«دنیای اقتصاد» مجددا برگزیده شد
دنیای اقتصاد- اولین مجمع عمومی عادی سالانه شرکت بورس دیروز با حضور شماری از سهامداران حقوقی و حقیقی در تالار تلاش وزارت کار برگزار شد. مدیرعامل بورس در این مجمع گفت: ایجاد انگیزه برای شرکت‌هایی که قصد ورود به بازار دارند، در رئوس برنامه‌های شرکت است.

برنامه‌های شرکت بورس در مجمع عمومی تشریح شد
راه‌اندازی فرابورس، حضور در امارات، سودآوری شرکت و مدیریت هزینه‌ها
بازار بار دیگر «دنیای اقتصاد» را به عنوان روزنامه رسمی شرکت بورس، یعنی مجری عملیات بازار برگزید
گروه بورس- اولین مجمع عمومی عادی سالانه شرکت بورس دیروز با حضور شماری از سهامداران حقوقی و حقیقی در تالار تلاش وزارت کار برگزار شد.


به نوشته خبرنگار ما، همزمانی برگزاری مجمع شرکت بورس با شماری از مجامع عمومی شرکت‌های مهم بورسی به ویژه مجمع عمومی شرکت باما و پتروشیمی خارک، باعث شد که بورس با ازدحام زیاد سهامداران روبه‌رو نشود. اما با این وجود بخش زیادی از صندلی‌های تالار مجمع از سهامداران شرکت پر شد. با این حال صدای پیام‌گیر تلفن‌های همراه در سالن شنیده می‌شد و سهامداران با تلفن‌همراه، آخرین اطلاعات مجامع دیروز را میان هم مبادله کرده و همدیگر را مطلع می‌ساختند. نکته پراهمیت این بود اینکه مجمع عمومی شرکت بورس با آرامش برگزار شد. بر پایه گزارش یکی از خبرنگاران ما از مجمع عمومی، ریاست، این مجمع را مصطفی امید قائمی، رییس هیات‌مدیره شرکت بورس (مدیرعامل شرکت صبا تامین)، همچنین علیرضا عسگری مارانی (مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری ملی) به عنوان ناظر، تیمور ابوحمزه (مدیر عامل کارگزاری ایمن بورس)، ابوالفضل متین (رییس کانون سهامداران حقیقی) به عنوان دبیر مجمع و آقای خواجه نصیری به عنوان نماینده سازمان بورس حضور داشتند. در ابتدای این جلسه دکتر علی رحمانی گزارش شرکت بورس را قرائت کرد.
تفکیک موثر در بازار سرمایه
در ابتدای این مجمع مصطفی امید قائمی که ریاست جلسه را بر عهده داشت، تصویب قانون بازار سرمایه در آذر ماه سال ۸۴ را به عنوان نقطه عطفی در تاریخ اقتصادی کشور برشمرد و گفت: با تصویب این قانون پیکره بازار سرمایه به دو بخش عملیاتی و نظارتی تقسیم شد که در نتیجه آن می‌توانیم شاهد دستاوردهای عظیم در آینده باشیم. وی اضافه کرد: با آن که کمتر از هفت ماه از تولد شرکت بورس می‌گذرد، ولی دستاوردها و نتایج بورس در سطح قابل قبولی است.
افزایش سهم بورس در فعالیت‌های اقتصادی
در ادامه مدیرعامل شرکت بورس در خصوص گزارش عملکرد این شرکت گفت: تشکیل شرکت، گام مهمی برای خصوصی‌سازی در بازار سرمایه است.دکتر علی رحمانی اضافه کرد: سهامداران این شرکت نیز که شامل گروه‌اصلی کارگزاری‌ها، نهادهای مالی و دیگر اشخاص حقوقی و حقیقی هستند، با انتخاب هیات‌مدیره نقش پررنگ‌تری در تصمیم‌گیری‌های بازار برعهده دارند. وی آرمان اصلی شرکت را افزایش سهم بازار سرمایه از فعالیت‌های اقتصادی خواند و گفت: این عمل باعث ارزش آفرینی برای ذی‌نفعان مستقیم و غیر مستقیم شرکت خواهد شد.
