گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روزگذشته پس از تجربه سنگین ترین افت در روز یکشنبه، به مدد اعلام توافق هسته‌ای بازگشت دوباره‌ای را همراه با صف‌های خرید تجربه کرد.
در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت کردند که پس از افت سنگین بازار در روز یکشنبه، بورس مترصد حمایت بود. این امر اما با اعلام شروع اجرای توافقنامه ژنو محقق شد تا معامله‌گران با چرخش بازار مواجه باشند. از دیدگاه کارشناسان با توجه به حل مساله هسته‌ای، بازار سرمایه در شش ماهه آینده شرایط ایده‌آلی را به لحاظ سیاسی شاهد خواهد بود. در این میان با اجرای توافق ژنو، شانس حرکت بازار ارز و طلا از میان رفته و تنها بازار سرمایه، املاک و مستغلات و بانک‌ها در کوران رقابت برای جذب سرمایه‌ها باقی می‌مانند. با اجرای توافق ژنو همچنین مساله لغو تحریم بخش‌های پتروشیمی، خودرو و تا حدودی بانک‌ها نیز به اجرا در خواهد آمد که همین امر نیز بازار دیروز را شکل داد تا نمادهای بانکی، پتروشیمی و خودرویی صدر‌نشینان بازار باشند.
در تحولات کلان دیروز، معاون اقتصادی وزیر امور اقتصاد و دارایی با اشاره به انتشار برخی شایعات بی‌اساس در بازار سرمایه در روزهای اخیر، گفت: انتشار شایعات در بازار سرمایه، می‌تواند منافع سرمایه‌گذاران را تهدید ‌کند، اما سرمایه‌گذاران مراقب باشند تا براساس شایعات تصمیم‌گیری نکنند.
شاپور محمدی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر خاطرنشان کرد: ممکن است تعدادی از سرمایه‌گذاران با استناد به شایعاتی که مبنا ندارند، اقدام به فروش سهام خود کنند، در حالی که این اقدام ممکن است به قیمت ازدست رفتن فرصت‌ها برای آنها تمام شود و این افراد پس از بازگشت بازار به شرایط رونق، دیگر نتوانند سهامی را که به قیمت پایین واگذار کرده‌اند، خریداری کنند.
در بازار دیروز، نتایج جلسه هیات واگذاری سازمان خصوصی‌سازی منتشر شد که در آن جلسه سه درصد سهام هلدینگ خلیج فارس به صورت خرد واگذار خواهد شد. این در حالی است که دیروز فارس به همراه شبندر و تاپیکو بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.
در گروه مالی، دیروز اکثر نمادهای بانکی با صف خرید مواجه بودند و انتظار برای کاهش تحریم‌ها و افزایش فعالیت بانک‌ها موجب افزایش توجه معامله‌گران به گروه بانکی شد.
در گروه دارویی روز یکشنبه معامله‌گران شاهد معارفه نماد هلدینگ دارویی تامین تیپیکو بودند که این شرکت ۲۹۰میلیاردی تا پایان ماه جاری در بورس عرضه خواهد شد.
در گروه معدنی دیروز اعلام شد نرخ سنگ‌آهن تا شب عید بدون تغییر می‌ماند. مدیر‌عامل ایمیدرو با بیان اینکه دعوای فعالان سنگ‌آهن با فولاد سازان بر سر تعیین قیمت سنگ‌آهن موضوعی پیچیده و تاریخی است، از انتقال این پرونده به وزارت صنعت و معدن خبر داده است.
مهدی کرباسیان در گفت‌وگو‌ با اکو بورس، با اذعان به اینکه تاکنون هیچ نتیجه ای برای تعیین نرخ کنسانتره و گندله سنگ‌آهن مصرفی کارخانجات فولاد‌سازی به‌دست نیامده است، عنوان کرد: اختیار این موضوع به مهندس جعفر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت و معدن و تجارت سپرده شده و ایمیدرو در این زمینه دیگر مرجع تصمیم‌گیر نیست.
وی با اشاره به تداوم بررسی‌ها بر سر نرخ عادلانه سنگ‌آهن گفت: با توجه به تاکید رئیس‌جمهور مبنی بر عدم افزایش حتی یک ریال در قیمت‌ها تا قبل از پایان سال، انتظار برای تعدیل قیمت محصولات معدنی از جمله سنگ‌آهن فعلا وجود ندارد.
در مجموع، بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن شاخص با یک هزار و ۷۰۸ واحد معادل ۲ درصد بود. شاخص دیروز به ۸۷ هزار و ۱۱۲واحد رسید. ارزش معاملات نیز به ۴۷۶ میلیارد تومان رسید.