دنیای اقتصاد- روند کاهشی شاخص کل بورس تهران همچنان ادامه دارد، به‌طوری‌که روز گذشته شاخص با کاهش 1300 واحدی به کانال 83 هزار واحد رسید و افت 7 درصدی را نسبت به نقطه پیک آن (89 هزار و 500 واحد) تجربه کرد. تحلیلگران تکنیکال و فاندامنتال معتقدند روند کنونی بازار پایا نیست و عواملی همچون گزارش‌های 9 ماهه و بودجه 93، به‌طور موقت باعث کاهش رقم شاخص شده‌اند. تکنیکالیست‌ها معتقدند شاخص توانایی حرکت در دامنه 76 هزار تا سقف 110 هزار واحد را دارد، اما آنچه با قطعیت می‌توان گفت بازگشت شاخص به مدار صعودی از نیمه اسفند است.
«دنیای اقتصاد» از منظر تکنیکال روند شاخص بورس را بررسی کرد
کف 76 هزار، سقف 110 هزار واحد

به عقیده تکنیکالیست‌ها شاخص از اواسط اسفندماه برمی‌گردد

گروه بورس- هدیه لطفی: شاخص بورس تهران که از ابتدای سال جاری با صعودهای پی در پی به فتح قله‌های جدید دست یافته بود و تنها چندین گام تا شکست رکورد تاریخی و ورود به مرز ۹۰ هزار واحد فاصله داشت، ناگهان از اوایل هفته گذشته با سقوط ۷/۲ درصدی شاخص مواجه شد و هرچند در معاملات روز بعد صعود قدرتمند ۲ درصدی را به ثبت رساند و در جبران افت مزبور تلاش کرد، اما در روزهای متوالی همچنان به روند نزولی خود بازگشت تا به این ترتیب دماسنج بازار سرمایه با احتساب افت ۱/۵ واحدی روز گذشته به محدوده ۸۳ هزار و ۶۴۱واحدی کاهش یافت.
شایعات منتشرشده درباره مدیران سازمان بورس، ایجاد تقاضای جدید در بازار مسکن در پی افزایش وام، ابهامات موجود در بودجه 93، احتمال افزایش نرخ حامل‌های انرژی، ارائه گزارش‌های 9ماهه ضعیف‌تر از حد انتظار بازار توسط شرکت‌ها به همراه چند عامل دیگر مهم‌ترین نقش را در افت‌های پی‌در‌پی شاخص داشتند.
اما در این میان سوال مطرح شده این است که وضعیت دماسنج بازار سرمایه در روزهای آتی چگونه خواهد بود و آیا به دوران طلایی رشد و صعود خود بازخواهد گشت و همچنین رالی جدید بورس از چه زمانی آغاز خواهد شد؟ برای پاسخ به این سوال و پیش‌بینی روند آتی بازار سرمایه نظر تکنیکالیست‌های بازار را در زمینه وضعیت آتی شاخص جویا شدیم؛ آنها معتقدند: در حال حاضر با توجه به اخبار و حواشی پیرامون بازار سرمایه و همچنین شکسته شدن سطح حمایتی ۸۷ هزار و ۲۰۰ واحد، شاخص عملا در موج اصلاحی قرار دارد و در این شرایط مهم‌ترین تکنیک مشخص کردن نقطه پایان این اصلاح است و چنانچه شاخص بخواهد اصلاح عمیق‌تری را تجربه کند محدوده ۸۲ هزار واحد با نوسان ۵۰۰ واحدی می‌تواند به عنوان کف تکنیکی شاخص کل عمل کند.اما در مجموع می‌توان گفت که بازار در دوره آینده رفتار نوسانی خواهد داشت و در بازه زمانی بلندمدت و تا فصل مجامع به محدوده ۱۱۰ هزار واحدی صعود کند.جزئیات بیشتر را در گزارش زیر می‌خوانیم:
فراز و فرودهای شاخص
