خرید 5/33میلیارد تومانی طی دو دقیقه

گزاره‌های خبر

رکورد فروش آنی سهام در حداقل زمان دیروز در بورس تهران شکسته شد.برخی از زنان پابه‌پای مردان نسبت به خرید سهام فولاد خوزستان اشتیاق داشتند. رقابت بر سر خرید «فخوز» با افزایش یک ریالی قیمت موردنظر خریداران از ساعت ۱۰ آغاز شد و ساعت ۱۰ و ۴۵دقیقه حدود ۴/۹۶میلیون سهام روی قیمت ۳۳۵تومان فروش رفت. برخی بر این عقیده‌اند که فروش دو دقیقه‌ای ۳/۳۲میلیاردریال سهام به دلیل جو احساسی و بدون تحلیل بازار بوده است. مسوولان دولتی از فروش ۵درصد از سهام فولاد خوزستان کامل راضی هستند. از امروز عرضه ۲/۱۳میلیون سهم باقیمانده فخوز در نوسان ۲درصدی ادامه پیدا می‌کند. با ورود پنج درصد از سهام فولاد خوزستان به بورس، سه شرکت اصل چهل و چهاری (فولاد مبارکه، ملی مس و فولاد) در مجموع بیش از ۲۳درصد از ارزش کل بازار سهام را در اختیار دارند. با ورود «فخوز» یازدهمین شرکت بازار به بورس تهران، ارزش جاری بازار سهام کشور به سطح ۸/۳۸هزار میلیارد تومان رسید که این رقم حدود ۱۷درصد تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص می‌دهد. همچنین دیروز ارزش جاری بازار (current market value) دو درصد افزایش یافت. ارزش بازار جاری ۷۳۴میلیارد تومان افزایش یافت

گروه بورس - رکورد سریع‌ترین خرید میلیارد تومانی سهام دیروز در بورس تهران شکسته شد، زنان و مردان بورس‌باز روز گذشته ظرف دو دقیقه (ایکی ثانیه) ۴/۹۶میلیون سهم (از ۱۰۹میلیون سهم) شرکت فولاد خوزستان با ارزش ۳/۳۲میلیارد تومان را خریداری کرده‌اند.

به نوشته خبرنگار «دنیای اقتصاد»، در حالی ارزیابی اولیه بازار در روز دوشنبه (روز قبل از عرضه) برای قیمت هر سهم «فخوز» ۳۰۰تومان بود، این سهم روی قیمت ۳۳۵ تومان را دیروز به‌فروش رفت.

بر همین اساس رقابت برای خرید این سهم از قرار قیمت ۳۲۰ تومان برای هر سهم شروع شد. این قیمتی بود که تا روز دوشنبه، در مذاکرات تجاری بازار، عنوان می‌شد که معامله‌گران حاضر هستند حداکثر این سهم را روی آن قیمت خریداری کنند. اما سقف قیمت مورد انتظار بخشی از پیکره بازار در روز دوشنبه، با شروع نشست معاملاتی روز سه‌شنبه، به کف قیمت مورد سفارش خریداران مبدل شد.

با جنب‌وجوش بازار، رقابت بر سر خرید «فخوز» از ساعت ۱۰صبح آغاز شد. رقابت فشرده با افزایش یک ریالی از این ساعت آغاز و تا ساعت ۴۵/۱۰ دقیقه ادامه یافت که در این ساعت بهترین تقاضای خرید، قیمت ۳۳۵ تومان بود. در همین لحظه کارگزار معرف یعنی کارگزاری آریا نوین اقدام به عرضه سهام در قیمت مزبور کرد.

راس ساعت یک ربع به ۱۱(نیم روز) عرضه این سهم روی قیمت ۳۳۵ تومان آغاز شد که در نهایت ۴/۹۶میلیون سهم

(۴/۴درصد از سهام شرکت) ظرف دو دقیقه به فروش رسید.

در همین حال به گزارش خبرنگار ما، از ۱۰۰میلیون سهم عرضه شده، معامله حدود ۳میلیون و ۶۰۰هزار سهم باطل شده و در نتیجه مجموع سهام عرضه شده به ۹۶میلیون و ۴۰۰هزار سهم تقلیل یافت.

همچنین ۱۳میلیون و ۲۰۰هزار سهم دیگر برای عرضه در روزهای آینده باقی می‌ماند.

