گروه بورس- ناظر بورس فلزات تهران درمورد موانع موجود بر سر راه این ابزار می‌گوید: نبود اقتصاد آزاد و فضای رقابتی چالش اولیه بر سرراه پیاده سازی و استفاده مطلوب از ابزارهای مالی است. غلام عباس زنگی آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: تجربه نشان داده که اگر بازار بر مبنای عرضه و تقاضا برنامه‌ریزی شود،‌ شفافیت زیاد رانت‌های ناعادلانه کم خواهد شد.

وی آزادسازی نرخ ارز را به عنوان دومین شرط برشمرد و گفت: قیمت‌گذاری که بر مبنای اقتصاد دستوری شکل بگیرد و منطبق با مکانیسم عرضه و تقاضای بازار نباشد، نمی‌تواند نوید بخش یک اقتصاد پویا باشد. وی اضافه کرد: آزادسازی نرخ بهره که شرط سوم برای استفاد از ابزارهای مالی است، بسیار ضروری است، چرا که دستوری بودن آن ضمن ایجاد رانت اطلاعاتی، کارآیی بخشی از بازار را نیز زیر سوال می‌برد.

وی تصریح کرد: اگر قصد حرکت به سمت توسعه اقتصادی را داریم باید به اقتصاد به شکل یک علم نگاه کنیم و زمینه‌های رقابتی شدن آن را فراهم کنیم.

مسائل فقهی

وی در مورد بحث‌های فقهی ابزار مالی گفت: بررسی‌ها درباره قراردادهای آتی (فیوچر) در حال انجام است و همچنین از

هشت مرجع استفتا گرفتیم که شش نفر آنها از جمله مقام معظم رهبری موافقت خود را با اجرایی شدن آن اعلام کردند.

وی ضرورت انجام مطالعات درباره Option را مطرح کرد و گفت: شرط استفاده مطلوب از Option، وجود «فیوچر» است. پس باید فیوچری باشد تا یک Option معامله شود.

وی تصریح کرد: در نتیجه فراهم کردن زیر ساخت‌ها و زمینه‌های این ابزار که حرف اول را در بازارهای مالی دنیا می‌زنند، بسیار اساسی و مهم است.