دکتر ولی نادی قمی* بی‌شک سال جاری یکی از سال‌های طلایی بورس قلمداد می‌شود. ارزش بازار به بیش از ٤٠٠ هزار میلیارد تومان رسیده، میانگین معاملات روزانه حول و حوش ٥٠٠ میلیارد تومان است و بازده بورس تاکنون ١١٥ درصد بوده است. اما ابتدای امسال کمتر کسی چنین شرایطی را پیش‌بینی می‌کرد.
انتخابات ریاست‌جمهوری جان تازه‌ای به بورس بخشید و سرمایه گذاران را به کاهش ریسک‌های سیاسی و اقتصادی امیدوار کرد. چنانکه در گزارش یکصد روز ریاست محترم‌ جمهور انعکاس یافت، غول تورم تحت کنترل قرار گرفت، دلار تثبیت شد و توافق اولیه با قدرت‌های جهان صورت پذیرفت. با این حال روابط عادی اقتصادی با جهان و ورود سرمایه و تکنولوژی مستلزم گذشت زمان است. اما خوش‌بینی‌ها در بازار سرمایه فراتر از واقعیت‌ها است. با نگاهی به صنایع مختلف بورسی می‌توان دید که همه صنایع سود مناسبی عاید سهامداران خود کرده‌اند. به نظر می‌رسد که رفتار بی پروای سرمایه گذاران در مواجه با ریسک حکایت از سوگیری رفتاری «اثر پول بُرد» ( house money effect)
داشته باشد. محققان علوم مالی رفتاری بر‌اساس نتایج تحقیقات تجربی معتقدند که سرمایه‌گذاران زمانی که از پول بُرد بهره‌مند می‌شوند، تمایل بیشتری به پذیرش بیشتر ریسک و ارزیابی دارایی‌های مالی به قیمت‌های بالاتر دارند. در واقع میزان ریسک‌گریزی سرمایه‌گذاران همراه با افزایش سود و ثروت آنها کاهش یافته و قیمت‌های بازار بالاتر می‌رود. به‌این ترتیب سرمایه‌گذاران با فاصله گرفتن از رفتارهای عقلایی، امنیت مالی خود را در معرض خطر قرار می‌دهند. حال چه باید کرد؟ به نظر می‌رسد که از یک سو سازمان خصوصی‌سازی باید اقدام به عرضه شرکت‌های جدید ( IPO‌های جدید) به بازارنماید و از طرف دیگر فعالان حقوقی بازار به عطش بازار برای خرید سهام پاسخ گفته و میزان عرضه‌های سهام را افزایش دهند.
*مدیر‌عامل تامین سرمایه نوین