دنیای اقتصاد- انتظارات سرمایه‌گذاران از آینده سودآوری شرکت‌ها به همراه افزایش ریسک سرمایه‌گذاری سبب شده که در ماه‌های گذشته شاخص کل همچنان میل به صعود را از دست بدهد. آیا این روند ادامه خواهد داشت، یا وضعیت متفاوتی را در آینده شاهد خواهیم بود؟

«تکنیکا لیست»ها شاخص را چگونه می‌بینند؟
محمدرضوی
کاهش انتظارات سرمایه‌گذاران از آینده سودآوری شرکت‌ها به همراه افزایش ریسک سرمایه‌گذاری سبب شده که در ماه‌های گذشته شاخص کل همچنان میل به صعود را از دست بدهد. بر این پایه به تحلیل و پیش‌بینی تکنیکی شاخص کل پرداخته شده است.
تغییرات هفتگی و بلند مدت شاخص کل نشان می‌دهد که همچنان کاهش عمومی قیمت سهام ادامه خواهد یافت. از آنجایی که تصحیح شاخص کل پس از سقوط (حدود 3800 واحد) کمتر از 25درصد بوده و از سطح 10360 واحد گذر نکرده می‌توان نزول دیگری را پیش‌بینی کرد. هر چند شیب کاهش شاخص کل کمتر شده اما از وضعیت نمودار چنین بر می‌آید که احتمال برگشت روند به سمت بالا ضعیف است.
در صورت گذر‌کردن شاخص کل از سطح حمایت ۹۰۶۰ واحد کاهش آن را می‌توان ابتدا تا سطح ۸۸۰۰ و سپس ۸۵۰۰ واحد انتظار داشت.
همچنین نگاهی به نمودار تغیرات روزانه شاخص کل بورس اوراق بهادار نشان می‌دهد، شاخص کل با کاهش‌های هفته‌های اخیر تمام افزایش از سطح 9060 تا 10070 را جبران کرده است.
در تجزیه و تحلیل این رفتار می‌توان چنین پنداشت که مشارکت‌کنندگان در بازار نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار خوشبین نبوده‌اند. نکته قابل تامل شدت کاهش اخیر شاخص بوده که شیب تند ریزش آن دو مساله را تاکید می‌کند: نخست آنکه انتظار می‌رود پس از تصحیح کوتاه مدت (افزایش شاخص احتمالا به اندازه ۱۰۰ تا ۲۰۰ واحد) همچنان روند کاهشی ادامه یابد و دوم آنکه برای برگشت روند و افزایش شاخص کل مدت زمانی نیاز است تا سرمایه‌‌گذاران اطمینان نسبی نسبت به افزایش بازدهی سهام شرکت‌ها پیدا کنند. شیب تند کاهشی می‌تواند این فرضیه را تقویت کند که شاخص کل در میان مدت از سطح ۹۰۶۰ واحد عبور خواهد کرد. در کنار این موضوع پایان گرفتن فصل مجامع و بازگشایی نماد شرکت‌ها می‌تواند، احتمالا به نزول شاخص کل بیانجامد. اگر شاخص کل بتواند سد ۹۳۵۰ واحد را با موفقیت پشت سر‌بگذارد امید به افزایش‌های بیشتر در کوتاه مدت وجود خواهد داشت.
جمع‌بندی
نمودارهای تغییرات روزانه و هفتگی شاخص کل نشان می‌دهد که انتظارات چندانی برای صعود قیمت سهام به طور عمومی در بازار وجود ندارد و تنها زمانی در میان مدت و بلندمدت روند شاخص کل افزایشی خواهد بود که سطوح ۹۳۵۰ و پس از آن ۱۰۰۷۰ واحد شکسته شود. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود که شاخص کل در کوتاه مدت افت هفته‌های اخیر را اندکی جبران کرده، اما روند کلی آن تا زمانی که شاخص در زیر سطح ۹۳۵۰ واحد قرار داشته باشد، کاهشی پیش‌بینی می‌شود. سطوح بازگشتی مهم شاخص کل ۸۸۰۰ و ۸۵۰۰ واحد و سطوح بازدارنده از افزایش سطح ۹۳۵۰ و ۹۶۰۰ واحد است.
منبع:www.rahnemoonsarmaye.com