گروه بورس- شرکت بورس اوراق بهادار تهران در حالی چهارشنبه این هفته اولین مجمع سالانه خود را برگزار می‌کند که صورت‌های مالی ۵/۳ماهه خود را هفته گذشته در سامانه سازمان بورس قرار داد. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، صورت‌های مالی شرکت بورس به عنوان نهاد اجرایی بازار سرمایه کشور، در شرایطی منتشر شد که گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت تاکنون در اختیار سهامداران قرار نگرفته است.

همچنین بر اساس صورت سود وزیان شرکت، مجموع درآمدهای عملیاتی شامل درآمد حاصل از ارائه تسهیلات به کارگزاران،‌ حق عضویت و حق درج شرکت‌های پذیرفته شده در بورس بیش از ۶۱۶۰میلیون ریال بوده است. از طرف دیگر هزینه‌های عملیاتی مرتبط با این درآمدها شامل حقوق و مزایای کارکنان و سایر هزینه‌های عملیاتی در حدود ۹۱۰۶میلیون ریال بوده که در نتیجه آن زیان عملیاتی این شرکت در طی دوره مزبور به بیش از ۲۹۴۵میلیون ریال بالغ شده است.

بر اساس این گزارش شرکت بورس از محل سود سپرده‌های بانکی، درآمد حاصل از اوراق مشارکت و درآمد اجاره در سر فصل سایر درآمدها و هزینه‌های غیر عملیاتی، ۹۹۰۰میلیون ریال درآمد کسب کرده است که در نتیجه آن، سود حاصل شرکت در دوره مالی یاد شده به بیش از ۶۹۵۵میلیون ریال(۴۶ریال برای هر سهم) رسیده است.

همچنین طبق مفاد مواد ۱۴۰ و ۲۳۸ اصلاحیه قانون تجارت مصوب سال ۱۳۴۷، مبلغ ۳۴۸میلیون ریال، معادل ۵درصد سود خالص از محل سود قابل تخصیص حساب اندوخته قانونی منتقل شده است. به موجب مواد یاد شده تا رسیدن اندوخته قانونی به ۱۰درصد سرمایه شرکت، انتقال این میزان به اندخته قانونی الزامی است. از طرف دیگر طبق مفاد ماده ۵۶ اساسنامه شرکت بورس اوراق بهادار تهران، مجمع عمومی باید هر سال قبل از تقسیم سود، یک‌پنجم (معادل ۲۰درصد) سود خالص شرکت را به عنوان اندوخته احتیاطی منظور کند و تقسیم این اندوخته بین صاحبان سهام، بدون مجوز سازمان بورس اوراق بهادار ممنوع است.

با توجه به اتخاذ این دو اندوخته، سود قابل تقسیم بین سهامداران برای دوره یاد شده در حدود ۳۴ریال خواهد بود که هیات‌مدیره تقسیم ۳۰ریال سود برای هر سهم را به مجمع عمومی پیشنهاد کرده است.

همچنین به گزارش خبرنگار ما، سهام شرکت بورس در پایان سال ۸۵ بین سه گروه عمده فعال در بورس شامل نهادهای مالی، کارگزاران و سایر اشخاص تقسیم شده است که در این میان نهادهای مالی با ۳۹، کارگزاران با ۳۴ و سایر اشخاص با ۲۷درصد، در بین سهامداران این شرکت دیده می‌شوند. لازم به ذکر است که بالاترین درصد سهامداران در هر یک از گروه‌های فوق ۵/۲درصد است.

براساس این گزارش، بررسی سرفصل درآمد حاصل از ارائه تسهیلات به کارگزاران نشان می‌دهد که تنها شش تالار منطقه‌ای طی ۵/۳ماه فعالیت شرکت بورس توانسته‌اند برای شرکت بورس سودده باشند.

تالارهای تهران شامل تالار حافظ و سعدی با ۱۴۱۲میلیون ریال سود در صدر این جدول قرار گرفته‌اند و تالارهای کیش،‌ اراک، اصفهان، گرگان و کاشان با مجموع ۱۰۰میلیون ریال سود در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. همچنین تالارهای تهران با ۲۸۶۷، اصفهان با ۳۷۳، کرج با ۲۴۵، کیش با ۲۴۱ شیراز با ۲۳۱میلیون ریال درآمد، صدرنشین تالارهای منطقه‌ای به لحاظ درآمد کسب شده هستند. از طرف دیگر مجموع زیان حاصل از ارائه خدمات به کارگزاران در دوره مالی مزبور بیش از ۶۲۶میلیون ریال بوده است.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، سرفصل ۲۸ صورت‌های مالی شامل معاملات با اشخاص وابسته است که تنها مورد این سرفصل مربوط به اجازه ساختمان از شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین (عضو هیات‌مدیره شرکت بورس) به مبلغ ۱۷۴میلیون ریال است.