در این میان مهرداد خالقی از تحلیلگران تکنیکال بازار سرمایه در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» معتقد است: از اواسط مرداد ماه سال ۱۳۹۱ شاخص کل پس از مدت‌ها روند خنثی و حرکات نوسانی، رشد خیره کننده‌ای را تجربه کرد، به طوری که شاخص بورس اوراق بهادار در مدت ۱۸ ماه حدود ۳۰۰ درصد رشد را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.وی در ادامه اظهاراتش رشد ۳۰۰ درصدی مزبور را در قالب سه دوره زمانی تقسیم‌بندی کرد و گفت: دوره اول پس از افزایش نرخ دلار و رشد سود آوری شرکت‌ها رقم خورد، به طوری که سود شرکت‌های صادرات محور با افزایش سه برابری نرخ ارز دستخوش تغییرات عمده‌ای شد و همین امر فنر فشرده شده بازار سرمایه را برای صعود آزاد کرد.وی ادامه داد: در مرحله دوم در حالی که بازار رفته‌رفته با تشدید عرضه‌ها مواجه می‌شد، ‌انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی کاندیدای مد نظر بازار سرمایه باعث یک جهش خیره کننده دیگر شد.بنا به گفته خالقی مرحله سوم نیز پس از اعلام توافق هسته‌ای در ژنو رخ داد.وی در ادامه توضیح داد: همین سه عامل باعث شد بازار در یک سال و نیم اخیر از ۲۳ هزار واحد تا یک قدمی ۹۰ هزار واحد حرکت کند و خاطرات شیرینی را برای فعالان بازار سرمایه رقم بزند.بنا به عقیده این تحلیلگر در حال حاضر عوامل مختلفی باعث شده تا عرضه‌ها در بازار تشدید شود و خریداران به صورت جدی وارد گود نشوند تا بازار بورس این روزها دچار چالش شود، همچنین رشد نسبتا مناسب بورس در ماه‌های اخیر باعث شده تا بسیاری از فعالان بازار خصوصا سهامداران تازه وارد دچار سردرگمی شوند و این شائبه برای قدیمی‌های بازار ایجاد شود که خاطرات سال‌های ۸۴-۸۳ در حال تکرار است.
ابهامات لایحه بودجه ۹۳، احتمال افزایش نرخ حامل‌های انرژی، ارائه گزارش‌های ۹ ماهه ضعیف‌تر از حد انتظار بازار توسط شرکت‌ها، در پیش بودن بودجه سال ۹۳ شرکت‌ها، افزایش سقف تسهیلات مسکن، زمزمه‌هایی از تغییر مدیریتی در سازمان بورس، رو شدن پرونده برخی از مفسدان اقتصادی توسط قوه قضائیه، تاثیرات ناشی از عرضه‌های اولیه از جمله تپیکو، نفت سپاهان و فولاد هرمزگان و برخی از تصمیمات خلق‌الساعه متولیان بازار سرمایه از جمله عرضه‌های سنگین خصوصی‌سازی یا انتقال تعدادی از شرکت‌های بازار پایه به بازار توافقی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در تلاطم این روزهای بازار سرمایه از دیدگاه این تحلیلگر بوده است.
خالقی در ادامه توضیح داد: همه این عوامل دست در دست هم داده تا خبر لغو برخی تحریم‌ها در ۳۰ دی ماه که این روزها تنها برگ برنده بازار است رنگ ببازد، البته از این نکته نباید غافل شد که در فصل پاییز بازار به این خبر واکنش نشان داد و حال با لغو تحریم‌ها منتظر تاثیر این خبر در عملکرد و سود شرکت‌ها است.
