طرح جامع اطلاعات مالیاتی که در برنامه سوم پیش‌بینی شده، اصلاح قوانین مالیاتی و بازنگری اصل ۴۴ و تاسیس هزینه‌های جاری دولت از طریق درآمدهای مالیاتی و بحث اجرای مالیات بر ارزش افزوده به طور جدی در این سازمان دنبال می‌شود، مهمترین تحولات ایجاد شده در این زمینه است. وی درباره ماده ۲۷۲ قانون مالیات‌ها و تعامل حسابداران و سازمان امور مالیات گفت: انتقاداتی به این ماده وارد شده بود که با هماهنگی سازمان حسابرسی و جامعه حسابداران رسمی حل و فصل شد و بعد از آن کمیته هماهنگی ایجاد و به اختلاف‌های حسابداران رسمی و ممیزان مالیاتی در ۷۰ جلسه رسیدگی شد و که در ۳۰۰ مورد نظر حوزه مالیاتی و در ۳۶۶ مورد نظر حسابدار رسمی تایید شد. وی در پایان، اهمیت اعتمادسازی نهادهای یاد شده را مورد توجه قرار داد و گفت: اعتماد مردم به این نهادها بزرگترین سرمایه آنها است و اگر اعتماد را جلب کنیم می‌توانیم به مشروعیت برسیم.

تعامل دیرینه

در حاشیه برگزاری همایش یاد شده، ناصر پرتوی دبیرکل انجمن حسابداری ایران در جمع خبرنگاران درباره همکاری حسابداران و مسوولان مالیاتی گفت: مالیات از درآمد و سود خالص گرفته می‌شود که تشخیص این سود توسط حسابداران صورت می‌پذیرد. درحقیقت پایه تشخیص درآمد را، حسابداران می‌گذارند و سازمان امور مالیاتی روی این پایه اظهارنظر می‌کند.

وی افزود: این همکاری از گذشته وجود داشته و نزدیک بوده، گرچه به تازگی چالش‌هایی ایجاد شد که از ماده ۲۷۲ قانون مالیات‌های مستقیم ناشی شد. این ماده به حسابرسان اجازه تشخیص مالیات می‌دهد و شرکت بر مبنای تشخیص حسابرسان، مالیات می‌پردازد.

تشکیل کمیته هماهنگی

دبیر همایش مالیات - حسابداری در ادامه گفت: اختیارات لازم باید از سازمان امور مالیاتی گرفته و به حسابداران داده شود و در این میان باید آئین‌نامه اجرایی تهیه شود، زیرا هر دو گروه بر حق هستند و تجربه سالیان متمادی را با خود دارند. بین این دو گروه باید کمیته‌ای از چهار ارگان حسابداری، سازمان امور مالیاتی و بخش صنعت تشکیل شود و این کمیته آئین‌نامه اجرایی را تهیه کند.

پرتوی درباره قوانین جاری مالیاتی کشور گفت: قوانین مالیاتی کشورهای پیشرفته هر دو سال یکبار به روز می‌شود، اما اگر بخواهیم قوانین کشور خود را به روز کنیم متاسفانه ده سال طول خواهد کشید. به این منظور باید نشست‌هایی برگزار و موازی‌کاری‌ها کنار گذاشته شود.

در ادامه همایش، محمدشاهی عربلو، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به جایگاه رشته حسابداری در کشور گفت: متاسفانه جایگاه این رشته در آموزش‌عالی به درستی شناخته و حق آن ادا نشده است. تعالی این رشته در دانشگاه‌ها نشانه شکوفایی اقتصاد کشور خواهد بود و عدم توجه به آن نشانه ضعف نظام مالی است.

همکاری مجلس و حسابداران

وی درخصوص همکاری مجلس با حسابداری گفت: در سال ۸۰، ماده ۲۷۲ در مجلس مطرح شد و سازمان امورمالیاتی و وزارت اقتصاد با این ماده مخالفت کردند، اما با مشکلات فراوان این ماده تصویب شد و امروز شاهد نتایج مثبت آن هستیم و نخواهیم گذاشت کسی با این ماده برخورد کند و از آن حمایت می‌کنیم.

نماینده رباط‌کریم درباره نقش حسابداری در نظام مالی کشور گفت: اگر بخواهیم به نظام مالی کشور نظم بدهیم، باید حسابرسی توسعه پیدا کند. اما اگر حسابرسی به صورت دولتی انجام شود، مشکلات عدیده‌ای به وجود می‌آید.

حسابرسی باید از حیطه دولت خارج و به ارگان‌های حسابرسی خصوصی واگذار شود.

وی افزود: ماده ۲۷۲ در راستای این هدف تصویب شده و ما تلاش خواهیم کرد در قانون مالیات بر ارزش افزوده که دولت پیش‌بینی نکرده، نیز این موضوع را نهادینه کنیم.

نیاز فوری به حسابرسان

عربلو درباره ضرورت همکاری حسابرسان با حوزه مالیاتی گفت: در حال حاضر ۲هزار و ۱۵۰مودی مالیات وجود دارد و دولت برابر سال ۸۵، مبلغ ۱۲هزار میلیارد تومان مالیات پیش‌بینی کرده که اگر این رقم را تقسیم کنیم، نیاز به حسابرسان احساس خواهد شد.

وی افزود: مجلس در نهادینه کردن اهداف حسابرسان نقش مهمی دارد و من معتقدم حسابرسان باید ارتباط خود را با مجلس بیشتر کنند، زیرا اهداف با فشار به دولت محقق نمی‌شود، اما با نهادینه کردن و قانونگذاری به دست می‌آید.