با توجه به اینکه هر سامانه کارگزاری‌ها سهمیه ۳۰۰هزار سهمی برای عرضه سهام فولاد داشت، ممکن است بعضی از کارگزاری‌ها به اشتباه تعداد بیشتری وارد کرده باشند که در نتیجه آن سیستم به صورت خودکار معامله را باطل می‌کند.

خبرهای دریافتی خبرنگار دیگر ما از تالار و گفت‌وگو با کارگزاران حکایت از آن دارد که بسیاری از افراد جامعه هم که به طور حرفه‌ای اقدام به بورس بازی نکرده و به دلیل وجود نگرش مثبت به سهم فولادی در بازار یا به دلیل تجربه شیرین از خرید سهام فولاد مبارکه دستور خرید خود را از هفته قبل به کارگزاری‌ها که مشارکت فعالی در عرضه سهام داشتند، سفارش‌دادند.

اما غالب دستورهای خرید بدون تعیین قیمت خرید براساس قیمت روز بازار اعلام شده بود.

با وجود اعلام سفارش‌های خرید در یک بازار گرم، «دیروز ۹۱ کارگزاری از ۳۳۵ ایستگاه معاملاتی در سراسر کشور اقدام به اجرای سفارش خرید مشتریان خود کرده‌اند.»

این خبر را خبرگزاری فارس (که دیروز اخبار لحظه‌ای از رویداد مهم تابستانی بازار مخابره کرد) گزارش داد و اعلام داشت: «سهم هر ایستگاه معاملاتی در کشور ۳۰۰هزار سهم بود.» بنابراین طبیعی است که به برخی متقاضیان خرید، سهام نرسید.

برخی از خریداران نیز ترجیح داده‌اند که حضور فیزیکی فعالانه‌ای را در تالار داشته باشند و «فارس» در حاشیه این عرضه گزارش کرد که همهمه و تحرک حاکم بر تالار دیروز یادآور دوران رونق بازار سهام در سال‌های گذشته بود.»

به دنبال فروش دو دقیقه‌ای سهام فولاد خوزستان، برخی تحلیلگران بر این باورند که فضای غیر تحلیلی و احساسی برای خرید سهام فولاد خوزستان حاکم بود و گستره وسیعی از بازار براساس تجربه عینی در خصوص افزایش قیمت فولاد مبارکه، اقدام به خریدسهام فولاد خوزستان کرده‌اند، دیروز بارها شنیده شد که خریداران می‌گویند: این سهم با هر قیمتی که عرضه شود، ما اقدام به خرید آن می‌کنیم.

از نگاه برخی از تحلیلگران بسیاری از خریداران دیروز بدون تحلیل واقعی و بنیادی سهم اقدام خرید «فخوز» کرده‌اند. این نشان می‌دهد که حرکت نقدینگی بدون ارزیابی و تحلیل صورت گرفته است. گروه بورس دنیای اقتصاد این دیدگاه را امروز در ستون سرمقاله صفحه یک تحلیل کرده است.

دیدگاه کارگزاران از قیمت مطلوب تا قیمت غیرکارشناسی

اما اظهارنظر کارگزاران درباره این عرضه متفاوت و شنیدنی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علی صحرایی ناظر معاملات در رابطه با عرضه سهام چهارمین شرکت مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: استقبال از این سهم مطلوب بود و این عرضه به جز اشتباه، چند کارگزار کاملا سالم و روشن بود.

نظر کارگزار عرضه‌کننده قیمت مطلوب بود

فریبرز عسگری، مدیرعامل شرکت کارگزاری آریا نوین که مسوولیت درج و پذیرش و عرضه سهام فولاد خوزستان را به عهده داشت، گفت: جو عمومی بازار مثبت بود و سهام فولاد خوزستان به قیمت مطلوب به فروش رسید.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت ۳۳۵ تومان هر سهم فولاد خوزستان منطقی بود، ابراز داشت: قیمت سهام را فروشنده تعیین نمی‌کند، بلکه در نتیجه رقابت خریداران نرخ سهام تعیین می‌شود و در صورت تمایل فروشنده معامله انجام می‌شود.

وی افزود: قیمت‌گذاری سهام فولاد خوزستان متعادل بود و با در نظر گرفتن میانگین قیمت تقاضای ۴/۹۶‌میلیون سهم به قیمت ۳۳۵‌تومان به فروش رفت.

