گروه بورس- همایون دارابی:‌ بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته در ابتدای زمان معاملات با مشکل نرم‌افزاری مواجه شد که این امر به تاخیر یک ساعت و نیمه شروع معاملات بازار اول بورس منجر شد. در شروع بازار دیروز، نرم‌افزار معاملات با مشکل مواجه شد که به‌‌رغم بازگشت نمادهای فرابورس و بازار دوم بورس به جریان معاملات نمادهای بازار اول تا ساعت ۱۰ و نیم از جریان معاملات، به دور بودند. خرابی سیستم همانند دفعات قبلی به افزایش عرضه‌‌ها منجر شد زیرا در هنگام خرابی سیستم خریداران دستورات خود را حذف کرده و عرضه طبیعی سهام در بازار به دلیل نبود خریدار به موجی از عرضه تبدیل می‌شود که همین امر دیروز نیز رخ داد. این در حالی است که سیستم معاملات در خلال دو ماه اخیر به کرات دچار مشکل شده است. اما با وجود خرابی سیستم و عرضه‌‌های سنگین، روز گذشته شاخص بورس توانست به رکورد تاریخی ۶۳هزار واحد دست پیدا کند. شاخص کل دیروز با رشد اندک ۱۰۵واحدی به ۶۳هزار و ۱۰واحد رسید که در تاریخ ۵دهه گذشته بورس بی‌سابقه بوده است.

در همین حال دیروز بازار همچنان با خبرهای خوب سیاسی حمایت شد ؛ در آخرین تحولات، دیدار ظریف و اشتون به قرار مذاکرات تهران و ۵+۱در روز پنج‌شنبه منجر شده است که در نوع خود سریع‌ترین و به علت سطح برگزاری نشست یکی از مهم‌ترین دیدارها به شمار می‌رود. ظریف روز پنج‌شنبه در حالی به دیدار گروه ۵+۱می رود که وزیر امور خارجه آمریکا نیز در این نشست حضور خواهد داشت. هرگونه توافق در این نشست می‌تواند اولین دستاورد عملی مذاکرات بعد از نزدیک به سه سال دیدارهای اتمی بی نتیجه تلقی شود. در همین حال دیروز در صحنه اقتصاد ترمز کاهش قیمت دلار کشیده شد و گمانه‌زنی‌ها مبنی بر تصمیم بانک مرکزی برای تثبیت دلار در محدوده ۳۰ تا ۳۲هزار ریال پر‌رنگ‌تر شده است. دیروز رییس کل بانک مرکزی خاطر نشان کرد: قیمت دلار در بازار به کف رسیده و کاهش بیشتر منطقی نیست.

به گزارش «ایلنا»، ولی‌الله سیف در حاشیه جلسه صبحانه کاری اتاق بازرگانی در جمع خبرنگاران گفت: نرخ دلار در حال حاضر به دلیل خوش‌بینی که در اقتصاد کشور به‌وجود آمده با روند نزولی مواجه شده اما ادامه این روند منطقی نیست و نباید نرخ دلار پایین‌تر از این قیمت کاهش یابد.

وی تصریح کرد: بانک مرکزی اجازه کاهش بیش از میزان فعلی را به نرخ دلار در بازار نخواهد داد.

با انتشار این اظهار نظر بهای دلار در بازار تهران به مرز ۳۰هزار ریال بازگشت که همین امر گروه‌های پتروشیمی و فلزی-معدنی را به عنوان صادر کنندگان عمده از فشار کاهش قیمت دلار خارج کرده است.

در بازار دیروز در گروه پالایشگاهی اعلام شد برای اولین بار در کشور محصول جدید واکیوم سلاپس در پالایشگاه شیراز تولید شد.

به گزارش «ایسنا»، مدیر‌عامل پالایشگاه شیراز میزان تولید روزانه این محصول را ٢٥٠ تن اعلام کرد و گفت: ارزش ریالی تولید این فرآورده روزانه حدود چهار میلیارد ریال است.

وی گفت: واکیوم سلاپس به‌عنوان یکی از مواد اولیه در واحد‌‌های ساخت قیر و ایزوگام کاربرد دارد.

