فارس- سخنگوی کانون کارگزاران بورس گفت: تا زمان ثبت و مشخص شدن جزئیات نظارت کانون کارگزاران نمی‌توان در مواردی چون تعلیق فعالیت و یا اخطار کتبی کارگزاران اقدامی کرد. در پی تعلیق مجوز یک شرکت کارگزاری و اخطار کتبی سه کارگزار دیگر در هفته گذشته، اکبر زرگانی‌نژاد، ابراز داشت: در اساسنامه کانون کارگزاران که به تصویب سازمان بورس هم رسیده چنین مواردی در قالب کلی پیش‌بینی شده است، اما با توجه به عدم ثبت کانون در اداره ثبت و نامعلوم بودن جزئیات نظارت، کانون نمی‌تواند نقشی در بررسی و حل این‌گونه موارد داشته باشد.

وی افزود: تا زمانی که ثبت کانون کارگزاران به اتمام نرسد، نمی‌توان ارتباط سازمانی برقرار کرد.

زرگانی‌نژاد خاطرنشان کرد: از طرف دیگر هرچند کلیات نظارت کانون کارگزاران بر‌عملکرد شرکت‌های کارگزاری در اساسنامه به تصویب رسیده، اما جزئیات این نظارت باید با هماهنگی سازمان و شرکت بورس و کانون کارگزاران مشخص شود.

سخنگوی کانون کارگزاران در پاسخ به این سوال که چه زمانی کانون به ثبت خواهد رسید، ابراز داشت: مدارک لازم به اداره ثبت تحویل داده شده، اما نمی‌توان زمان مشخصی را اعلام کرد و ثبت شرکت‌ها معمولا یک ماه به طول می‌انجامد.

بر اساس این گزارش‌، هفته گذشته سرپرست مدیریت نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز فعالیت یک شرکت کارگزاری را تعلیق کرد و به سه شرکت کارگزاری اظهار کتبی داد که بر‌اساس پیگیری‌های فارس مجوز فعالیت شرکت کارگزاری پیشتازان تمدن پارس شیراز معلق شده و یک کارگزاری وابسته به بانک دولتی و دو شرکت کارگزاری خصوصی با اخطار کتبی سازمان بورس مواجه شدند.