یک کارگزار: قیمت کارشناسی نبود

این اظهارات در حالی بیان شد که به نظر محمدرضا رهبر، مدیرعامل شرکت کارگزاری حافظ، قیمت ۳۳۵ تومان سهام فولاد خوزستان قیمت کارشناسی نبود.

وی ابراز داشت: قیمت کارشناسی این سهم بین ۲۷۰ تا ۲۸۰‌تومان بود. وی افزود: انتظار می‌رفت با توجه به واگذاری ۲۰ درصد از سهم دولت، قیمت سهام فولاد خوزستان در نرخ‌های متعادل‌تری قیمت‌گذاری شود، اما به دلیل رقابت خریداران چنین قیمتی (۳۳۵‌تومان) به ثبت رسید. رهبر خاطرنشان کرد: جو روانی بازار منجر به افزایش تقاضا بر روی قیمت‌های بالاتر سهام فولاد خوزستان شد.

دیگر کارگزار: قیمت‌گذاری مطلوب بود

این اظهار نظر رهبر در شرایطی مطرح شد که به گفته عباس‌ حقانی‌نسب دیگر کارگزار بورس قیمت سهام فولاد خوزستان متعادل و منطقی بود.

وی به فارس گفت: قیمت ۳۳۵‌تومان برای هر سهم فولاد خوزستان معقول و مطلوب بود.

حقانی‌نسب افزود: استقبال این سهم به دلیل مقایسه کردن خریداران با فولاد مبارکه بود که از طرف دیگر کوچک‌تر بودن این شرکت نسبت به فولاد مبارکه منجر به استقبال بخش خصوصی از سهام فولاد خوزستان شد. حال از ۱۰۹میلیون سهم فولاد خوزستان معادل ۲/۱۳میلیون سهم باقی‌مانده است که به نظر می‌رسد از امروز عرضه این میزان سهام (۲/۱۳میلیون سهم) آغاز شود.

به گزارش خبرنگار ما، «فخوز» با سرمایه بیش از ۲۱۹میلیارد تومان دارای حجم مبنایی برابر با یک‌میلیون و ۷۶۰هزار سهم در روز است. به بیان ساده‌تر از امروز برای تغییر دودرصدی قیمت هر سهم «فخوز» از سطح ۳۳۵تومان باید شاهد معامله بیش از یک‌میلیون سهم باشد.از سوی دیگر، تعداد سهام باقی‌مانده شرکت یعنی ۱۳میلیون و ۲۰۰هزار سهم طی ۷ جلسه معاملاتی با دامنه نوسان دودرصدی، امکان تجربه افزایش قیمت را تا سطح ۳۹۲تومان دارد و در صورت وقوع این روند، پی بر ئی (P/E) شرکت از سطح ۸/۶ به ۸ واحد می‌رسد که برخی بر این عقیده‌اند که میزان پی بر ئی‌ تحلیل‌هایی دیگر را بر سهم ارائه می‌کند.

یازدهمین شرکت بزرگ بورس

با قیمت‌گذاری سهام فولاد خوزستان، این شرکت به همراه فولاد مبارکه و ملی مس در جمع ۱۱ شرکت بزرگ بورس قرار گرفت و با این اتفاق سه شرکت مشمول اصل ۴۴ در مجموع ۲۳درصد از ارزش بازار سهام را در اختیار گرفتند.به گزارش «فارس»، با توجه به وجود ۲میلیارد و ۱۹۲میلیون سهم فولادخوزستان و قیمت‌گذاری ۳۳۵تومانی هر سهم آن، ارزش روز و جاری چهارمین شرکت مشمول اصل ۴۴ بالغ بر ۷۳۴میلیارد تومان برآورد شد و این شرکت در رتبه یازدهم بزرگترین شرکت‌های بورسی قرار گرفت. بر اساس این گزارش، با این ارزش‌گذاری، فولاد خوزستان در حالی حدود ۲درصد از ارزش کل بازار سهام را صاحب شد که با توجه به ارزش ۴هزار و ۳۰۰میلیارد تومانی فولاد مبارکه و ۳هزار و ۸۰۰میلیارد تومان ملی مس این سه شرکت مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی در مجموع بیش از ۲۳درصد از ارزش کل بازار سهام را در اختیار گرفتند.

این گزارش می‌افزاید: سهم فولاد مبارکه از ارزش بازار ۴/۱۱درصد و سهم ملی مس ۲/۱۰درصد از ارزش بازار است.