در گروه بانکی در حالی اکثر بانک‌ها با کاهش قیمت مواجه شدند که شنیده‌‌ها از احتمال عدم انجام افزایش سرمایه بانک صادرات خبر می‌دهد؛ بانک صادرات دیروز تا صف فروش نیز عقب نشست. در همین حال دیروز اعلام شد که سوئیفت بانک خاورمیانه متصل شده و این بانک آماده ارائه خدمات است. در گروه پتروشیمی دیروز، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با انتقاد از رویه واگذاری ٣٨ درصد باقیمانده سهام هلدینگ خلیج فارس تصریح کرد: این کار سبب نابودی صنعت پتروشیمی ایران خواهد شد و ما برای جلوگیری از این صدمه جدی با تمام توان مشغول فعالیت هستیم. مهندس عباس شعری مقدم در گفت و گو با شانا اظهار کرد: به زودی و با ارائه مدارک و مستندات مورد نیاز به طور رسمی خواهان عدم واگذاری ٣٨ درصد از سهام باقیمانده هلدینگ خلیج فارس خواهیم شد. از سوی دیگر رییس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه تصمیم به صادرات محصولات پتروشیمی در هفته پیش گرفته شده است، گفت: اگر بتوانیم در یک شرایط مناسب سهمیه‌های صادرات را مشخص کنیم، می‌توانیم به تدریج همه موانع را در این حوزه برداریم. صافدل در پاسخ به این سوال که علت توقف صادرات این محصولات چه بوده است؟ تصریح کرد: به دلیل اختلاف نرخ ارزی که در گذشته داشتیم، واحد‌های تولیدی باید ماده اولیه‌ خود را در خارج از کشور با نرخ‌های متفاوتی تهیه می‌کردند و به همین دلیل بازار از حالت تعادل خارج شده بود.

در همین حال طرح وزارت نفت برای فروش مزایده‌ای گاز در این گروه موقعیت فوق العاده‌ای را به لحاظ تامین خوراک در اختیار شرکت‌های پتروشیمی به ویژه هلدینگ‌ها خواهد گذاشت. براساس طرح منتشره همزمان با افزایش اتلاف گازهای همراه نفت در مشعل‌ها، وزارت نفت و مجلس درباره کلیات فروش مزایده‌ای گازهای همراه نفت بر مبنای قیمت پایه یک ‌سوم قیمت گاز تصفیه شده تحویلی به صنایع و خاموش شدن مشعل‌های گاز به توافق‌ رسیدند. به گزارش بولتن نیوز ، قیمت این گاز ۳۰درصد گاز شیرین تعیین شده و هدف از آن جلوگیری از سوزاندن روزانه بیش از ۳۰میلیون مترمکعب گاز همراه نفت است.

در گروه مخابرات، مدیر روابط عمومی مخابرات در نشستی خبری با اشاره به برخی مذاکرات برای تعیین نرخ ۵۲۰ ریال به ازای هر مکالمه تلفن ثابت به‌جای ۶۱۸ ریال که چندی است مطرح شده است، گفت: مخابرات به دلیل هزینه‌‌ها و میزان تورم با این نرخ موافق نیست. داود زارعیان با اشاره به اینکه توقف طرح هم کدسازی مخابرات و حذف مبلغ ۹۰۰ تومان به عنوان آبونمان از قبوض مشترکان به دستور وزیر ارتباطات انجام شد، گفت: همچنین یکسان‌سازی نرخ مکالمات تلفن همراه نیز به دستور وزیر ارتباطات متوقف و قرار شد برای تغییر نرخ‌‌ها کمیته‌ای از سوی وزارت ارتباطات تشکیل شده و آن را بررسی کند.

بر این اساس ما تا پنجم مهر ماه که قبوض را صادر کنیم صبر خواهیم کرد تا وزارت ارتباطات رسما تعرفه‌‌های جدید را به ما اعلام کند. وی گفت: مخابرات با ۵۲۰‌ریال به ازای هر دقیقه تعرفه تلفن همراه موافق نیست و کمیسیون تنظیم ارتباطات نمی‌تواند مصوبه‌ای را تنظیم کند که مغایر بند ۹۰ اصل ۴۴ قانون اساسی و به ضرر بخش خصوصی باشد. در گروه انفورماتیک دیروز تجارت الکترونیک پارسیان نیز نظیر کارت‌های اعتباری کیش با صف خرید و معاملات پر حجم مواجه شد که بخشی از این معاملات ناشی از انتظار معامله گران برای انتشار گزارش‌های مناسب ۶ ماهه تلقی می‌شود. در مجموع بازار دیروز بازاری پر عرضه، اما با رشد شاخص بود که در آن ارزش معاملات به ۳۲۵میلیارد تومان رسید.