ایران بورس- میز صنعت دارو در بورس اوراق بهادار تهران، برگزار شد. در این جلسه مدیرعامل بورس تهران، مدیران ارشد بورس، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس، مدیران عامل و مدیران ارشد شرکت‌های دارویی حاضر در بازار سرمایه و نمایندگان وزارت بهداشت حضور داشتند. مدیرعامل بورس تهران هدف از تشکیل میز صنعت در بورس را بررسی مشکلات و معضلات صنایع حاضر در بورس عنوان کرد و گفت: اگر معضلات صنایع به بازار سرمایه، سازمان بورس و نهادهایی که به شکلی در این حوزه فعال هستند و با حوزه‌های تصمیم‌گیری در ارتباط هستند، مربوط باشد ما برای کمک به رفع آنها آماده ایم و تلاش می کنیم.

حسن قالیباف‌اصل افزود: دارو، صنعت پر جمعیت بورس است و در گذشته از صنایع بزرگ و مهم بورس به شمار می‌رفت ولی هم اکنون جزو صنایع کوچک محسوب می شود، زیرا برای توسعه آن فکری نشده و در قیاس با صنایع دیگر بورس به صنعت کوچک تبدیل شده اند.

وی ادامه داد: اگر کسی بخواهد کاری بزرگ انجام دهد باید یک سازمان بزرگ، سرمایه گذار بزرگ و بنگاه اقتصادی بزرگی داشته باشد.

قالیباف اصل گفت: به لحاظ ارزش ریالی حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد دارو وارداتی و بقیه تولید داخل است که نشان می‌دهد پتانسیل در این صنعت وجود دارد، ولی شرکت‌هایی که در این صنعت فعالیت دارند به ندرت به سراغ تامین مالی و افزایش سرمایه می روند و احساس می شود که پروژه و طرح جدید تعریف و اجرا نمی‌شود که شرکت‌ها از تامین مالی از طریق بازار سرمایه و افزایش سرمایه استقبال نمی‌کنند.

سخنگوی بورس تهران سهام شناور صنعت دارو را در بورس پایین عنوان کرد و افزود: سهام شناور این صنعت پایین است در حالی که جزو صنایع مهم و استراتژیک در کشور است، زیرا با جان و سلامتی مردم ارتباط دارد و در سیاست‌های دولت جزو صنایع مهم است.

مدیرعامل بورس تهران بر آمادگی بورس برای کمک به صنعت دارو تاکید کرد و اظهار کرد: باید در حوزه‌هایی که معضلات اصلی وجود دارد به طور خاص به آنها پرداخته شود و پیشنهاد‌های اجرایی مطرح شود تا در حوزه‌های تصمیم گیری به جمع بندی رساند و مشکلات را حل کرد.

وی ادامه داد: پس از حل مسائل، سایر موضوعات مربوط به خود بنگاه‌ها است؛ مانند اینکه باید افزایش سرمایه دهند و بزرگ شوند و پروژه‌های جدید تعریف کنند و برای تولید بخش اعظم دارو در کشور قدم برداشته شود.

مدیرعامل بورس تهران کمک به صنعت دارو را وظیفه ملی بازار سرمایه دانست و ادامه داد: از دلایل مهم کمک بورس به صنایع، بحث تامین مالی است و شرکت‌های دارویی باید ارتباط بیشتری با ارکان بازار سرمایه داشته باشند و سهام شناور خود را افزایش دهند و از ابزارهای مالی بیشتری استفاده کنند.

قالیباف اصل تصریح کرد: بورس آمادگی دارد در ارتباط با حوزه تامین مالی و آشنایی با ابزارهای مالی آموزش‌هایی را به این شرکت‌ها ارائه کند و این بنگاه‌ها را حمایت کند تا یک طرح افزایش سرمایه یا اوراق مشارکت آماده شود و شرکت‌ها بتوانند از طریق بازار سرمایه تامین مالی کنند.

وی در پایان گفت: شرکت‌هایی که در بورس حضور دارند باید با شرکت‌هایی که در بورس نیستند تفاوت داشته باشند، و به عبارتی شرکت‌های حاضر در بورس نباید مشکل مالی و نقدینگی داشته باشند.