گروه بورس- اگر از سال ۱۳۶۷ یعنی پایان جنگ تحمیلی، تلاش جدی برای توسعه فرهنگ خصوصی‌سازی در میان لایه‌های مختلف جامعه ایرانی صورت می‌گرفت، امروز دولت‌ها برای اجرای خصوصی‌سازی در جامعه با موانع بازدارنده فرهنگی روبه‌رو نبودند. این حرکت امسال با ۱۸سال تاخیر به طور تدریجی در حال انجام است. نخستین نمایش موزیکال در راستای ترویج فرهنگ سهام و مفاهیم پایه اقتصادی در منطقه ۱۰ آموزش و پرورش برگزار شد.

زهره عالی‌پور، مشاور سازمان خصوصی‌سازی و عضو شورای اطلاع‌رسانی سازمان خصوصی‌سازی، در گفت‌وگو با ایسنا، در زمینه برگزاری این‌گونه برنامه‌ها اظهار کرد: پس از ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، شورای اطلاع‌رسانی خصوصی‌سازی برای اجرای برنامه‌های اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی تصمیم گرفت که به برگزاری این‌گونه مراسم‌ها بپردازد.

وی خاطرنشان کرد: بر همین اساس یکی از تصمیم‌های شورای اطلاع‌رسانی علاوه بر تدوین برنامه عملیاتی اطلاع‌رسانی در خصوصی‌سازی این بود که برای فرهنگ‌سازی و ایجاد بستر‌های لازم رفتار اقتصادی را از کودکی به فرزندان آموزش دهند.

وی اجرای برنامه‌های نمایشی برای کودکان در سنین مختلف برای آشنایی با مفاهیم اقتصادی و خصوصی‌سازی را یکی از طرح‌های مورد‌نظر شورای اطلاع‌رسانی خصوصی‌سازی عنوان کرد و افزود: امروز به طور مشخص با اجرای اولین طرح آن در سطح تهران در بین چند منطقه شاهد برگزاری اولین نمایش رسمی‌ هستیم که براساس این پروژه تقریبا ۱۸‌هزار نفر از دانش‌آموزان سطح تهران تحت پوشش اجرای این نمایش قرار می‌گیرند و چند مفهوم اساسی همچون شراکت، سهیم بودن، پس‌انداز، حضور افراد در پیشرفت مملکت و در نهایت رسیدن به یک تعریف مشخص از خصوصی‌سازی که نتیجه آن اصلاح نظام و رفتار‌های اقتصادی در بین مردم است، دست خواهند یافت.

عالی‌پور با بیان اینکه این طرح به صورت آزمایشی در تهران اجرایی می‌شود، گفت: امیدواریم که این برنامه‌ها بازخورد مثبت و مناسبی داشته باشد و وزارت آموزش و پرورش به عنوان یک برنامه اساسی در مجموعه برنامه‌ریزی به بحث مفاهیم اقتصادی بپردازد. عضو شورای اطلاع‌رسانی سازمان خصوصی‌سازی در ادامه از اجرای ۶۰ پروژه در مدارس تهران خبر داد و افزود: در هر اجرا بین ۴ تا ۵ مدرسه در یک محل از نمایش بهره‌مند خواهند شد و مجموعا ۱۸‌هزار نفر از دانش‌آموزان در سطح تهران تا پایان اجرای پروژه که به مدت یک ماه انجام می‌شود می‌توانند از این نمایش بهره‌برداری لازم را داشته باشند.

عالی‌پور در پاسخ به این پرسش که در سطح شهرستان‌ها نیز این نمایش‌ها را خواهید داشت؟ گفت: در حال حاضر هدف تهران است، اگر بتوانیم این کار‌ها را ترویج دهیم حتما گسترش آن در سطح شهرستان‌ها را در کار شورای اطلاع‌رسانی خواهیم داشت. با توجه به وظیفه آموزش در ارتباط با تربیت فرزندان امیدواریم این حساسیت در آموزش و پرورش به وجود آید که این‌گونه برنامه‌ها را در برنامه‌های آموزشی خود بگنجاند. به گزارش ایسنا، امروز اولین نمایش موزیکال در راستای ترویج فرهنگ سهام و مفاهیم اقتصادی با حضور دانش‌آموزان مدرسه‌های حضرت زهرا و حضرت فاطمه(س) و برخی دیگر از مسوولان سازمان خصوصی‌سازی و رییس سازمان دانش‌آموزی در منطقه ۱۰ آموزش و پرورش برگزار شد.

در این مراسم با اجرای نمایشی، دانش‌آموزان با مفاهیم خصوصی‌سازی آشنا شده و در نهایت نیز با طرح سوالاتی از مفاهیم خصوصی سازی دانش‌آموزان دانسته‌های خود را بازگو کرده و هریک به نوعی تعریف خاصی از خصوصی‌سازی همچون کوچک شدن دولت، پس‌انداز و مواردی از این دست ارائه کردند.

همچنین در این مراسم سرودی از سوی دانش‌آموزان با مضامین خصوصی‌سازی خوانده شد که در بخش‌هایی از این سرود آمده است:

اتل متل یه قصه/ یه ملت شایسته

برای بی‌نیازی‌/ فقط خصوصی‌سازی

دختــر‌خوب، گــل پسر/‌ گوش‌ بده

درس آخر

تا دل‌ها رو شاد کنیم‌/ ایران و آباد کنیم

با امید به خدا/ با هم باشیم یک صدا

باشیم تو کارها حاضر/ دولت باشه

یه ناظر