وی در ادامه افزود: از طرفی دیگر نشانه‌هایی از تلاش دولت برای خروج بازار مسکن از رکود رویت می‌شود که همین امر می‌تواند بخشی از نقدینگی موجود در جامعه را به سمت این بازار سوق دهد.خالقی در ادامه اظهاراتش به نقش صنایع مختلف در رشد یا افت شاخص پرداخت و گفت: در ماه‌های اخیر به جرات می‌توان گفت که گروه پالایشی بار اصلی شاخص را در رشد شاخص به دوش کشیده که اکنون با ابهامات به وجود آمده برای این گروه، مدت‌ها است که گروه پالایشی به حاشیه رانده شده است؛ صنعت پتروشیمی هم به‌رغم اینکه لغو تحریم‌ها می‌تواند باعث افزایش تولید و فروش شرکت‌های این گروه شود، به دلیل ابهامات موجود در نرخ خوراک در کوتاه مدت پتانسیل چندانی برای رشد نخواهد داشت و به این ترتیب این گروه نیز به حاشیه رانده شده است. وی ادامه داد: گروه معدنی با افزایش نرخ بهره مالکانه مورد بی‌مهری بازار قرار گرفته و صنایع انرژی‌بر نیز منتظر تعیین تکلیف نرخ حامل‌های انرژی هستند.وی در ادامه گفت: بنابراین از میان نمادهای شاخص ساز تنها گروه بانکی و خودروسازان در حال حاضر در حاشیه امن هستند که از خودروسازان هم نمی‌توان انتظار خاصی در گزارش‌های ۹ ماهه و حتی ۱۲ ماهه داشت. خالقی با اشاره به صنعت بانکداری، افزود: اما در گروه بانکی می‌توان به گزارش‌های ۹ ماهه امید داشت و می‌توان پیش‌بینی کرد که در میان کلیه صنایع بورس، بانکی‌ها می‌توانند بهترین گزارش‌ها را به خود اختصاص دهند.وی در ادامه اظهاراتش از لحاظ تکنیکی رشد شاخص کل را در ۱۸ ماه اخیر در قالب موج ۳ الیوتی توجیه کرد و افزود: ابتدا افت و خیزهای شاخص کل را در این بازه زمانی در داخل یک کانال صعودی محصور می‌کنیم که نوسانات بازار خود امواجی از درجه پایین‌تر را تشکیل می‌دهند، به طوری که رشد شاخص از مرداد ۹۱ تا اواخر بهمن همان سال را می‌توان موج ۱ از ۳ الیوتی نامید. خالقی ادامه داد: در آن برهه از زمان با اخبار ضد و نقیض از عرضه هلدینگ خلیج فارس و به تعویق افتادن این عرضه بازار دچار مشکل شد و با تشدید عرضه‌ها روبه‌رو شد. وی در ادامه تصریح کرد: همین افت و خیز شاکله موج ۲ از ۳ الیوتی را پی‌ریزی کرد و سپس با آغاز سال جدید بازار با یک شیب منطقی به رشد خود ادامه داد تا در اواخر اردیبهشت‌ماه با رد صلاحیت یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری که مورد نظر بازار سرمایه بود شاخص مدتی در روند نزولی قرار گیرد. این افت و خیز عملا موج ۱ و ۲ از سری امواج ۳ از ۳ الیوتی را شکل داد تا اینکه با پیروزی یک چهره تکنوکرات در انتخابات ریاست جمهوری یکی از قوی ترین موج صعودی بازار یعنی ۳ از ۳ بزرگ شکل بگیرد. تا اینکه در شهریور ۹۲ با بروز تنش در سوریه این موج خاتمه یافت و شاهد اصلاح موقت بازار در قالب موج ۴ از ۳ از بزرگ بودیم.
این تحلیلگر خاطرنشان کرد: در ادامه با آرام‌تر شدن فضای سیاسی در سوریه و تزریق خبر توافق هسته‌ای در ژنو، بازار رالی دیگری را در قالب موج ۵ از ۳ آغاز کرد که عملا بیشترین بازدهی را برای فعالان بازار به همراه داشت.
وی در ادامه گفت: در حال حاضر به نظر با حواشی پیرامون بازار و همچنین شکسته شدن سطح حمایتی ۸۷ هزار و ۲۰۰ واحد، شاخص عملا در موج ۴ اصلاحی قرار دارد؛ در شرایط کنونی مهم‌ترین تکنیک، مشخص کردن نقطه پایان موج ۴ اصلاحی است. اگر با نمودار یک سهم یا یک کالا مواجه بودیم، ترازهای ۲/۳۸ درصد و ۵۰ درصد فیبوناچی اصلاحی، محتمل ترین نقطه برای پایان اصلاح بودند، اما بررسی رفتار گذشته شاخص کل نشان داده که تیپکس در اصلاح‌ها رفتار خاص خود را دارد.
