گسترش استفاده از آلومینیوم در صنعت خودروسازی چین

معدن و توسعه: یک کارشناس صنعت آلومینیوم در کنفرانس آلومینیوم و حمل‌ونقل ۲۰۰۷ چین در شهر دالیان اعلام کرد: صنعت آلومینیوم چین هنوز فرصت و ظرفیت زیادی برای رشد و توسعه در بخش حمل‌ونقل داخلی دارد. در حال حاضر تنها ۱۹‌درصد از آلومینیوم تولیدی چین در صنایع خودروسازی این کشور استفاده می‌شوند، میانگین این میزان در کشورهای توسعه یافته ۳۰‌درصد است.

به گزارش اینتر فاکس، چن ژینیا، رئیس کارخانه آلکوای چین و آلکوای آسیای پاسیفیک در این کنفرانس اظهار داشت: چین نیاز دارد شروع به توسعه صنعت آلومینیوم کند. آلومینیوم ماده‌ای مهم و موثر در مصارف صنعتی و فلزی سبک و مناسب برای محیط‌زیست است چون هم انرژی کمتری برای آن مورد نیاز است و هم بی‌نهایت قابل بازیافت است. به هرحال، اگرچه چین در حال حاضر پیشتاز جهانی تولید کانتینرهای فولادی، اتومبیل‌ها و اتوبوس‌های کوچک و بزرگ است، سرمایه‌گذاری داخلی برای ورود آلومینیوم به بخش حمل‌ونقل خیلی آهسته پیش می‌رود.

با توجه به گزارش موسسه آلومینیوم و اتومبیل اروپا، هر هزار کیلوگرم کاهش وزن باعث حفظ تقریبا ۴۸۰۰ لیتر سوخت می‌شود، آلودگی‌های خروجی از اگزوز را ۲/۱۱ تن کمتر می‌کند و هزینه نگهداری و تعمیرات را نیز کاهش می‌دهد. آلکوا هم‌اکنون در نظر دارد با راه‌اندازی کارخانه‌های جدید در چین، شامل کارخانه لحیم و سخت کردن ورقه‌های اتومبیل در کونشان در استان جیانگسو، مرکز تحقیقاتی در بیژینگ و خط تولید ‌بوبین‌های پوششی در شرکت آلومینیوم آلکوای شانگهای، آلومینیوم را وارد بخش‌های مختلف صنعت حمل‌ونقل داخلی چین کند.

سورنامدرن مسئول بازاریابی و بخش تجاری شرکت چینالکو، بزرگترین تولیدکننده آلومینیوم و آلومینا در چین گفت: چینالکو قصد دارد در پروژه‌های اتومبیل‌سازی و حمل‌ونقل ریلی در چین بیشتر سرمایه‌گذاری کند و حضورش را در این بخش گسترش و توسعه دهد.

وی اظهار داشت: چینالکو اخیرا در پروژه‌‌های تحقیقاتی در رابطه با گسترش کاربردهای آلومینیوم در صنعت اتومبیل و حمل‌ونقل ریلی و نیز تاثیر آن در بخش انرژی و ساخت آلیاژهای مناسب محیط‌زیست سرمایه‌گذاری کرده است و آماده سرمایه‌گذاری در چند پروژه دیگر است.

ما مینگتو رییس بخش مهندسی انستیتوی تحقیقات اتومبیل چونگ کینگ (CARI) گفت: چینالکو در حال حاضر مشغول پیشبرد پروژه مشترک ساخت بدنه‌های آلومینیوم اتومبیل با استفاده از آلیاژهای آلومینیوم به همراه شرکت آلومینیوم جنوب غرب چین، موسسه CARI و شرکت خودروسازی چری است. این پروژه آماده تایید و تصویب کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین است. مسوولان این پروژه امیدوارند بتوانند تا پایان سال محصول آزمایشی خود را تولید کنند. با توجه به صحبت‌های سورنا مدرن، استفاده صنعتی آلومینیوم در چین در حال حاضر کمتر از کشورهای توسعه‌یافته است که این امر اساسا ناشی از مشکلات مالی و تکنولوژی است.

بنابراین چین سرمایه‌گذاری زیادی روی استفاده از آلومینیوم در وسایل حمل‌ونقل انجام داده و صنعت داخلی اتومبیل خود را به سرعت توسعه می‌دهد. سال گذشته چین به‌عنوان دومین بازار بزرگ اتومبیل دنیا ۲۸/۷میلیون دستگاه اتومبیل تولید کرد که ۳۲/۲۷‌درصد افزایش سالیانه داشت و ۲۲/۷میلیون دستگاه اتومبیل فروخت که این رقم نیز ۱۳/۲۵‌درصد رشد داشت. تخمین زده شده است نیاز چین به اتومبیل به ۸ یا ۹میلیون دستگاه تا سال ۲۰۱۰ برسد، البته به‌استثنای اتومبیل‌های صادراتی این کشور.

با توجه به پیش‌بینی آلومینیوم جنوب غرب چین، تا سال ۲۰۱۰، آلومینیوم به‌عنوان ماده‌ای مهم و کلیدی در تولید اتومبیل مطرح خواهد شد و سهم آلومینیوم از فلزات به‌کار برده شده در اتومبیل به ۲۵‌درصد می‌رسد که این سهم نسبت به سال ۲۰۰۰ دو برابر خواهد بود.

به هرحال، آقای مامینگتو توضیح داد که استفاده از آلومینیوم در اتومبیل با میزان و درجه‌ای منطقی افزایش می‌یابد و این درجه تحت تاثیر شرایط مناسب مالی خواهد بود.

ژانگ مسوول فنی و متخصص شرکت فرآوری آلومینیوم شمال غرب چین، سازنده خصوصی پیشتاز آلومینیوم در استان کیونگهای، با صحبت‌های مامینگتو موافقت کرد ولی اظهار داشت: سهم آلومینیوم از مجموع فلزات استفاده شده در اتومبیل از ۴۰‌درصد بیشتر نخواهد شد. آلکوا یکی از پیشتازان جهانی تولید آلومینیوم و آلومینا است و نیاز صنایع هوافضا، اتومبیل، بسته‌بندی، ساخت و ساز و صنایع تجاری و بازرگانی حمل‌ونقل را از طراحی و مهندسی گرفته تا تولید، برطرف می‌کند. این شرکت از سال ۱۹۹۳ شروع به فعالیت در چین کرد.