فارس- همزمان با عرضه سهام فولاد خوزستان، هیات مدیره این شرکت اعلام کرده توزیع حداکثر سود باتوجه به اندوخته‌ها و ذخایر احتمالی را به مجمع عمومی سالیانه در نظر دارد.

شرکت فولاد خوزستان که دیروز برای اولین بار با قیمت‌گذاری سهام مواجه خواهد شد، به ازای هر سهم ۴۸۷ ریال سود پیش‌بینی کرده که از این مبلغ ۱۷۶ ریال (معادل ۳۶درصد) را در سه ماهه سال ۸۶ پوشش داده است. توزیع حداکثر سود در مجمع

بر اساس این گزارش هیات‌مدیره فولاد خوزستان در نظر دارد توزیع حداکثر سود باتوجه به اندوخته‌ها و ذخایر را در چارچوب قوانین و مقررات مربوط به مجمع عمومی عادی سالیانه پیشنهاد کند.

از سوی دیگر این شرکت اطلاعات تکمیلی در خصوص تجدید ارزیابی دارایی‌ها را در اختیار بورس قرار داده است.

دیروز تا سقف ۵درصد (بیش‌از ۱۰۹میلیون) از سهام فولاد خوزستان به عنوان چهارمین شرکت مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی در تالار فرعی معاملات بازار سهام عرضه خواهد شد. این عرضه از سوی شرکت کارگزاری آریا نوین انجام خواهد شد.

واگذاری ۳۰میلیون تومان سهام ترجیحی به کارکنان شرکت

در ادامه مدیر امور سهام شرکت فولاد خوزستان در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در مرحله دوم عرضه سهام که به فاصله یک ماه پس از مرحله نخست صورت می‌گیرد به میزان پنج درصد دیگر سهام به پرسنل این شرکت با نرخ‌های ترجیحی و نرخ دوره کشف قیمت عرضه خواهد شد. غلامرضا‌فروغی‌نیا افزود: نحوه اختصاص سهام به کارکنان بدین‌گونه است که نرخ ترجیحی از طریق میانگین کشف قیمت و اسمی تعیین و به میزان پنج میلیون تومان به‌علاوه ۲۰ برابر حقوق و مزایای هر کدام از کارکنان تا سقف ۲۵میلیون تومان به افراد اختصاص داده می‌شود. در حقیقت هر کدام از کارکنان واجد شرایط حداکثر تا مبلغ ۳۰میلیون تومان می‌توانند از سهام شرکت فولاد خوزستان بهره‌مند شوند.

واگذاری بیش از ۵۰درصد سهام تا پایان سال

فروغی نیا بیان کرد: ۲۵درصد از سهام شرکت فولاد خوزستان نیز از طریق اختصاص سهام عدالت به اقشار کم‌درآمد تعلق خواهد یافت. با برنامه‌ریزی‌های انجام شده پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال بیش از ۵۰درصد سهام شرکت فولاد خوزستان به بخش‌خصوصی واگذار ‌شود. وی تصریح کرد: در حال حاضر ۹۰درصد سهام این شرکت متعلق به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و ۱۰درصد سهام بر حسب مصوبه هیات دولت بابت رد دیون دولت واگذار شده است. مدیر امور سهام شرکت فولاد خوزستان خاطرنشان کرد: شرکت فولاد در سال ۸۳ ، ‌۱۴۷میلیارد تومان، در سال ۸۴، ۲۵میلیارد تومان و در سال ۸۵، ۱۳۹میلیارد تومان سوددهی داشته و پیش‌بینی می‌شود امسال سود شرکت به ۱۰۰میلیارد تومان برسد.

وی یادآور شد: روند سود‌دهی شرکت فولاد خوزستان مهم‌ترین شرط برای ورود به بورس بوده است.

فروغی‌نیا عنوان کرد: روند تولید شرکت فولاد خوزستان یک روند صعودی بوده به گونه‌ای که این شرکت در سال ۸۳ ، دو میلیون و ۱۲۲هزار تن، در سال ۸۴ ، دو میلیون و ۲۰۵هزار تن و در سال ۸۵، دو میلیون و ۱۸۰هزار تن محصول تولید کرده و انتظار می‌رود برنامه تولید دو میلیون و ۴۰۰هزار تن محصول در سال جاری محقق شود. این شرکت در سال گذشته توانسته است ۲۵درصد محصول خود را صادر کند.

