علی نیک‌طالع
روند بلند‌مدت شاخص کل هنوز نزولی است‌. همان‌طور که در نمودار شاخص کل اوراق بهادار تهران پیدا است(صفحه۲۲) روند کلی آن از منظر قوانین تکنیکی کاهشی و رو به پایین است و هیچ سیگنالی مبنی‌بر تغییر جهت روند کاهشی به چشم نمی‌خورد. پراهمیت است که تاکید شود، کاهش شاخص کل از سطح ۹۰۰۰‌واحد، سرمایه‌گذاران را به شدت نگران خواهد کرد.

روند کاهشی شاخص کل اوراق بهادار تهران از اواسط آذر 1383 از سطح تقریبی 13800‌واحد آغاز شد و تا سطح تقریبی 9000‌واحد کاهش یافت. بررسی‌ها نشان می‌دهد که شاخص کل اوراق بهادار تهران در‌مدتی کمتر از دوسال و نیم حدودا 4800‌واحد کاهش داشته است.بیشترین کاهش شاخص کل ازابتدای خرداد تا پایان آبان 1384 اتفاق افتاده است، در این‌مدت، شاخص کل اوراق بهادار تهران و به همان میزان ارزش سهام شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس با شدت بیشتری کاهش یافته است به طوری که در گذشته چنین رفتاری در نمودار شاخص کل دیده نمی‌شود. در‌مدت مذکور، شاخص کل 3000‌واحد افت و کاهش را تجربه کرده است. بررسی‌های انجام شده بر روی نمودار شاخص کل، حاکی از کاهش سرعت روند نزولی آن است. همان‌طور که در نمودار گزارش نمایان است، شاخص کل توانسته است که از سطح خط روند نزولی خود عبور کند و به سطحی بالاتر افزایش یابد. از منظر قوانین تکنیکی، کاهش سرعت روند می‌تواند دلیلی لازم بر تغییر جهت روند محسوب شود، اما کافی نیست، به طوری که باید گفت کاهش سرعت روند، دلیلی لازم اما نه کافی برای برگشت روند محسوب می‌شود. شاخص کل اوراق بهادار تهران اگر تمایل به برگشت و افزایشی شدن روند بلندمدت خود داشت بعد از شکست خط روند نزولی خود، باید حداقل تا سطح تقریبی 10500‌واحد افزایش می‌یافت، اما این اتفاق روی نداد و شاخص نتوانست به سطحی بالاتر از 10100‌واحد افزایش یابد.
نمودار شاخص کل از اوایل خرداد ۱۳۸۲ تا‌کنون


با توجه به وضعیت شکل گرفته در نمودار شاخص، باید گفت انتظار چندانی به افزایشی شدن روند شاخص و در نتیجه برگشت رونق نسبی به بازار سرمایه ایران، در بلندمدت وجود ندارد. همچنین کاهش سرعت نزول آن و افزایش نسبتا محسوس تا سطح ۱۰۱۰۰ (‌در ماه‌های اخیر) می‌تواند حاکی از آن باشد که کاهش جدی و زیاد شاخص از سطح ۹۰۵۰‌واحد نیز کم رنگ شده است، به‌طوریکه برخی ابزارهای تکنیکی کف و سطح مهمی در دامنه ۸۲۰۰ تا ۸۵۰۰‌واحد را نشان می‌دهد.
نظریه موجی نلسون الیوت و شاخص کل
اگر شاخص کل بتواند سطح تقریبی ۹۰۵۰‌واحد را به راحتی به سمت پایین بشکند، انتظار می‌رود که شاخص تا دامنه بین ۸۲۰۰ تا ۸۵۰۰‌واحد کاهش یابد. به دلیل آنکه از منظر قوانین موجی الیوت،
5 موج انگیزشی شاخص کل (به سمت پایین) کامل شده است و حال باید انتظار یک حرکت اصلاحی جدی و مهم را در میان‌مدت داشت کاهش آن به سطحی پایین‌تر از 9050‌واحد مشکل به نظر می‌رسد، اما افزایش حجم معاملات در حرکت نزولی از سطح (‌10100‌واحد‌) کمی نگران‌کننده است، در صورتی که حجم معاملات در حرکت رو به پایین ( فشار فروشندگی‌) رو به افزایش باشد، شکست سطح 9050‌واحد برای شاخص کل محتمل است.
بررسی نمودار شاخص کل بر اساس نظریه موجی الیوت


نتیجه‌گیری
بررسی روند بلندمدت شاخص کل
روند بلندمدت شاخص کل، از منظر قوانین تکنیکی هنوز نزولی است و هیچ سیگنالی مبنی بر افزایشی شدن آن در نمودار دیده نمی‌شود. اما عبور از خط روند کاهشی و پایان موج‌های انگیزشی روبه پایین ( بر اساس نظریه الیوت) می‌تواند نشانی از عدم کاهش‌های جدی آن محسوب شود.
بررسی روند میان‌مدت شاخص کل
در‌حال‌حاضر شاخص کل در حال تشکیل روند حرکت اصلاحی خود می‌باشد که در کل می‌توان بازاری کم‌رونق‌، همراه با کمی رکود را انتظار داشت. مادامی که شاخص از سطح ۱۰۱۰۰‌واحد افزایش نیابد نمی‌توان در بلندمدت انتظار رونق بیشتر را از بازار سرمایه ایران داشت.
اگر شاخص کل در سطح 9000‌واحد با حمایت مواجه شود و تغییر جهت دهد، می‌توان انتظار داشت که شاخص دوباره حداقل تا سطح 10100‌واحد افزایش یابد و شکست سطح 10100‌واحد با حجم معاملات بالا، می‌تواند حاکی از آن باشد که روند بلندمدت افزایشی آغاز شود.
بررسی روند کوتاه‌مدت شاخص کل
با توجه به بررسی‌های انجام شده، می‌توان گفت که روند کوتاه‌مدت شاخص کل نزولی است، انتظار می‌رود که شاخص کل اوراق بهادار تهران تا سطح تقریبی 9000‌واحد کاهش یابد. در واقع دامنه بین 9000 تا 9050‌واحد، اولین هدف کوتاه‌مدت شاخص کل محسوب می‌شود.
کاهش شاخص از سطح ۹۰۰۰‌واحد قابل تامل است. در صورتی که شاخص کل از سطح مذکور به پایین‌تر نزول کند، نشان از شدت فشار فروشندگی بازار در میان‌مدت است و انتظار می‌رود که شاخص تا دامنه ۸۲۰۰ تا ۸۵۰۰‌واحد کاهش‌های بیشتری را تجربه کند. در این صورت برای برگشت رونق نسبی به بازار سرمایه ایران زمان بیشتری لازم خواهد بود و شاید تا‌مدتی زیادی رکود و کم‌رونقی بر بازار سرمایه ایران حکمفرما شود.
www.boursenegar.com