خالقی در ادامه تصریح کرد: با نگاهی به گذشته بازار به این نتیجه می‌رسیم که در امواج هم درجه با موج کنونی شاخص معمولا بین ۵ تا ۱۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است و چندین بار این اصلاح پس از ۸ درصد عقب نشینی شاخص از ارزش سقف خود به پایان رسیده است.
این تکنیکالیست در ادامه افزود: شاخص کل در روز دوشنبه ۱۶ دی سقف ۸۹۷۲۳ واحد را در کارنامه خود ثبت کرده است که اگر ۸ درصد پیک شاخص را محاسبه کنیم و با کسر عدد فوق از قله تاریخی شاخص، کل رقم ۸۲۱۴۳ واحد خواهد شد.
خالقی در ادامه خاطرنشان کرد: نکته جالب اینکه تراز ۱۰۰درصد فیبوناچی app اصلاح اخیر شاخص کل نیز در این محدوده قرار دارد. نکته دیگر اینکه میانگین متحرک ۵۰ روزه نیز در همین محدوده طی طریق می‌کند. بنا به عقیده خالقی محدوده ۸۳۴۰۰ واحد اولین حمایت جدی شاخص کل برای برگشت است و در شرایطی که بازار بخواهد اصلاح عمیق‌تری را تجربه کند محدوده ۸۲۰۰۰ واحد با تلورانس ۵۰۰ واحدی می‌تواند به عنوان کف تکنیکی شاخص کل عمل کند.
فتح قله ۱۱۰ هزار تا فصل مجامع
اما در این میان نکته مهم دیگر زمان برگشت بازار است. آیا پس از رسیدن بازار به محدوده یاد شده شاهد واکنش مثبت شاخص کل و آغاز یک رالی جدید خواهیم بود؟
خالقی در جواب این سوال گفت: با بررسی گذشته نمودار شاخص کل اصلاح‌های این چنینی در حدود ۳۰ تا ۳۵ کندل به طول می‌انجامند، بنابراین با فرض اینکه هر ماهه ۲۰ تا ۲۲ روز کاری را شامل می‌شود، اگر ۱۶ دی ماه را به عنوان نقطه آغاز اصلاح شاخص در نظر بگیریم می‌توان گفت که بازار تا اواسط اسفند ماه در فاز اصلاح به سر خواهد برد.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین رسیدن به نقاط حمایتی ذکر شده دال بر آغاز رالی جدید نخواهد بود؛ بلکه بازار در یک الی یک و نیم ماه آینده رفتار نوسانی خواهد داشت.
خالقی در جمع‌بندی اظهاراتش عنوان کرد: انتظار داریم شاخص کل به سطوح حمایتی ذکر شده واکنش مثبت نشان دهد و سپس یک برگشت تا حوالی ۸۹۰۰۰ واحد داشته باشد در ادامه بازار برای خالی شدن از فروشندگان افراطی و جمع کردن پتانسیل کامل برای یک رالی صعودی دیگر می‌تواند تا حوالی کف قبلی (۸۲۰۰۰ - ۸۳۴۰۰) اصلاح داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: با پایان موج ۴ اصلاحی شاهد آغاز به کار موج ۵ از ۳ صعودی خواهیم بود؛ در قالب همین موج شاخص می‌تواند حداقل تا ۹۸۰۰۰ و حداکثر تا ۱۱۰۰۰۰ واحد تا فصل مجامع صعود کند.
این تحلیلگر تکنیکال بازار سرمایه در ادامه با توصیه به سهامداران گفت: به سهامداران، خصوصا تازه‌واردهای بازار سرمایه توصیه می‌شود که شرایط کنونی دیدگاه خود را به میان‌مدت تغییر دهند، از معاملات هیجانی و خرید و فروش‌های مکرر (خصوصا خرید در صفوف خرید و فروش در صفوف فروش) خودداری کنند و در خرید سهام حتما به وضعیت بنیادی توجه کنند.
