ایسنا- رییس سازمان خصوصی‌سازی گفت: لایحه اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ مراحل نهایی را طی می‌کند.

دکتر غلامرضا حیدری کرد‌زنگنه، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی‌، در مراسم جشن سهام عدالت در خراسان رضوی، اظهار کرد: این قانون در راستای رشد اقتصادی کشور، کاستن از بار مالی و مدیریتی دولت و مشارکت عمومی و گسترده مردم در سرنوشت اقتصادی و یکی از قوانین بزرگ ساختاری و زیر‌بنایی اقتصاد کشور است. وی افزود: این قانون در حقیقت از لحاظ اصلاح‌ ساختار و توانمند‌سازی‌هایی که برای بخش‌های خصوصی و تعاونی در تعیین قلمرو و دولت وجود دارد، قانون اساسی اقتصادی کشور محسوب می‌شود. کردزنگنه تقویت بخش تعاون را قسمت مهمی از این لایحه دانست و تصریح کرد: به طور کلی سهم بخش تعاونی باید ۲۰‌درصد بیشتر از هر نوع امتیازی که از طرف دولت به بخش‌خصوصی و سایر بخش‌ها تعلق می‌گیرد، باشد و تخفیف‌های مالیاتی بین ۱۰ تا ۲۵‌درصد، تخفیف‌های بیمه کار‌فرمایی، تاسیس بانک توسعه تعاون و صندوق تعاون نیز در راستای حمایت از تعاونی‌ها است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این که با ورود شرکت‌های سود ده به بازار سهام، شاخص‌های بورس کاملا متحول شد، اظهار کرد: در مرحله اول ۵میلیون نفر از بسیجیان، افراد تحت‌پوشش کمیته‌امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی سهام دریافت کردند که در این مرحله ۲هزار و ۳۵۰‌میلیارد تومان سهام به ۱۴ شرکت سود‌ده که بهترین شرکت‌های کشور بودند، واگذار شد.

کرد‌زنگنه با اشاره به ارزش افزوده یک‌هزار و ۴۰۰‌میلیارد تومانی سهام عدالت گفت: میانگین ارزش افزوده شرکت‌های واگذار شده ۵۰‌درصد بوده که ۳۵۰‌میلیارد تومان سود آن است و به هر خانوار پنج نفری ۳۰۰‌هزار تومان اختصاص داده شده است که ۱۰۰‌هزار تومان در قسط اول پرداخت شده و ۲۰۰‌هزار تومان نیز به خود آنها داده می‌شود. وی ادامه داد: همچنین ۴۰‌میلیارد تومان از این مبلغ بین شرکت‌های سرمایه‌گذاری و ۲۰‌میلیارد تومان نیز بین شرکت‌های تعاونی تقسیم خواهد شد.

وی در تشریح مرحله دوم واگذاری سهام عدالت نیز گفت: در این مرحله ۹میلیون روستایی کشور شناسایی شده‌اند که قرار است به کل ۲۳میلیون نفر روستایی سهام تعلق گیرد و در‌حال‌حاضر دبیر‌خانه در حال بررسی و شناسایی آنها است که امیدواریم تا پایان سال کار شناسایی آنها به پایان برسد.

مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی افزود: در مرحله سوم که شامل کارمندان دولت، نیروهای مسلح، نیروی انتظامی و بازنشستگان کشوری و لشکری و تامین‌اجتماعی هستند، پنج‌میلیون خانوار یعنی ۱۷‌میلیون نفر سهام عدالت را دریافت خواهند کرد که در این راستا تاکنون اطلاعات ۲۶استان جمع‌آوری شده و تا دهه فجر این کار به پایان رسیده و سهامشان را امسال دریافت خواهند کرد. کردزنگنه با اشاره به مشکلات این ستاد عنوان کرد: در جهت تسریع در واگذاری سهام به شرکت‌های سرمایه‌گذاری، شرکت کارگزاری سهام عدالت منحل می‌شود و سهام مستقیما به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استان داده می‌شود که خود این شرکت‌ها می‌توانند وارد بورس شوند. وی تاکید کرد: هرگونه وکالت و دخالت وزارتخانه‌های دولتی در شرکت‌های سرمایه‌گذاری و تعاونی منع شده و وزارت تعاون نیز نباید در امور تعاونی‌های سهام عدالت مداخله داشته باشد.

سهام عدالت شرط لازم نه کافی

همچنین در این مراسم رییس سازمان امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی گفت: با واگذاری سهام عدالت ظرف یک یا دو سال خصوصی‌سازی صورت نمی‌گیرد و نیاز به برنامه مشخص پنج‌ساله داریم تا به خصوصی‌سازی که در قانون به آن اشاره شده است، برسیم.

رضا صادقی گلمکانی، رییس سازمان امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی، گفت: شرکت‌های بورسی که در طرح سهام عدالت مشارکت می‌کنند، ۴۰‌ درصد سهامشان به صورت سهام عدالت و ۶۰‌درصد دیگر از طریق بورس واگذار خواهد شد. وی اظهار کرد: با توجه به اینکه ۴۰‌درصد هیات‌مدیره این شرکت‌ها را افراد مشمول سهام عدالت و ۶۰‌درصد دیگر را بقیه افراد از بورس خریداری کرده‌اند، بنابراین مدیر‌‌عاملی که در مجمع سالانه آنها انتخاب می‌شود، دولتی نیست و مدیریت شرکت به بخش غیر‌دولتی واگذار می‌شود.

او در پاسخ به این‌ پرسش که با اعطای سهام عدالت فقط مالکیت تغییر می‌کند و مدیریت همچنان در دست بخش‌دولتی است آیا با این وجود سهام عدالت خصوصی‌سازی است؟ افزود: خصوصی‌سازی به صورت مقطعی صورت نمی‌گیرد و باید پله به پله جلو رفت تا به آن رسید.

صادقی گلمکانی اظهار کرد: افراد صاحب سهام‌عدالت هم می‌توانند خودشان در جلسات مجمع عمومی شرکت کنند و یا می‌توانند شرکت تعاونی سهام عدالت یا یک نفر از بین خودشان را به نمایندگی انتخاب کنند.

وی در پاسخ به این سوال که امکان ظهور شرکت‌ها یا افرادی که قصد خرید سهام‌عدالت از افراد و سوءاستفاده از این سهام را داشته باشند وجود دارد، افزود: در زمان واگذاری سهام عدالت به افراد اطلاع‌رسانی صورت گرفته است و شرکت تعاونی سهام عدالت و اداره تعاون نیز باید در راستای اطلاع‌رسانی تلاش کنند ولی امکان دارد عده‌ای از افراد از موقعیت اقتصادی آنها سوء‌استفاده کنند.

رییس سازمان امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی اذعان کرد: هر‌کسی که این سهام را بفروشد، ضرر خواهد کرد زیرا که ارزش افزوده داشته و سودآورترین شرکت‌ها سهام خود را برای سهام عدالت ارائه داده‌اند. صادقی گلمکانی گفت: حداقل به مدت دو سال مردم سهام عدالت خود را نفروشند زیرا ۵۰‌درصد این سهام در مرحله اول و دوم معاف و ۵۰‌درصد دیگر را باید ظرف ۱۰ سال از سود سهام خود پرداخت کنند و در صورتی ‌که شخصی سهامش را بفروشد باید ۵۰‌درصدی را که ظرف ۱۰ سال باید می پرداخت به شرکت تعاونی سهام عدالت پرداخت کند و آنها نیز در دفاتر خود این واگذاری را ثبت می‌کنند.