گروه بورس - به دنبال انتشار مطلبی به نقل از رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در برخی رسانه‌ها با عنوان «عدم پذیرش توصیه رییس جمهور برای راه‌اندازی بورس نفت» روابط عمومی سازمان بورس توضیحاتی ارائه کرد. سید رضا حسینی مدیر روابط عمومی سازمان بورس گفت: رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست خبری مورخ ۴/۴/۱۳۸۶ که با حضور اصحاب رسانه‌ها تشکیل شد، از پیشنهاد راه‌اندازی بورس نفت از سوی رییس محترم جمهور به سازمان بورس خبر داد و افزود: یکی از پیشنهادهای مطرح شده در جلسه‌ای با حضور رییس‌جمهور، راه‌اندازی بورس نفت توسط سازمان بورس و اوراق بهادار بود که با توجه به نظرات کارشناسی ارائه شده در آن جلسه و موانع و محدودیت‌های موجود،

رییس جمهور با راه‌اندازی بورس نفت توسط سازمان موافقت نکرده‌اند و مقرر شد پس از بررسی‌های کارشناسی اقدامات لازم انجام شود.

وی افزود: در تمامی مراجع تصمیم‌گیری، در بدو امر پیشنهادهای مختلفی مطرح می‌شود که هرکدام توسط کارشناسان بررسی و سپس یکی از پیشنهادها به عنوان راهکار اصلی اجرا می‌شود و این امر نیز مصداق چنین فرآیندی است. بنابراین رد یک پیشنهاد از بین چندین پیشنهاد مطرح‌شده جنبه عدم پذیرش توصیه رییس‌جمهور نیست.

وی گفت: در نشست خبری دیروز، دکتر صالح‌آبادی با اشاره به دلایل عدم امکان راه‌اندازی بورس نفت از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: از آنجا که سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان مقام ناظر بر عملکرد بازار سرمایه فعالیت می‌کند، نمی‌تواند نقش مقام اجرایی را نیز بر عهده گیرد.

حسنی ادامه داد: رییس سازمان در جلسه مطبوعاتی دیروز اعلام کرد: سازمان در خصوص نظارت بر بازارهای بورس اوراق بهادار و کالایی کشور و همچنین تدوین آیین‌نامه‌ها، مجموعه قوانین، مقررات و اجرای قانون جدید بازار اوراق بهادار دارای مشغله فراوان است و انجام این امور زمانبر است و این در حالی است که راه‌‌اندازی بورس نفت نیازمند یک کار تمام‌وقت بوده که از عهده سازمان بورس و اوراق بهادار خارج است.

حسینی تاکید کرد: انتشار مطالب فوق در برخی رسانه‌ها، به نقل از یکی از خبرگزاری‌ها بوده است.

وی امکان غرض‌ورزی رسانه‌ها در انتشار این مطلب را بعید دانست و افزود: عدم حضور خبرنگار برخی رسانه‌ها علت اصلی سوء تعبیر از سخنان رییس سازمان بورس و اوراق بهادار است.

وی گفت: چنانچه تاکیدی از سوی رییس‌جمهور محترم در راه‌اندازی بورس نفت توسط این سازمان مطرح می‌شد، سازمان بورس و اوراق بهادار در اجرای منویات رییس جمهور تردیدی نداشت.