به گفته خالقی با دید میان مدت گروه بانکی، بیمه‌ای و حمل‌و‌نقل به همراه صنایعی چون پتروشیمی، پالایشگاهی و حتی نمادهای خودرویی می‌توانند بازدهی مناسبی را برای سهامداران به ارمغان بیاورند.
اصلاح بازار به زمانی دیگر موکول خواهد شد
احسان حاجی از دیگر تحلیلگران تکنیکال بازار سرمایه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما، هفته گذشته را هفته‌ای ناامیدکننده برای بازار دانست و گفت: شایعات منتشر شده درباره مدیران سازمان بورس که بلا‌فاصله تکذیب شد، حرف‌هایی در مورد نرخ خوراک پتروشیمی ها، ایجاد تقاضای جدید در بازار مسکن در پی افزایش وام خرید، عواملی بودند که طی هفته گذشته دامان بورس را گرفتند.
وی ادامه داد: هرچند این اخبار و شایعات می‌توانند تاثیر منفی در یک بازار با شرایط نرمال داشته باشند، اما فضای هفته گذشته بورس نشان داد که این ترس از ریزش است که بر قلب معامله‌گران حکمفرما است.
وی معتقد است: خاصیت بازار همین است و تحلیل تکنیکال نیز بر همین اساس شکل گرفته است، تکنیکال یعنی تحلیل ذهن و روان آحاد سرمایه‌گذاران و معامله‌گران موجود در بازار اعم از حرفه‌ای و با تجربه یا تازه‌کار و هیجان زده.
به عقیده حاجی حجم نقدینگی وارد شده به بازار، نبود فضای مناسب سرمایه‌گذاری خارج از بازار سرمایه به عنوان رقیب بورس، بهبود فضای کسب و کار با شروع دولت جدید و سیاست‌های اقتصادی نسبتا معقول در مقایسه با گذشته و از همه مهم‌تر مسیر رو به جلوی مذاکرات و توافقات ژنو و امید به رفع تدریجی تحریم‌ها همگی باعث خواهند شد تا این ریزش به زودی پایان پذیرد و آن اصلاح کذایی که همگان منتظر هستند یعنی اصلاحی در حد حداقل ۳۸ یا ۵۰ درصد صعودهای گذشته با توجه به شرایط حال حاضر بازار به زمانی بعدتر موکول شود.وی در ادامه خاطرنشان کرد: اما با نگاهی جزئی‌تر به روند حرکت شاخص طی چند روز گذشته افت تقریبا ۶ درصدی را در دماسنج اقتصاد کشور شاهد هستیم؛ ریزشی که البته با رکورد حجم معاملات در تاریخ بورس همراه بود. این تحلیلگر در ادامه افزود: همانطور که در نمودار شماره ۱ نیز قابل مشاهده است شاخص بعد از رسیدن به مرز ۹۰ هزار قدرت خود را از دست داد و عرضه‌های بیش از توان بازار باعث شد ذهنیت بازار عوض شده و ترس معامله‌گران را به همراه داشته باشد تا با افت ۵۶۰۰ واحدی تا پایان وقت معاملات روز دوشنبه، رقم حداقل ۸۳ هزار و ۶۴۱ واحدی را ثبت کند.
حاجی ادامه داد: بنابر این پایان یکشنبه گذشته را می‌توانیم پایان موج اول از سه موج ریزشی بازار تصور کنیم؛ با همین تئوری برگشت کوتاه مدت بازار طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه (و شاید موقعیت مناسب خروج برای بسیاری از معامله‌گران کوتاه‌مدت) و افزایش ۲۵۰۰ واحدی شاخص، موج دوم از سه موج ریزشی رقم خورد و سپس از روز چهارشنبه شروع موج جدید کاهش از محدوده ۸۷ هزار واحدی را موج C از امواج ABC ریزشی می‌دانیم.
