فارس- اقدام بانک مرکزی تایلند در بلوکه نمودن ۳۰‌درصد از پیش پرداخت‌های جدید ارزهای خارجی در این کشور باعث سقوط کلیه بورس‌های شرق آسیا شد. روز دوشنبه بانک مرکزی تایلند در اقدامی کم‌سابقه علاوه بر بلوکه کردن ۳۰‌درصد از سپرده‌های جدید ارزهای خارجی برای مدت یک‌سال و همچنین اتخاذ جریمه ۱۰درصدی برای افرادی که اقدام به پس گرفتن سپرده‌های خود نمایند باعث شد تا ارزش بات واحد پول تایلند طی دو روز بیش از ۳/۱‌درصد افت کند که این رقم شدیدترین افت ارزش پول تایلند از سال ۲۰۰۵ تا‌کنون بوده است. این اقدام بانک مرکزی تایلند نگرانی سرمایه‌گذاران خارجی در بورس‌های آسیایی را به همراه داشت به طوری که طی روز گذشته همه بورس‌های شرق و جنوب‌شرقی آسیا شاهد سقوط شاخص‌های خود بودند.

کارشناسان این اقدام بانک مرکزی تایلند را نوعی اعمال قدرت برای تقویت توان صادراتی این کشور ارزیابی نموده‌اند و پیش‌بینی می‌کنند که کشورهای دیگر منطقه نیز به نوعی در پی این روش به اتخاذ شیوه‌های انقباضی متوسل شوند. طی دیروز نوزدهم دسامبر شاخص ست بورس تایلند ۴۸/۱۴‌درصد افت کرد.

شاخص نیکی بورس توکیو ۱۸۵ واحد سقوط معادل ۰۹/۱‌درصد داشت و هنگ سنگ هنگ‌کنگ حدود ۲/۱‌درصد افت کرد. کوزپی کره‌جنوبی ۳۸/۰‌درصد کاهش یافت و شاخص سن سکس ویتنام ۵۴/۲‌درصدنزول را تجربه نمود. استرایتزتایمز سنگاپور حدود ۲۳/۲‌درصد و کامپوزیت مالزی ۹۶/۱‌درصد سقوط نمودند. بورس جاکارتای اندونزی نیز بیش از ۸۰/۲‌درصد افت کرد و شاخص تایکس بورس تایوان نیز شاهد کاهش ۳۴/۰‌درصدی خود بود. برخی کارشناسان توان بالای صادراتی کشورهای منطقه و تقاضای ناچیز داخلی در برخی از کشورها را عامل این اقدام دولت‌ها در کاهش ارزش پول خود قلمداد کرده‌اند تا از این طریق بخش صادرات را تحرکی دوباره ببخشند.