محمد صداقت

شیراز - در بورس منطقه‌ای فارس طی ۵۹ روز فعالیت در سه ماهه امسال ۸۸میلیون و ۲۷۷هزار سهم به ارزش ۲۳۳میلیارد ریال از سوی ۱۰هزار و ۴۴۵ نفر خریدار مبادله شد. معاون بورس منطقه‌ای استان ترکیب معاملات انجام شده را حاکی از آن دانست که ۵۲درصد از مبادلات مربوط به خرید و ۴۸درصد مربوط به فروش است.

همچنین متوسط ارزش روزانه مبادله سهام را طی این مدت ۳هزار و ۹۵۵میلیون ریال خواند.

کرشمه ترابیان با بیان مطلب فوق افزود: این مبادلات نسبت به مدت مشابه در سال ۸۵ از نظر حجم مبادله ۶۵درصد از نظر ارزش مبادلات با ۷/۵۶درصد و از نظر تعداد خریداران با ۵۵درصد کاهش همراه بوده است. در این مدت ۲۹۴ کد معاملاتی ایجاد شده آن هم با ۴۰درصد کاهش روبه‌رو بوده است.وی خاطر نشان ساخت: در این استان از ۲۲ شرکت پذیرفته شده در بورس شش شرکت در تابلوی اصلی، ۱۴ شرکت در تابلوی فرعی و دو شرکت «اشتاد موتورز» و «شیرین دارو» در تابلوی چهارم قرار دارند.

در این مدت بیشترین درصد تغییر (مثبت) ارزش بازار مربوط به سهام شرکت‌های صنایع شیمیایی فارس و شیمیایی سینا بوده است.

ارزش بازار این شرکت‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴هزار و ۴۲۰میلیارد ریال کاهش نشان می‌دهد.ترابیان در ادامه تصریح کرد: در این دوره زمانی سهام شرکت‌های صنایع ملی مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، معدنی و صنعتی چادر ملو به ترتیب بیشترین ارزش ریالی خرید سهام را دارا بودند.

از سویی شرکت‌های صنایع ملی مس ایران، بانک پارسیان و فولاد مبارکه نیز بیشترین ارزش ریالی فروش سهم در تالار شیراز را به خود اختصاص دادند.

وی اضافه کرد: کل این معاملات از سوی ۱۸ کارگزار فعال مستقر در تالار شیراز انجام گرفته است.

معاون بورس منطقه‌ای فارس خاطر نشان ساخت: در سه ماهه اول امسال بورس فارس ۲۲۲ نفر از متقاضیان را با فرآیند سرمایه‌گذاری، مفاهیم، اصطلاحات، قوانین و مقررات حاکم بر بازار سرمایه آشنا کرد.

همچنین امکان بازدید و آشنایی بالغ بر ۲۷۰ متقاضی دانشگاه‌ها و هنرستان‌ها را از تالار فراهم کرد.