وی در ادامه گفت: اما طبیعی است که همه به دنبال یافتن محدوده دقیق این کف جدید هستند؛ با رسم نمودار لگاریتمی شاخص می‌توان محدوده ۸۳ هزار و ۵۰۰ واحد را به عنوان اتمام موج سوم تخمین زد. به عقیده حاجی این محدوده مواجه است با خط روند هشت ماهه صعودی شاخص که خود می‌تواند حمایت و مانعی برای ریزش بیشتر باشد.
وی در ادامه تصریح کرد: هر‌چند که ادامه افت ۷۰۰ واحدی شاخص در روز شنبه و شکست کف یکشنبه هفته قبل (۸۵۴۰۰واحد) راه را برای ریزش‌های بیشتر باز گذاشته است اما چند مورد نسبتا با اهمیت می‌تواند روز دوشنبه و هفته پیش‌رو را زمانی مناسب برای تغییر فاز بازار قرار دهد.
بنا به گفته این تحلیلگر افت مجموعا ۶ درصدی طی یک هفته گذشته، کم شدن از موج کاهشی طی روز آغازین هفته جدید، اتمام عرضه‌های بازار ناشی از تسویه معاملات اعتباری پایان ماه، ورود شرکت بزرگ تیپیکو به مجموعه شرکت‌های بورسی و کمک به بهبود جو بازار در روز دوشنبه و شروع مرحله اجرایی توافق‌نامه ژنو از ۳۰ دی‌ماه همگی می‌توانند به تغییر جهت بازار و متقاعد کردن معامله‌گران به خروج از صف‌های منفی بازار طی هفته جاری کمک کنند.
بازگشت خرید به بازار
وی در ادامه به بررسی وضعیت شاخص از منظر تکنیکال پرداخت و گفت: با توجه به منطقه اتمام موج سوم ریزشی، نزدیکی به کف (البته نه چندان مستحکم) پیشین، برخورد به ابرهای ایچیموکو و همچنین نزدیکی به میانگین متحرک پنجاه‌روزه می‌توان محدوده ۸۳ هزار و ۵۰۰ واحدی را برای شاخص کل محدوده حمایتی تصور کرد. بر این اساس هفته پیش رو می‌تواند زمان مناسبی برای برگشت بازار و شروع تمایلات خرید باشد.حاجی در ادامه تصریح کرد: این نکته نیز قابل ذکر است که با احتمال کمتر در صورتی که به‌رغم وجود عوامل ذکر شده طی روزهای پیش رو شاهد برگشت مثبت و تغییر فاز بازار نباشیم و رقم شاخص کل به علت کثرت فروشندگان از محدوده زرد‌رنگ مشخص شده در نمودار شماره۲ به سمت پایین عبور کند بنابر‌این باید منتظر یک حرکت ریزشی دیگر و ادامه کاهش شاخص تا پایین‌تر از مرز ۸۰ هزار واحدی باشیم.
وی ادامه داد: در صورت وقوع چنین حالتی محدوده زرد رنگ دوم در ۷۶ هزار و ۵۰۰ واحد می‌تواند حمایت بعدی دماسنج اقتصاد ایران قرار باشد.
انتظار برای رکوردهای جدید در بلندمدت
شایان کرمی از دیگر تکنیکالیست‌های بازار سرمایه نیز معتقد است: شاخص بورس اوراق بهادار در هفته‌های گذشته یک روند کاهشی داشت، به طوری که بالاترین مقدار خود یعنی ۸۹ هزار و ۷۲۳ واحد را به ثبت رساند و کاهش یافت. اما به‌طور کلی شاخص قیمت سهام در همه بازارهای جهانی به گونه‌ای طراحی شده است که حرکت‌های قیمتی سهام معامله شده را بر‌اساس ساز و کار عرضه و تقاضا نشان دهد؛ شاخص بورس اوراق بهادار همواره پس از افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل آورده نقدی یا افزایش و کاهش شرکت‌ها در بورس تعدیل می‌شود و پرداخت سود نقدی هم با توجه به استفاده از TEDPIX به جای TEPIX در سالیان گذشته در محاسبه شاخص آورده می‌شود. وی ادامه داد: اما رویدادهایی هم چون افزایش سرمایه از محل سود انباشته یا عرضه سهام جایزه در فرآیند تعدیل شاخص قیمت سهام در نظر گرفته نمی‌شود، پس شاید برخی از حرکات قیمتی در بورس اوراق بهادار همچون دلایل فوق ناشی از عرضه و تقاضا نباشد.
