گروه بورس- بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت نوسان‌های منفی و مثبتی را تجربه کرد. براساس اطلاعات منتشرشده، در هفته منتهی به 9 بهمن‌ماه جاری بازار در ابتدای هفته با افت مواجه شد اما در نهایت شاخص کل بورس، هفته یادشده را با افزایش 1153 واحدی نسبت به ابتدای هفته به پایان برد تا به این ترتیب تعادل در بازار برقرار شود. منفی شدن بازار همواره با عکس‌العمل‌های گوناگونی از سوی سرمایه‌گذاران همراه است. گاهی اوقات تمایل به خروج از برخی سهام و تشکیل صف‌های فروش به افت بازار دامن می‌زند و روند نزولی آن را تشدید می‌کند.
نظرسنجی هفته جاری شرکت تدبیرگران فردا نشان می‌دهد بیش از نیمی از فعالان بازار در شرایط یادشده، سهام خود را حفظ و از فروش آن خودداری کرده‌اند و در این میان گروهی نیز به خرید سهام تمایل داشته و به این منظور سهام خود را جابه‌جا کرده‌اند که این موارد حکایت از حرکت سرمایه‌گذاران به سوی حرفه‌ای شدن دارد.
بر این اساس ۱۷ درصد فعالان بازار، در این مدت حدود یک تا ۵ درصد پرتفوی خود را به وجه نقد تبدیل کرده‌اند.
در همین حال ۱۰ تا ۲۵ درصد پرتفوی ۲۱ درصد فعالان بازار به نقدینگی تبدیل شده و ۴ درصد فعالان نیز ۴۰ درصد پرتفوی خود را به نقدینگی تبدیل کرده‌اند، به عبارت دیگر دید سرمایه‌گذاران در مقایسه با قبل گسترش یافته و به سوی سرمایه‌گذاری میان‌مدت و بلندمدت حرکت کرده‌اند. براساس نظرسنجی یادشده ۶۴ درصد شرکت‌کنندگان به رشد بازار در هفته پیش رو امیدوارند. ۲۰ درصد از فعالان بازار نیز انتظار رشد بیش از ۲ درصدی شاخص را در هفته جاری دارند.
در بررسی صنایع پیشنهادی برای سرمایه‌گذاری یک ماهه از سوی حاضران در نظرسنجی همچنان اعتقاد ورود به صنایع بانک، پتروشیمی و خودرو وجود دارد.
بر این اساس ۳۲ درصد فعالان، صنعت بانک، ۲۵ درصد صنعت پتروشیمی و ۲۲ درصد صنعت خودرو را توصیه کرده‌اند.
این در حالی است که ابهامات موجود درخصوص صنایع پتروشیمی هنوز وجود دارد. در همین حال در میان فعالان بازار ۲۰ درصد سهام ایران خودرو، ۱۸ درصد سهام بانک پاسارگاد و ۱۱ درصد سهام هلدینگ خلیج فارس را به عنوان سهام برتر بازار برای خرید یک ماهه توصیه کرده‌اند.
در این میان سهام سرمایه‌گذاری غدیر، بانک تجارت، مپنا و «خگستر» نیز به عنوان سهام برتر بازار معرفی شده‌اند.
در میان شرکت‌های کوچک نیز نمادهای حسینا، بترانس، کرمان، فولاژ، شپاکسا و کساوه مورد توجه حاضران در نظرسنجی قرار گرفته است.

فعالان در انتظار تداوم رشد بازار