اعتماد، سرمایه اصلی بازار
رحمانی در مورد اهداف چهارگانه شرکت بورس گفت: انسجام و کارایی بازار، جلب اطمینان سرمایه‌گذاران، کاهش ریسک و ارتقای کمی و کیفی بازار از جمله این اهداف است. وی تصریح کرد: اعتماد، سرمایه اصلی در بازار سرمایه است و باید به هر طریقی به افزایش و حفظ آن اقدام کرد.
صرفه‌جویی 900میلیون تومانی
وی در مورد ترکیب نیروی انسانی شرکت برای اداره عملیات گفت: ۱۱۶نفر در این شرکت مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد ۴۱نفر در تهران و ۷۵نفر در تالارهای منطقه‌ای حضور دارند.
وی در مورد قراردادهای تامین نیروی انسانی گفت: در گذشته سه قرارداد برای تامین نیروی انسانی وجود داشت و ما آن را تا پایان سال حفظ کردیم. در ابتدای تیر ماه سال‌جاری برنامه اصلاح ساختار نیروی انسانی را داشتیم که بر مبنای آن در حدود 900میلیون تومان صرفه‌جویی را در هزینه‌ها داشتیم.وی تصریح کرد: اصلاح ساختار اولین گام برای انجام اصلاحات در سیستم است و برنامه‌های بعدی برای مدیریت هزینه را نیز در دستور کار داریم.
«حافظ» برای شرکت بورس
وی در مورد دلایل نخریدن ساختمان از سوی شرکت بورس گفت: عمده دلیل نخریدن ساختمان از سوی شرکت، به اظهار تمایل سازمان برای واگذاری ساختمان حافظ به شرکت برمی‌گردد.
وی اضافه کرد: چون ساختمان حافظ برای مردم به عنوان نماد بورس شناخته می‌شود و از طرفی عملیات اجرایی در آنجا انجام می‌شود، بنابراین سازمان بورس در نظر دارد ساختمان حافظ را به شرکت واگذار کند.
تشویق‌های برای تازه‌واردها
وی درباره سیاست‌های تشویقی برای شرکت‌های بورسی گفت: ایجاد انگیزه برای شرکت‌هایی که قصد ورود به بازار دارند، در رئوس برنامه‌های شرکت است.وی در توضیح بیشتر گفت: در‌حال‌حاضر شرکت‌های بورسی تنها از ۱۰درصد معافیت مالیاتی برخوردار هستند.در پی مذاکراتی که با سازمان نوسازی صنایع انجام دادیم، توافق شد که آنها تا ۸۰درصد از هزینه‌های مربوط به سیستم تعالی سازمانی و بهبود عملکرد را بپردازند.وی تصریح کرد: باید به سودآوری شرکت‌ها کمک شود و امور ناشران می‌تواند در این زمینه گام‌هایی اساسی بردارد.
کمک شرکت‌های اصل 44 به رونق بورس
رحمانی، پذیرش شرکت‌های اصل ۴۴ و کمک آنها به رونق معاملات بورس را غیرقابل انکار خواند و گفت: واقعیت این است که طی پنج ماه گذشته شرکت‌هایی که از طریق بورس واگذار شده‌اند، نتوانسته‌اند سهم عمده‌ای در رونق معاملات بازار داشته باشند. وی اضافه کرد: در عین حال فلزات اساسی در سال ۸۵، در کل ارزش بازار سهم قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند. وی یادآور شد: همچنین سیاست کاهش ریسک نقدشوندگی از جمله دیگر برنامه‌های شرکت است. بخش دریافت اطلاعات در سازمان بورس است و با همکاری نزدیکی که با آنها داریم، عملیات باز و بسته کردن نمادها را انجام می‌دهیم.
یازدهم، آخرین مهلت ارسال درخواست کارگزاران
رحمانی درباره واگذاری تالارها به کارگزاران گفت: با تغییراتی که در سخت‌افزار به وجود آمده، امکان ایجاد ایستگاه‌های جدید قابل واگذاری برای کارگزاران فراهم است.وی اضافه کرد: کارگزاران تا ۲۱تیرماه فرصت دارند تا درخواست‌های خود را به شرکت ارائه کنند تا در جلسه هیات‌‌مدیره در اول مردادماه بررسی شود.وی در مورد تعداد کارگزاران گفت: در مجموع حدود ۹۰کارگزار در بازار فعال هستند که از این تعداد ۶۱ کارگزار تهرانی و ۲۹ کارگزار دیگر در شهرستان‌ها مشغول فعالیت هستند.
