اجرای آزمایشی دستورالعمل بازارگردانی
سنا- معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: دستورالعمل بازارگردانی پس از تصویب در هیات مدیره سازمان، به طور آزمایشی اجرا خواهد شد. قاسم محسنی‌دمنه افزود: اگر در نتیجه اجرای آزمایشی درباره چند سهم، نقدشوندگی آنها افزایش و دامنه نوسان کاهش یافت، به تدریج درباره دیگر سهام نیز اجرا خواهد شد.
وی افزایش نقدشوندگی سهام، کاهش دامنه نوسان قیمت سهام و عادلانه‌تر شدن قیمت‌ها را از اهداف اصلی این دستورالعمل توصیف و تصریح کرد: فعالیت بازارگردانی باید سودآور هم باشد و به این منظور بازارگردان باید بتواند در مقابل تغییراتی که در زمینه اطلاعات شرکت و عرضه و تقاضاهای بازار به وجود می‌آید، واکنش مناسب نشان دهد و دستورات خرید و فروش خود را متناسب با آن تغییر دهد.
عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: پیش از این بر اساس دستورالعمل بازارسازی، بازارساز متعهد بود که همه سفارش خرید یا فروش را که در یک روز تعهد کرده است، به طور یکجا وارد سیستم معاملات کند و نمی‌توانست نسبت به تغییرات رخ داده در طول روز واکنش نشان دهد و تفاوت بین سفارش خرید و فروش می‌توانست تا ده درصد باشد.
معاون نظارت بر نهادهای مالی یادآور شد: در دستورالعمل جدید، تفاوت بین سفارش خرید و فروش بازارگردان باید کوچک باشد (به طور مثال یک درصد) و سفارش خرید و فروش بازارگردان باید به طور همزمان وارد سیستم معاملات شود، به گونه‌ای که در هر لحظه حجم سفارش خرید و فروش آن با هم برابر شود.
وی در ادامه تاکید کرد: بازارگردان لزومی به اینکه همه تعهد روزانه را یکجا وارد کند ندارد، بلکه می‌تواند این کار را تدریجی انجام دهد و اگر در سفارش‌های بعدی قصد تغییر قیمت‌ها را داشت نیز باید فاصله کوچک قیمت خرید و فروش را حفظ کند.
عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار وظیفه بازارگردانی در بورس‌های دیگر، مشابه دستورالعمل جدید توصیف کرد و یادآور شد: بر این اساس بازارگردان متخصص سهمی است که آن را بازارگردانی می‌کند و با واکنش مناسب به اطلاعات بهترین مظنه‌های قیمت را می‌دهد و در نتیجه خریدار و فروشنده اطمینان بیشتری پیدا می‌کنند و قیمت‌ها نیز عادلانه‌تر می‌شود.

دکتر محسنی دمنه با اشاره به اینکه تدوین این دستورالعمل از یک سال پیش آغاز شده بود که تغییر و تحولات بازار سرمایه مراحل تصویب آن را طولانی کرد، گفت: هم‌اکنون این دستورالعمل برای نظرخواهی از کارشناسان مرکز تحقیقات و شرکت‌های کارگزاری ارسال شده است که پس از جمع‌آوری این دیدگاه‌ها و اجرای تغییرات احتمالی در آن به کمیته تدوین مقررات تحویل می‌شود و پس از آن برای تصویب به هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تقدیم می‌شود.
وی با بیان اینکه دیدگاه‌ها و نظرات درباره این دستورالعمل تا 15 آذرماه جمع‌آوری خواهد شد، تاکید کرد: با اجرای آزمایشی این دستورالعمل همه پیش‌بینی‌ها و جوانب احتیاط در نظر گرفته شده است.
تشکیل جلسه هیات مدیره شرکت بورس
جلسه هیات مدیره شرکت سهامی بورس امروز برگزار می‌شود. به گزارش اطلاع‌رسانی بورس، امید قائمی، نصرا... برزنی، محمدرضا آرام بنیاد، صادق عجمی، علی روحی، هاشم بت‌شکن و نماینده شرکت سرمایه‌گذاری غدیر اعضای هیات مدیره شرکت بورس هستند که همراه با علی رحمانی، مدیرعامل این شرکت آخرین تحولات و تصمیمات شرکت بورس را بررسی می‌کنند.