آغاز رایزنی‌های مجدد برای راه‌‌‌‌اندازی بورس نفت

گروه بورس- علیرضا باغانی: مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش از آغاز مذاکرات مجدد به منظور راه‌اندازی بورس نفت در جزیره کیش خبر داد.

مجید شایسته در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای‌اقتصاد افزود: سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان سهامدار ۱۰درصدی بورس نفت، تمام امکانات لازم اعم از ساختمان و دیگر امکانات زیربنایی را برای راه‌اندازی بورس نفت فراهم کرده است. وی با بیان اینکه هیچ مانعی برای راه‌اندازی بورس نفت در جزیره کیش وجود ندارد،‌ گفت: نگاه سازمان منطقه آزاد کیش به بورس نفت به عنوان یکی از ابزارهای رونق جزیره است و از هر اقدامی که به تسهیل راه‌اندازی این مرکز بیانجامد، استقبال می‌کند.

وی گفت: به زودی در نشست مشترک با کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، مذاکرات جهت راه‌اندازی بورس نفت در کیش با قوت هر چه بیشتر دنبال می‌شود.

«شایسته» برای راه‌اندازی بورس نفت در کیش طی سال‌جاری ابراز امیدواری کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش درباره عملکرد بورس کیش گفت: بررسی ما نشان می‌دهد که این تالار منطقه‌ای در اندازه خود بسیار خوب عمل کرده و حجم معاملات مناسبی داشته است.

وی با اشاره به بحث راه‌اندازی تابلوی معاملات ارزی در جزیره کیش گفت: سازمان منطقه آزاد کیش متولی راه‌اندازی چنین تابلوی در جزیره نیست، اما برای راه‌اندازی آن تلاش‌هایی را با مسوولان سازمان بورس انجام داده است.

وی ایجاد تابلوی ارزی معاملاتی در کیش را منوط به موافقت مسوولان بورس دانست و گفت: سازمان منطقه آزاد کیش حاضر است جهت ایجاد چنین پایگاه معاملاتی، زیرساخت‌های لازم را در اختیار سازمان بورس قرار دهد.

به گفته وی، ایجاد تابلوی معاملاتی بورس در کیش با توجه به شرایط مناسب این جزیره می‌تواند در رونق معاملات بورس و جذب سرمایه‌گذار خارجی تاثیرگذار باشد.

مهندس شایسته درباره جذب سرمایه‌گذار خارجی در کیش گفت: با توجه به شرایط کشور در بحث سرمایه‌گذاری خارجی موفق بوده‌ایم و صنایع مختلفی درمدت ۲سال گذشته در کیش با مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی فعال شده است.

به گفته وی، هتل‌ها و مراکز اقامتی مختلفی در کیش وجود دارد که حاصل سرمایه‌گذاری مشترک ایرانی‌ها و خارجی‌ها است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه تاکنون سرمایه‌گذاری ۱۰۰درصد خارجی در کیش صورت نگرفته‌ است، گفت: دلیل آن این است که سرمایه‌گذاران خارجی بررسی‌های خاص خود را می‌کنند و همواره هر کسی که در کشوری سرمایه‌گذاری می‌کند، به دنبال یک شریک از همان کشور است که بتواند جایگاه محکم‌تری داشته باشد.

وی در زمینه جذب سرمایه‌گذاران خارجی اعلام کرد که در ۶ماه دوم سال جاری آمار خوبی برای سرمایه‌گذاری خارجی ارائه خواهد کرد.

مهندس شایسته با ذکر این نکته که از سال گذشته با مشارکت خارجی‌ها صنایع مختلفی در کیش راه‌اندازی شده است، گفت: یکی از اقدامات ما در سال ۸۵ اتمام طرح‌های نیمه‌تمام بوده است، چون سرمایه‌گذار خارجی وقتی رغبت جهت سرمایه‌گذاری در کیش دارد که طرح نیمه‌تمامی در جزیره باقی نمانده باشد.

وی گفت: در سال ۸۶ شعار سازمان منطقه آزاد کیش جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است.