سیمان دشتستان 9میلیارد تومان کلینکر مازاد بر نیاز دارد

گروه بورس - علیرضا باغانی: در آستانه عرضه سهام شرکت صنایع سیمان دشتستان در بورس اوراق بهادار، شماری از کارگزاران و نمایندگان شرکت‌های سرمایه‌گذاری از محل این کارخانه بازدید کردند.

به گزارش خبرنگار ما، در این بازدید یک روزه نمایندگان سازمان تامین اجتماعی و صبا تامین که از بزرگ‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذار در صنعت سیمان محسوب می‌شوند، حضور داشتند. کیومرث موسیوند، مدیرعامل سیمان دشتستان پس از بازدید کارگزاران و نمایندگان شرکت‌های سرمایه‌گذاری از مجتمع ۳هزار تنی این شرکت در اظهاراتی گفت: استان بوشهر به لحاظ برخورداری از معادن غنی سنگ آهک مارل و آلوویوم از مزیت‌ بسیار خوبی جهت ایجاد کارخانه سیمان برخوردار بوده و احداث کارخانه سیمان دشتستان به لحاظ این قابلیت و در راستای سیاست‌های راهبردی وزارت صنایع با هدف اجرای طرح‌های عمرانی و زیربنایی انجام شده است.

وی با بیان این که این کارخانه دارای ۲۶۴ نفر نیروی قراردادی و ۱۷۰ نیروی پیمانکار است، گفت: مهم‌ترین مزیت این کارخانه نزدیکی به معادن غنی است، علاوه بر آن به لحاظ نبود کارخانه سیمان در شهرهای مجاور، کارخانه سیمان دشتستان، از موقعیت بسیار مناسبی در استان برخوردار است.

به گفته وی، ایمیدرو، کارگزاری سهام عدالت و سرمایه‌گذاری سیمان سپاهان، سهامداران عمده این شرکت محسوب می‌شوند.

وی بالاترین راندمان تولید کشور طی ۲۴ ماه متوالی، استقرار سیستم مدیریت یکپارچه و دریافت چندین گواهینامه سیستم‌های مدیریت کیفیت، مدیریت محیط زیست و مدیریت ایمنی، بهره‌برداری از معدن نمونه استان، اخذ تقدیرنامه‌های متعدد بابت بالاترین راندمان تولید سیمان کشور در سال گذشته و ... را از جمله موفقیت‌ها و دستاوردهای این شرکت دانست.

وی گفت: ۸درصد از تجهیزات این کارخانه از داخل کشور تامین شده که یک رکورد محسوب می‌شود.

مسعود فراهانی، مدیر مالی سیمان دشتستان هم در جمع کارگزاران بازار طی سخنانی از فروش بیش از ۲۷۰هزار تن کلینکر مازاد بر نیاز این شرکت خبر داد و گفت: این اقدام وضعیت نقدینگی شرکت را در شرایط بهتری قرار داده و رقمی بالغ بر ۹میلیارد تومان از طریق فروش این کلینکرهای مازاد بر نیاز عاید شرکت خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که میانگین بهای تمام شده تولیدات شرکت چقدر است؟ گفت: قیمت تمام شده کلینکر سیمان دشتستان ۱۳هزار تومان، بهای تمام شده سیمان ۱۸هزار تومان و قیمت تمام شده سیمان پاکتی این شرکت نیز ۲۴هزار تومان برآورد شده است.

اسماعیل غلامی، معاون واگذاری شرکت‌های سازمان خصوصی‌سازی در توجیه سرمایه‌گذاری در صنعت سیمان گفت: در حال حاضر میزان تولید و مصرف سیمان در کشور با یکدیگر برابری می‌کند و این صنعت تا سال ۱۴۰۰ باید توسعه پیدا کرده و میزان تولید سالانه این محصول به ۷۵میلیون تن برسد.

وی افزود: افزایش میزان تولید سیمان در آینده به طور قطع مسوولان را ناگزیر به آزادسازی نرخ سیمان می‌کند و به نظر می‌رسد مشکلی نیز برای صادرات این محصول وجود نداشته باشد.

وی دلیل عدم آزادسازی نرخ سیمان در شرایط کنونی را تولید این محصول در سطح نیاز داخل ذکر کرد و گفت: اگر سیمان بیش از ۳۵میلیون تن کنونی تولید شود، طبیعی است که راه‌های صادرات این محصول نیز باز خواهد شد، کمااینکه تولید سیمان در سطح کشور تا پایان امسال به ۴۴میلیون تن می‌رسد.

معاون واگذاری سازمان خصوصی‌سازی توصیه کرد: بنابراین افرادی که تمایل به خرید سهام سیمانی‌ها را دارند، بهتر است که نگاه بلندمدت نسبت به این سهم‌ها داشته و آینده این صنعت را نیز در نظر داشته باشند، نه شرایط کنونی آن را.

وی گفت: کارخانه سیمان دشتستان به لحاظ دارا بودن استانداردهای بین‌المللی، جوان بودن تکنولوژی و معادن غنی دارای مزیت است و ارزش این کارخانه هم از زمان بدو تاسیس تاکنون رشدی ۱۰۰درصدی را شاهد بوده است.