کرمی خاطرنشان کرد: به عبارت دیگر تکنیکالیست‌ها باید توجه داشته باشند که همواره برخی از تغییرات قیمت شاخص سهام در بورس تهران ممکن است از رویدادهای تفکیک پذیر از حرکت‌های قیمتی عرضه و تقاضای بازار سرچشمه گرفته باشد، در صورتی که در تحلیل تکنیکال حتما باید قیمت‌ها بر‌اساس عرضه و تقاضا شکل گرفته باشد.
وی ادامه داد: افزون بر این با توجه به روند حرکتی شاخص بورس اوراق بهادار بهترین ابزار تکنیکال برای تحلیل این شاخص امواج الیوت است که این نوع تحلیل نیز برگرفته از سناریوهای مختلف برای موج شماری است، پس در این تحلیل سعی بر آن است که محتمل‌ترین سناریو در نظر گرفته شود.
این تحلیلگر در ادامه به بررسی وضعیت شاخص از این دیدگاه پرداخت و گفت: با توجه به نمودار شماره ۳ که به بررسی کوتاه‌مدت شاخص بورس بر اساس الگوی روزانه پرداختیم پس از یک واگرایی در اندیکاتور MACD و شکست خط روند رسم شده شاخص، کاهش قیمت را تجربه کرده؛ حال سوال اینجاست که محدوده کف قیمتی برای شاخص با توجه به حرکت نزولی و همگرایی ریزشی با MACD، چه مقدار است؟ بر‌اساس فیبوناچی اکسپنشن حرکت نزولی، مقدارهای ۸۵۰۰۰، ۸۳۴۵۰، ۸۲۴۰۰، ۸۱۰۰۰، ۷۹۴۰۰ و ۷۶۸۵۰ می‌تواند محدوده کف برای شاخص بورس در میان مدت یا کوتاه مدت باشد. کرمی ادامه داد: بررسی نمودار شماره ۴ نیز که به صورت هفتگی به موج شماری شاخص به صورت هفتگی پرداخته شده است، نشان از اتمام ۵ موج صعودی شاخص بورس اوراق بهادار از سال گذشته دارد و در موج ۵ یک الگوی پوشای نزولی ایجاد کرده است و در اندیکاتور MACD و اسیلاتور RSI سیگنال ریزشی نشان داده می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: اما در نمودار شماره ۵ که به بررسی مدت زمان بیشتری از شاخص با تناوب هفتگی پرداخته شده است نشان می‌دهد که پایان موج ۵ نمودار شماره ۴ در اصل پایان موج ۳ نمودار شماره ۵ است که با بررسی این موج کاملا مشخص است که این موج خصوصیات موج ۳ را دارد چون هم شیب بسیار زیادی دارد و هم اینکه ممتد شده است. پس با توجه به نمودار‌های فوق می‌توان نتیجه‌گیری کرد که امکان دارد شاخص در میان مدت دچار روند حاشیه‌ای شود و موج ۳ خود را اصلاح کند و در نهایت موج ۵ بلندمدت خود را آغاز خواهد کرد و باز هم شاهد رکوردهای جدید از شاخص بورس اوراق بهادار در بلندمدت باشیم.
این تکنیکالیست در ادامه با توصیه به سرمایه‌گذاران گفت: اما با توجه به شرایط فعلی و همچنین رشد بسیاری از سهام‌های بورسی بهتر است تا سرمایه‌گذاران تازه‌وارد به بازار سرمایه از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه خود را وارد این بازار کنند.

کف و سقف بورس تهران

کف و سقف بورس تهران

کف و سقف بورس تهران