اعلام بودجه 86 در اواخر مردادماه
وی در مورد بودجه سال ۸۶ گفت: دلیل بسته نشدن بودجه سال ۸۶ به مشخص نبودن برخی آیتم‌های درآمدی شرکت برمی‌گردد.
وی اضافه کرد: به محض مشخص شدن این منابع درآمدی تا اواخر مردادماه یا در نهایت اوایل شهریور بودجه سال 86 شرکت را منتشر می‌کنیم. وی در عین حال گفت: ولی گزارش سه ماهه شرکت آماده است و تا کمتر از یک هفته دیگر منتشر خواهد شد.
نقد به پذیرش شرکت‌های جدید
مدیرعامل شرکت بورس در مورد انتقادات وارده به شرکت درباره پذیرش شرکت‌های جدید گفت: گروهی اعلام می‌‌کنند که با پذیرش شرکت‌های جدید فشار مضاعفی به بازار وارد می‌آید، این امر چندان درست نیست. وی تاکید کرد: چرا که اگر شرکتی که وارد می‌شود، سودده باشد، این امر به افزایش ارزش بازار کمک خواهد کرد.
کاهش حجم مبنای ۳۳شرکت دیگر
وی درباره برنامه‌های شرکت برای نقدشوندگی بازار گفت: کاهش حجم مبنای شرکت‌ها و رفع گره‌های معاملاتی در برنامه‌های بعدی شرکت تعریف شده است. وی ادامه داد: در گام اول حجم مبنای 11شرکت را به نصف کاهش دادیم. در مرحله بعدی در نظر داریم حجم مبنای 33شرکت را از 8 در 10هزار به 5در 10هزار کاهش دهیم. وی خاطرنشان کرد: در نظر داریم این کاهش را تا شهریور ماه به مرحله عملیاتی برسانیم.
راه‌اندازی OTC با سرمایه ۱۰۰درصدی بورس
وی همچنین از امکان سنجی برای تبدیل بورس کیش به یک بورس بین‌المللی خبر داد و گفت: بررسی‌ها و مطالعات برای پیاده شدن این برنامه در دست اجرا است. وی اضافه کرد: موافقت‌های اولیه سازمان بورس برای راه‌اندازی یک OTC با سرمایه 100درصدی شرکت بورس و به صورت سهامی خاص گرفته شده است.
حضور«شرکت» در مخابرات
وی درباره برنامه‌های شرکت در مورد شرکت‌های مشمول اصل 44 گفت: ما به عنوان شرکت منتظر ورود شرکت نمی‌مانیم و خودمان به سراغ شرکت‌ها و وزاتخانه‌ها رفتیم. وی اضافه کرد: به طور مثال به کمیته آماده سازی شرکت مخابرات پیشنهادهایی در خصوص اساسنامه و تبدیل ودایع داده‌ایم و حضور فعالی در این وزارتخانه داریم.

ردیف بالا از راست به چپ: دکتر رحمانی مدیرعامل شرکت بورس، امید قائمی رییس مجمع
عسگری مارانی ناظر مجمع، ابوالفضل متین دبیر مجمع، خواجه نصیری نماینده سازمان بورس

ردیف پایین از راست به چپ: عجیمی کارگزاری آزمون بورس، دکتر رهبر کارگزاری حافظ، دکتر عنایت کارگزاری بانک سپه
زرگانی نژاد کارگزاری امین سهم، خزلی خرازی کارگزاری بانک کشاورزی، حقانی نسب کارگزاری آگاه


وی در عین حال گفت: ما به شرکت‌های اصل 44 اکتفا نکردیم و به دنبال فراهم کردن زمینه‌ برای ورود بقیه شرکت‌ها به بورس هستیم. به عنوان مثال با توجه به وضعیت شرکت‌ها پیشنهادهایی را به بانک پاسارگاد، لیزینگ ایرانیان
و ... داده‌ایم. وی تصریح کرد: شرکت تلاش می‌کند ضوابط پذیرش شرکت‌ها را در سطح بالایی از لحاظ کیفیت اجرا کند.
