گروه بورس- انتخاب مدیرعامل شرکت سهامی بورس اوراق بهادار مدتی است که از سوی کارشناسان و صاحب‌نظران بازار سرمایه مورد توجه واقع شده است. پس از طرح گزینه‌های فعال و شناخته شدن بازار سرمایه، این بار فردی برای تصدی این پست معرفی شد که پیش از این، چهره شناخته شده‌ای نبود.

«علی رحمانی» که در حال حاضر در شرکت لیزینگ صنعت و معدن فعالیت می‌کند به عنوان مدیر عامل شرکت بورس معرفی شده و در انتظار تایید صلاحیت از سوی مقامات رسمی است.

وی در گفت‌وگو با رسانه‌ها، این انتخاب را نهایی ندانسته اما گفته است که در صورت انتخاب شدن به این سمت برنامه‌های زیادی برای رشد توسعه بازار سرمایه دارد.

نظر سازمان بورس

«علی صالح‌آبادی»، رییس سازمان بورس اوراق بهادار در این زمینه در گفت‌وگو با مهر گفت: در جلسات غیررسمی، اعضای هیات مدیره شرکت بورس بر سر مدیرعاملی «علی رحمانی» برای شرکت سهامی‌بورس به توافق رسید‌اند، اما هنوز به طور رسمی‌وی به سازمان معرفی نشده است.

وی ادامه داد: به زودی جلسه رسمی‌هیات مدیره شرکت بورس با حضور معاون حقوقی سازمان برگزار خواهد شد و اگر انتخاب علی رحمانی صورت جلسه رسمی‌شود از سوی سازمان بورس مشکلی وجود نداشته و صلاحیت وی تایید می‌شود.

رییس سازمان بورس اوراق بهادار در مورد اساسنامه کانون کارگزاران گفت: اساسنامه کانون کارگزاران را معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان پیگیری می‌کند و قرار است به‌زودی جلسه‌ای بین موسسان کانون کارگزاران و سازمان بورس برگزار شود تا در مورد برخی ابهامات موجود در اساسنامه پیشنهادی، گفت‌وگو شود.

سرانجام بورس نفت و کالا

رییس سازمان بورس اوراق بهادار، در گفت‌وگویی دیگر با «ایسنا» درباره راه‌اندازی بورس نفت و این‌که مراحلی وجود دارد که همکاری وزارت نفت را می‌طلبد، گفت: با توجه به این که قرار است محصولات وزارت نفت در این بازار عرضه شود طبیعتا همکاری تنگاتنگ وزارت نفت جدی است، لذا برای عملی شدن این کار پیشنهادهایی در راستای عملی شدن مراحل این بورس به وزیر نفت داده شده که وی باید دستور مساعد را صادر کند.

او در ادامه با اشاره به این که سازمان بورس در راه‌اندازی بورس نفت به طور حتم کمک خواهد کرد، گفت: از هیچ کوششی در این زمینه دریغ نخواهیم کرد و آمادگی خود را در این زمینه اعلام می‌کنیم.

صالح‌آبادی در ادامه به طی شدن مراحل تشکیل شرکت بورس کالا اشاره کرد و گفت: در حال بررسی هستیم که امیدواریم تا پایان سال شرکت بورس کالا راه‌اندازی شود.

ورود شرکت‌های جدید

وی درباره ورود مس، فولاد مبارکه و مپنا بر روی تابلوی بورس، گفت: شرکت مس، افزایش سرمایه داده‌ که این افزایش به دلیل یکسری از مشکلات و ایرادها در مصوبه توسط اداره ثبت مصوبه‌ها برگشت داده شده است، لذا تا حل نشدن مشکلات پیش آمده نمی‌توان این سهام را بر روی تابلوی بورس داشت. همچنین درخصوص درصد عرضه سهام فولاد مبارکه و مپنا نیز در حال مذاکره هستیم.

او درباره دیرکرد ورود سهام این شرکت‌ها روی تابلوی بورس گفت: به هر حال شرکت‌ها دارای مشکلاتی هستند که اگر حل نشود با ورود به بورس مشکلات بعدی را به وجود خواهند آورد، ما نیز در مورد ورود این شرکت‌ها عجله داریم اما متاسفانه مشکلاتی وجود دارد که باید حل شوند.

صالح‌آبادی در‌خصوص نحوه هماهنگی سازمان با اداره ثبت شرکت‌ها توضیح داد: در‌خصوص صدور مجوز بورس‌ها، کانون‌ها، نهاد‌های مالی و بازار‌های خارج از بورس هماهنگی بسیار خوبی داشتیم که آن دستورالعمل در چارچوب قانون بازار اوراق بهادار به اداره ثبت شرکت‌ها اعلام شده و در آن چارچوب هم باید این مجموعه‌ها پیش از این که در این اداره به ثبت برسند، مجوز سازمان را داشته باشند که به اداره ثبت ابلاغ شده است.

بازار اولیه

صالح‌آبادی از تصویب دستورالعمل بازار اولیه در جلسه شورای عالی بورس خبر داد و افزود: این دستورالعمل امروز در دستور کار شورای بورس قرار گرفته و تصویب خواهد شد و پس از تصویب به طور رسمی کار بازار اولیه شروع خواهد شد که با این وجود شرکت‌های سهامی‌ عام باید از سازمان بورس مجوز بگیرند.

وی با تاکید بر این نکته که به تمام بانک‌های سراسر کشور ابلاغ شده که پذیره‌نویسی شرکت‌های سهامی‌ عام بدون مجوز سازمان ممنوع است، خاطرنشان کرد: در این مدت تمام بستر‌های اجرایی کار از جمله نرم‌افزار و سخت‌افزارهای خاص و نیرو‌های مورد نیاز اداره نظارت بر بازار اولیه تدارک دیده شده است که پس از تصویب از فردا کار را شروع خواهیم کرد.