قیمت کشف شده مناسب برای فولاد

مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی نیز در گفت‌وگو با ایسنا به فروش موفق سهام فولاد خوزستان اشاره کرد و گفت: پنج درصد از سهام شرکت فولاد خوزستان معادل ۱۰۹میلیون و ۶۰۰هزار سهم به ارزش ۱۰‌‌میلیارد تومان با هدف کشف قیمت امروز در بورس آغاز شد که ۶/۴درصد آن معادل ۱۰۰‌‌میلیون سهم به قیمت ۳۳۵ تومان به فروش رسید.

دکتر غلامرضا حیدری کردزنگنه قیمت کشف شده برای این سهام را مناسب دانست و ادامه داد: با قیمتی که خودمان مشخص کرده بودیم و قیمت میانگین که ۳۳۰ تومان بود در نهایت امروز در بورس ۳۳۵ تومان کشف قیمت شد که تنها پنج تومان از قیمت میانگین بیشتر بوده است.

مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی فروش سهام فولاد مبارکه را موفق‌تر از سهام‌ سه شرکت عرضه شده در بورس دانست.

عرضه سهام شرکت‌‌های نفتی در شهریور ماه

کرد زنگنه از عرضه‌های وسیع سهام در طول ماه‌های آینده خبر داد و افزود: سهام ۲۱ شرکت نفتی از شهریور تا دی ماه امسال یکی پس از دیگری از طریق بورس و مزایده عرضه خواهد شد.

عرضه باقیمانده سهام در امروز

همچنین سید مهدی عقدایی، معاون واگذاری سازمان خصوصی‌سازی، به عرضه تدریجی باقی سهام فولاد خوزستان اشاره کرد و افزود: امروز عرضه باقیمانده این سهام را در بورس خواهیم داشت.

وی در ادامه قیمت کشف شده برای این سهام را مناسب ارزیابی کرد و گفت: به طور کلی از عرضه و فروش این سهام راضی بوده و امیدواریم عرضه‌های آینده نیز به خوبی صورت گیرد.

گفتنی است، فروش سه دقیقه‌ای سهام فولاد خوزستان رکورد جدیدی را در بورس ثبت کرد.

در همین حال معاون واگذاری سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با موج در مورد عرضه‌های دیگر گفت: ستاد مرکزی سهام عدالت شرکت‌هایی را که از لحاظ سود آوری حداقل P/E ۵ تا ۶ یعنی سودی حدود ۱۷ تا ۲۰درصد را داشته باشند را در بورس عرضه می‌کند.

سیدمهدی عقدایی با بیان اینکه شرکت‌های صدر اصل ۴۴ در درجه اولویت برای واگذاری سهام عدالت هستند، تصریح کرد: سازمان خصوصی‌سازی شرکت‌هایی که از لحاظ شاخص سود آور هستند را برای واگذاری سهام عدالت پیشنهاد می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه تمام شرکت‌های اصل ۴۴ شرکت‌های تولیدی هستند، ادامه داد: هیچ شرکت پیمانکاری را در سبد سهام عدالت وارد نمی‌کنیم، ضمن اینکه شرکت‌های پیمانکاری، شرکت‌های صدر اصل ۴۴ نیستند.

به گفته معاون واگذاری سازمان خصوصی‌سازی، میانگین کل ارزش سودآوری شرکت‌های سهام عدالت حدود ۵/۱۶درصد است.

وی اضافه کرد: اگر ۲۳هزار‌‌میلیارد تومان سهام فروخته شده را در ۵/۱۶درصد ضرب کنیم، سود سهام عدالت مشخص می‌شود.

واگذاری زود هنگام سهام بانکی‌ها

عقدایی یادآورشد: عرضه سهام شرکت‌هایی که از طریق بورس به سهام عدالت واگذار شده‌اند با قیمت‌های مناسب صورت گرفته است، ضمن اینکه این شرکت‌ها در حال حاضر با رشد هم مواجه بوده‌اند. وی اضافه کرد: همچنین شرکت‌هایی که واگذاری آنها از طریق مزایده انجام شده است نیز با محاسبه سود آوری به سهام عدالت واگذار شده‌اند.

عقدایی در پایان اظهار داشت: پس از شرکت‌های فولادی مس و آلومینیوم، احتمالا در آینده بانک‌ها و بیمه‌ها واگذار می‌شوند.