دفتر بین‌المللی شرکت در امارات
وی درباره فعالیت‌های بین‌المللی شرکت گفت: شرکت بورس در نظر دارد دفاتر خود را در برخی از کشورها راه‌اندازی کند.
وی از امارات به عنوان اولین کشور یاد کرد و گفت: امارات به عنوان اولین بازار هدف، در دستور کار شرکت قرار دارد.
وی خاطرنشان کرد: هدف از راه‌اندازی این دفاتر در وهله اول، آماده کردن فضایی برای سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور و در مرحله بعدی خارجی‌ها است.وی در مورد تفاهمنامه‌های دیگر گفت: یک تفاهمنامه که بیشتر به تعامل اطلاعاتی مربوط می‌شود با بورس مالزی منعقد شده است.
وی یاد آور شد: برای ارتقای دانش فنی و تکنیکی برنامه‌ای برای گرفتن خدمات مشاوره‌ را از بورس لندن در نظر داریم.
امسال۲۰درصد سود خالص در ادامه مجمع، مدیرعامل شرکت بورس در پاسخ به سوالی درخصوص میزان سود سال آینده شرکت گفت: هدف شرکت برای سال ۸۶ تحقق رقم ۲۰درصد سود خالص است.وی افزود: در عین حال شرکت روی سایر منابع درآمدی از جمله فروش اطلاعات و مشاوره برای پذیرش شرکت‌ها نیز برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده است.
بزرگ‌ترین مرکز مالی
وی در تکمیل پاسخ به سوالی درباره ساختمان شرکت گفت: نیاز به وجود یک مرکز مالی در تهران که بتواند تمام نهادهای مالی را دور هم جمع کند، بسیار احساس می‌شود.وی ادامه داد: در این راستا با مکاتباتی که با شهرداری انجام شده، بازدیدهایی نیز برای احداث این مرکز مالی انجام شده است.وی در مورد پیشرفت فیزیکی این طرح گفت: این طرح فعلا در مرحله مکان‌یابی است.همچنین در نظر داریم که به عنوان شرکت بورس ۱۰میلیارد تومان از سرمایه ۲۰۰میلیارد تومانی این مرکز مالی را پرداخت کنیم.
توسعه تالارهای منطقه‌ای
«مصطفی امید قائمی» رییس جلسه در پاسخ به سوالی در خصوص ابزارهای نظارتی بر کارگزاران گفت: سیاست شرکت بر این است که شرایطی را فراهم کند که تالارهای منطقه‌ای توسعه یابند.
وی اضافه کرد: نظارت و بازرسی کافی بر روند فعالیت تالارها وجود دارد و تا به حال مشکلی از لحاظ تالارهای خصوصی نداشته‌ایم.
امید قائمی در پاسخگویی به سوالی درباره راه‌های تحقق درآمد ۲۰درصدی که عنوان شده، گفت: شرکت بورس، ادامه‌دهنده راه سازمان کارگزاران سابق است. بنابراین برآوردهای ما هم مطابق رویه آنها است.
وی این‌گونه ادامه داد: با کارمزدهایی که سازمان در نظر گرفته، پیش‌بینی می‌کنیم که 20درصد درآمد پیش‌بینی شده، محقق شود.
اول کشف قیمت بعد پذیره‌نویسی
رحمانی نیز در پاسخ به سوال یکی از سهامداران درباره امکان پذیره‌نویسی سهام شرکت قبل از عرضه گفت: در مورد شرکت‌های مشمول اصل 44 و به فرموده مقام معظم رهبری، ابتدا باید کشف قیمت صورت گیرد.
وی توضیح داد: یعنی حتما باید سهام شرکت‌ها در بورس و ایستگاه‌های معاملاتی معامله شود تا قیمت سهام مشخص شود.
نحوه فروش سهام شرکت
مدیرعامل شرکت بورس درخصوص سوالی درباره نحوه فروش سهام شرکت گفت: در حال‌حاضر امور سهام شرکت فعال است و کسانی که قصد فروش دارند، می‌توانند با مراجعه به این قسمت، در مورد فروش سهام خود اقدام کنند.
