گروه بورس - عرضه پنج درصد سهام گروه صنایع ملی مس در یکشنبه هفته آینده از هم‌اکنون در کانون توجه بازار قرار گرفته است و تحلیل‌های متفاوتی در این خصوص ارائه می‌شود. علی اسلامی بیدگلی کارشناس بازار در گفت و گو با خبرگزاری «موج» با اشاره به واگذاری سهام شرکت ملی مس، اظهار داشت:‌ اگر برای هر سهم شرکت ملی مس قیمت ۵۰۰ تا ۵۵۰ تومان در نظر بگیریم، ارزش بازار این شرکت در بورس حدود ۳هزار میلیارد تومان خواهد بود که برای عرضه ۵درصدی سهام این شرکت حدود ۱۵۰میلیارد تومان نقدینگی لازم است.

وی با بیان اینکه «در حال حاضر، بازار ما کشش سرمایه‌گذاری ۱۵۰میلیارد تومانی در یک صنعت خاص را ندارد»، شرایط فعلی را برای عرضه سهام شرکت ملی مس حداقل در کوتاه مدت مساعد ندانست.

اسلامی گفت: معمولا بخشی از منابع مالی عرضه‌های اولیه، از محل فروش سهام سایر شرکت‌ها تامین می‌شود که با توجه به صف‌های فروش طولانی در بازار سرمایه، عمده خریداران سهام این شرکت، شرکت‌های سرمایه‌گذاری خواهند بود.

وی ادامه داد: اگر قرار شود که سهام شرکت ملی مس در محدوده قیمتی ۵۰۰ تا ۵۵۰ تومان عرضه شود، در روز اول عرضه مشکلی برای شرکت ملی مس و بازار سرمایه ایجاد نمی‌کند.

وی اضافه کرد: اما اگر عرضه‌کننده عمده برای عرضه‌های بعدی این سهم فکری برای بازار یابی سهام نکرده باشد، عرضه‌های بعدی با مشکل مواجه خواهد شد و شاهد افت قیمت سهام شرکت ملی مس خواهیم بود.

او تصریح کرد:‌ متاسفانه چون بازار ما بازاری تک محصولی است و تاثیرپذیری از ریسک سیستماتیک بسیار زیاد است، بسیاری از نهادهای حقوقی بر اساس شرایط بازار اقدام به خرید و فروش سهام می‌کنند.وی از تعهد پذیره‌نویسی، بازاریابی و تامین منابع مالی برای برخی از شرکت‌های زیر مجموعه شرکت ملی مس برای خریداری سهام این شرکت به عنوان راهکارهایی نام برد که می‌تواند از روی میز ماندن سهام این شرکت جلوگیری کند.وی تصریح کرد:‌ در غیر این صورت ریسک جدیدی را به بازار تحمیل کرده‌ایم.

به گفته وی، تجربه عرضه‌های اولیه و تحقیقات دانشگاهی نشان داده که در ایران محدود بودن عرضه بازده IPO‌ها بسیار بیشتر از بازده سایر سهام در بورس است.

پوشش ۷۵ درصد سود سهام ملی مس

در همین حال مدیرعامل کارگزاری بانک صنعت و معدن هم از پوشش ۷۵درصدی سود سهام ملی مس در ۹ ماه و عدم تعدیل منفی سود این شرکت خبر داد.

به گزارش فارس، رسول اسکندری در رابطه با آخرین وضعیت شرکت ملی مس اظهار داشت: بر اساس اطلاعات دریافتی از این شرکت ۷۵درصد از سود سهام ملی مس در ۹ماه مخفی شده و سود ۹۲۲ ریالی تا پایان سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۸۵ پوشش داده خواهد شد.

وی افزود: این شرکت در ۶ ماه اول سال موفق به فروش ۶هزار و ۵۰۰ تا ۸هزار دلاری مس شده و حتی با کاهش قیمت محصول مس در بازارهای جهانی، سود سهام این شرکت تعدیل منفی نخواهد داشت.

اسکندری ضمن بیان این مطلب که اطلاعات ۹ ماه فعلی به زودی منتشر خواهد شد، گفت:‌ با توجه به این موضوع که تهیه آمار و ارقام مربوط به معدن سونگون نیاز به زمان دارد، لذا بعد از آماده شدن اطلاعات این معدن بلافاصله آخرین وضعیت شرکت در ۹‌ماه منتشر خواهد شد.

کارگزار عرضه‌کننده سهام ملی مس در رابطه با شرایط واگذاری این شرکت در روز یکشنبه هفته آینده گفت: برگه‌های سپرده سهام ملی مس آماده است و بر اساس مندرجات وکالتنامه ۵درصد از سهام این شرکت به تدریج عرضه خواهد شد.

اسکندری خاطرنشان کرد: این کارگزاری آمادگی کامل دارد تا به محض دریافت سفارش فروش نسبت به عرضه سهام اولین شرکت مشمول اصل ۴۴ اقدام کند.

وی به دریافت سفارش‌های خرید متقاضیان از روزهای گذشته اشاره کرد و گفت: با توجه به وضعیت مناسب این شرکت تاکنون استقبال مطلوبی از سوی سرمایه‌گذاران حقوقی و حقیقی جهت خرید سهام ملی مس شده است.

اسکندری در خاتمه یادآور شد: عرضه سهام ملی مس به عنوان بزرگترین شرکت بورس منشا تحولات مثبتی در اجرای اصل ۴۴ و تثبیت جایگاه بورس در اقتصاد کشور خواهد شد.