ایسنا- مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی: مدل دقیق و مشخصی را برای خصوصی‌سازی در اختیار نداریم. حسین خزلی خرازی خصوصی‌سازی را فرآیند پیچیده و با ابعاد مختلف دانست و گفت: تا زمانی که دیدگاهمان را نسبت به اقتصاد خصوصی و بازار اصلاح نکنیم و نخواهیم قیمت کالا و خدمات را در بازار قیمت‌گذاری کنیم و همچنین وظیفه نظارتی و کنترل دولت را تعریف نکنیم نمی‌توان فروش سهام کارخانه‌ها و شرکت‌ها را خصوصی‌سازی قلمداد کرد.

خرازی خصوصی‌سازی را دارای پیش‌فرض‌هایی دانست که متاسفانه این پیش‌فرض‌ها در یک‌سال گذشته اتفاق نیفتاده است، گفت: امیدواریم در لایحه‌ای که دولت به مجلس شورای اسلامی‌ ارائه می‌دهد، در مورد خصوصی‌سازی و اصل ۴۴ قانون اساسی این دیدگاه‌ها را اصلاح کند.

وی در پاسخ به مخالفت‌هایی که در زمینه خصوصی‌سازی وجود دارد، گفت: وقتی مقام معظم رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام با تمام توان وارد می‌شوند و همچنین ما برنامه پنج‌ساله و برنامه چشم‌انداز ۲۰ ساله را هم داریم مقاومت‌های جدی جواب نخواهد داد، اگر مدل خصوصی‌سازی به درستی تعریف شود، کار سریع‌تر جلو خواهد رفت.

خرازی، مدلی که دولت در ذهن دارد را درصد زیادی مربوط به سهام عدالت دانست و ادامه داد: پس از واگذاری سهام عدالت وقت این است که بررسی کنیم که آیا سهام عدالت، خصوصی‌سازی است و کمکی به اقتصاد و رشد بهره‌وری می‌کند یا خیر؟

این کارگزار بورس در پاسخ به این پرسش که واگذاری‌های صورت گرفته در راستای پر کردن سهام عدالت بوده است؟ گفت: این طور به نظر نمی‌رسد، زمانی که یک شرکت ۳هزار میلیارد تومانی ۵درصد آن را در بورس به فروش می‌رساند و سهامداران سهام خود را برای خرید این سهام به فروش می‌رسانند، نشان می‌دهد که یک جای چرخه نقص دارد.

وی اضافه کرد:‌ فروش‌های سنگین که از سوی دولت اتفاق افتاده باعث شده میانگین P/E بازار و قیمت سایر سهام پایین بیاید و این امر کاملا برای همه عوامل بازار مشهود است که پول تازه و جدیدی وارد نشده خصوصی‌سازی واقعی در بورس هم زمانی اتفاق می‌افتاد که به تدریج پس‌انداز سرمایه‌گذاران از طریق بورس به سهام تبدیل شود.