وی اضافه کرد: تمهیداتی برای شهرستانی‌ها هم در نظر گرفته شده است.آنها می‌توانند در صورت تمایل به یکی از کارکنان یا مدیران تالار وکالت برای خرید و فروش سهام بدهند و از مراجعه به تهران خودداری کنند.
بازار تعیین‌کننده
امید قائمی هم در پاسخ به یکی از سهامداران که درباره چشم‌انداز آینده فعالیت شرکت پرسیده بود، گفت: این امر بستگی به بازار سرمایه دارد. وی اضافه کرد: ولی با توجه به اینکه دولت در اجرای سیاست‌های اصل 44 مصمم است و از سوی دیگر وقایع خوبی در بازار در حال جریان است، پیش‌بینی شخصی من این است که چشم‌انداز آینده بازار بسیار روشن است.
وی در عین حال درباره حجم مبنا گفت: قبول داریم که باید در این امر تجدید نظر شود و مشخص است که حجم مبنا و مبنای قابل دفاعی ندارد. با راه‌اندازی برنامه جدید معاملاتی (اتوس) این امر مورد تجدید نظر جدید قرار می‌گیرد.
300سناریو
رحمانی در پاسخ به سوال یکی از سهامداران درباره زیان‌ده بودن تالارهای منطقه‌ای و توجیه نداشتن آنها گفت: اگر قرار بر مجری بودن شرکت بورس است، پس باید تمامی هزینه‌ها را نیز پذیرفت. بنابر این نمی‌توان بخش‌های سودده را انتخاب و زیان‌ده را حذف کرد.
رحمانی تاکید کرد: شرکت بورس طی دو ماه حدود 300سناریو را برای بهتر شدن روند بازار بررسی کرده تا د ر نتیجه آن بتواند حداقل هزینه‌ها را برای فعالان بازار از جمله کارگزاران طراحی کند.
وی توضیح داد: ما معتقد به توسعه تالارها هستیم. به طور مثال سیاست‌های تشویقی را برای افزایش درآمد کارگزاران اجرا کردیم. وی در عین حال از انتقادات کانون سهامداران حقیقی به این سیاست شرکت خبر داد و گفت: مبنای انتقاد کانون به فعال نبودن بازار بر می‌گردد.
وی تصریح کرد: ما متوجه این جریانات هستیم. علاوه بر سهامداران، شرکت بورس و شرکت‌های دیگر فعال در بورس ضرر می‌کنند. باید تعامل و مذاکره را برای حل مسائل در دستور کار داشته باشیم.
سودآوری شرکت و دریافت هزینه خدمات
از سوی دیگر ابوالفضل متین، دبیر کانون سهامداران حقیقی در تایید سخنان مدیرعامل شرکت بورس گفت: بدیهی است که یکی از منابع درآمد شرکت بورس، کارمزد است.
مابه عنوان سهامداران معتقد هستیم که سهام شرکت بورس برای سودآوری نیاز به گرفتن هزینه خدمات خود دارد. وی اضافه کرد: همچنین از کارگزاران هم حمایت می‌کنیم و به دنبال تعامل و رفع مشکلات هستیم.
کارنامه موفق در شرایط سخت
همچنین عسگری مارانی، مدیرعامل سرمایه‌گذاری ملی ایران ضمن تایید عملکرد شرکت بورس گفت: شرکت بورس در نتیجه تعاملی که با سازمان داشته، توانسته است به جایگاه مناسبی دست پیدا کند. وی ادامه داد: شرکت بورس برای رسیدن به مرحله کنونی با مشقت‌های زیادی روبه‌رو بوده است، بنابراین برای بهتر شدن باید به هیات‌مدیره جدید اعتماد کرد.
احتیاط 15میلیارد تومانی
در ادامه رحمانی در پاسخ به سوالی در خصوص سرمایه نقدی شرکت و دلایل راکد ماندن آن گفت: مطابق عرفی که در تمام بورس‌های دنیا وجود دارد، شرکت بورس هم باید مقداری پول نقد را برای مواقع نیاز، نگهداری کند.
