فارس- چند روزی بیشتر از انتخاب علی‌رحمانی به سمت مدیرعاملی شرکت بورس نمی‌گذرد. انتخاب مدیرعامل این شرکت گام موثر دیگری در جهت اجرای قانون جدید بازار سرمایه محسوب می‌شود. در‌حال‌حاضر بازار سرمایه با چالش‌های متعددی روبه‌رو است که بخشی از آنها باید توسط رییس سازمان بورس و بخشی نیز توسط مدیرعامل شرکت بورس مرتفع شود. خبرگزاری فارس در گفت‌وگو با کارشناسان به بررسی این چالش‌ها و راه‌حل آنها پرداخته است.

اولویت اول نظارت بر عملکرد شرکت‌ها است

نظارت بر عملکرد شرکت‌ها و نحوه اطلاعات منتشره باید اولویت اول و مهم مدیر‌عامل شرکت سهامی بورس باشد.

سعید چاوشی، کارشناس بازار سرمایه با بیان مطلب فوق و با اشاره به این که عمده‌ترین عامل رونق بازار شفاف‌سازی اطلاعات است، اظهار داشت: از طریق گسترش نظارت بر بازار می‌توان زمینه‌های رونق و توسعه بازار سهام را فراهم کرد و مدیر‌عامل شرکت بورس باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشد. وی در ادامه به دیگر اولویت‌ها اشاره و تاکید کرد: رفع نقاط ضعف کنونی بازار، رایزنی با مقامات مسوول، افزایش حجم معاملات‌، کارآمد کردن تابلوهای معاملات، بهبود وضعیت بازگشایی نمادها، جلوگیری از ضرر و زیان بی‌‌منطق سهامداران و اصلاح ساختار اطلاع‌رسانی از دیگر برنامه‌هایی است که باید توسط مدیرعامل شرکت سهامی بورس مدنظر قرار گیرد و اجرا شود.

چاوشی به لزوم تشریح وظایف مدیرعامل سهامی بورس تاکید کرد و گفت: وظایف و حوزه‌های عملیاتی مدیر عامل شرکت بورس باید مشخص و به اطلاع فعالان بازار رسانده شود تا ضمن مطلع‌شدن سهامداران از چند و چون وظایف‌، اختیارات مدیر‌عامل نیز به طور شفاف معلوم شود.

تفویض اختیارات سازمان به شرکت

وی در پاسخ به این سوال که آیا تفویض تدریجی اختیارات و وظایف از سازمان به شرکت بورس منطقی است یا خیر، ابراز داشت: در درجه اول باید مشخص شود چه وظایف و حوزه‌هایی واگذار خواهد شد و سپس بر اساس زمان‌بندی تعریف شده‌ای واگذاری وظایف به آرامی انجام شود. وی خاطر‌نشان کرد: اگر تفویض وظایف و اختیارات به مدیر‌عامل شرکت بورس طولانی شود ضمن بی‌اثر شدن فلسفه تشکیل شرکت بورس آسیب‌هایی را به بازار سرمایه وارد خواهد کرد.

چاوشی در خاتمه گفت: وظایف رییس سازمان بورس به مدیر‌عامل شرکت بورس باید به گونه‌ای باشد که با رعایت زمان‌بندی‌های لازم به گسترش بازار سهام و توسعه فرهنگ سهامداری منتهی شود.

اولویت کلیدی تامین منافع سهامداران است

حفظ استقلال و تامین منابع سهامداران از اهم برنامه‌ها و اهدافی است که باید توسط مدیرعامل شرکت سهامی بورس رعایت و اجرا شود.

اکبر مردانی، کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب گفت: مدیرعامل شرکت سهامی بورس باید در درجه اول استقلال و غیر‌وابسته بودن خود و برنامه‌هایش را رعایت کند تا بتواند در جهت اهداف پیش‌بینی شده و موردنیاز بازار حرکت کند. وی ادامه داد: اهمیت وظایف بالاترین رکن اجرایی بازار سرمایه کشور به اندازه‌ای است که بدون استقلال مدیریتی و کاری نمی‌توان کاری را از پیش برد. این کارشناس خاطرنشان کرد: حفظ استقلال مدیرعامل به همراه تعامل دوطرفه سازمان و شرکت بورس زیرساخت‌های اصلی و مهمی هستند که باید مدنظر اعضای هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت بورس قرار گیرد. مردانی با اشاره به این موضوع که مدیرعامل شرکت وظایف سنگین و حساسی را به عهده خواهد داشت، تصریح کرد: چنانچه استقلال مدیرعامل، برنامه‌ها و اهداف وی حفظ و رعایت شود، می‌توان انتظار داشت منافع سهامداران نیز در فضای واقعی‌تر و منطقی‌تری تامین خواهد شد. وی در پاسخ به این سوال که منافع سهامداران چگونه تامین می‌شود، گفت: یکسان‌سازی اطلاعات، گسترش آموزش سرمایه‌گذاری در بازار سهام و توسعه فرهنگ سهامداری، شفاف‌سازی اطلاعات، حذف حجم مبنا و محدوده نوسان قیمتی، اصلاح نظام اطلاع‌رسانی، برگزاری نشست مشترک با سهامداران و سرمایه‌گذاران‌، انجام درخواست‌های منطقی این گروه و توجه ویژه به سهامداران شهرستانی از جمله راهکارهایی است که می‌تواند به تامین منافع فعالان مختلف بازار کمک کند. وی ادامه داد: ‌البته نباید فراموش شود که در حوزه اجرا به برنامه‌ریزی دقیق و زمان کافی‌ نیاز است و جا دارد مدیرعامل شرکت بورس بعد از دریافت نظرات، انتقادات و پیشنهادات کارشناسان و سهامداران با ارائه برنامه‌ها و سیاست‌هایی زمینه‌های لازم را فراهم کند. مردانی با اشاره به این مطلب که در صورت رعایت نشدن این دو اولویت بازار سرمایه کشور با چالش‌های فراوانی روبه‌رو خواهدشد، گفت: بازیگران اصلی و گردانندگان هر بازاری فعالان و مشتریان آن هستند که باید توجه مدیران در تامین منافع را احساس و در عمل مشاهده کنند تا حاضر به سرمایه‌گذاری و حمایت از بازار سهام شوند. وی در پایان اظهارات خود تاکید کرد: نحوه عملکرد اولین مدیرعامل شرکت سهامی بورس در روند شکل‌گیری بازار سرمایه نه تنها تاثیر‌گذار خواهد بود بلکه منجر به شکل‌گیری پایه‌ها و ساختار شرکت خواهد انجامید و مسیر آینده و حوزه عملیات بازار سرمایه را تعیین خواهد کرد، بنابراین مدیرعامل کنونی باید با درک واقعیت‌ها به نقش دیگر این پست بسیار اهمیت دهد.