وی توضیح داد: میزان سرمایه نقدی فعلی شرکت که حدود 15میلیارد تومان است، کمتر از متوسط میزان ارزش معاملات روزانه است که 23میلیارد تومان است. وی حفظ این رقم را از دید مدیریت ریسک ضروری دانست و گفت: اگر اتفاقی در بورس بیفتد، به دلیل ارتباط با دیگر بخش‌های اقتصاد، سریعا منتقل می‌شود و در نتیجه در کل اقتصاد مشکل ایجاد می‌شود.
کم کردن هزینه معاملات
خواجه نصیری، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار تهران هم درباره چگونگی شکل‌گیری فعالیت شرکت بورس گفت: روند فعالیت‌های شرکت بسیار سریع بوده است، چرا که فرآیند شرکت شدن، بسیار زمان‌بر است.
وی ادامه داد: سیاست کلی سازمان، کم کردن هزینه معاملات و رونق دادن به روند فعالیت‌های بورس است.وی یادآور شد: در اوایل دی‌ماه پذیرش شرکت انجام شد و در مراحل بعدی واگذاری تالارهای منطقه‌ای و بازار به این شرکت صورت گرفت.
اعتراض 90درصدی کارگزاران به نرخ کارمزد
اما تیمور ابوحمزه، نماینده کارگزاران در هیات‌رییسه مجمع از اعتراض حدود ۹۰درصد از کارگزاران به نرخ کارمزد خبر داد و گفت: شرکت بورس در بودجه خود، درآمد حاصل از نرخ کارمزد کارگزاران را به صورت درآمدهای تضمین شده آورده است.
وی توضیح داد: درآمد اکثر کارگزاران تکافوی هزینه‌های جاری آنها را نمی‌دهد و این امر باعث شده که بیش از 80درصد از آنها از صحنه رقابت خارج شوند. وی خواستار تجدید نظر بخش حقوقی سازمان در این زمینه شد و گفت: کارگزاران برای در اختیار گرفتن ایستگاه‌های معاملاتی افزایش سرمایه‌هایی را داشته‌اند که این رقم بالغ بر یک‌میلیارد تومان بوده است.
کارگزاران کارآمدتر از شرکت
از سوی دیگر رحمانی در تکمیل سخنان نماینده کارگزاران گفت: همان طور که قبلا هم گفته شد، شرکت بورس به دنبال توسعه تالارها است. این کار هم جز از طریق کارگزاری‌های و واگذاری تالارها به آنها میسر نمی‌شود.
وی تصریح کرد: چرا که ما معتقدیم کارگزاری‌ها کارآمدتر از شرکت می‌توانند این کار را انجام دهند.
حمایت از شرکت بورس
دکتر حسینی، عضو هیات‌مدیره سازمان بورس نیز در این نشست گفت: به موجب صورت جلسه تغییر و تحول تالارهای منطقه‌ای، کلیه هزینه‌های تالارها به عهده شرکت بورس است.
اما نظر ما حمایت از شرکت بورس است. علاقه‌مندیم که به این نهاد بخش‌خصوصی بیشتر کمک شود، وی افزود: تقسیم بخشی از ذخایر، منابع کمیته ماده 57 (سازمان کارگزاران) برای جبران زیان تالارها، نیازمند تصویب و تایید نظر وزیر اقتصاد، شورای‌عالی بورس و توافق کمیته ماده 57 است و ما حق تقسیم خودسرانه این منابع را نداریم.
تقسیم سود
به گزارش خبرنگار ما، در پایان این نشست، پس از طرح مباحث مختلف از جمله نظر سازمان بورس رییس هیات‌مدیره، مدیر عامل و هیات‌رییسه مجمع شرکت بورس مباحث متعددی درباره میزان تقسیم سود شرکت صورت گرفت که در نهایت تقسیم 25ریال مورد تصویب مجمع قرار گرفت. همچنین با نظر آرای اکثریت، حسابرس و بازرس شرکت بورس آقای جواد بستانیان، مدیر عامل شرکت حسابرسی فریوران انتخاب شد.
همچنین روزنامه‌های دنیای اقتصاد و اطلاعات به عنوان روزنامه کثیرالانتشار شرکت بورس با رای قاطع حاضران انتخاب شدند.