گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته در سایه حضور پررنگ معامله‌گران کوتاه‌مدت با نوسان‌های پر دامنه‌ای مواجه شد.
در بازار دیروز بیشتر نمادهای مورد اقبال بازار با فراز و فرود قابل ملاحظه‌ای مواجه شدند؛ به ویژه نمادهایی در گروه‌هایی نظیر ساختمانی که با حضور پر‌رنگ فعالان حقیقی روبه رو است، دیروز، بارها با صف خرید و فروش همراه بودند. در این شرایط بازار بار دیگر تن به افت شاخص داد تا با افت ۶۶/۰ درصدی شاخص کل مواجه شود. دیروز شاخص با ۵۵۸واحد افت سطح ۸۴ هزار واحد را از دست داد و به ۸۳هزار و ۶۰۶واحد رسید.
در بازار دیروز همچنان مهم‌ترین موضوعی که پیش روی فعالان بورس اوراق بهادار قرار داشت، ادامه مباحث مجلس شورای اسلامی در مورد لایحه بودجه بود که البته همچنان در مورد موضوعات مهم برای بازار خبر تازه‌ای در‌بر‌نداشت. فعالان بازار همچنان در مورد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و عوارض مالکانه با ابهام مواجه هستند. در همین حال دیروز نمادهای پتروشیمی با توجه به تصویب پرداخت ۱۳۰ریالی عوارض مصرف هر مترمکعب گاز با افت مواجه شدند. از دیدگاه کارشناسان ادامه بلاتکلیفی نمادهای عمده بازار موجب پر‌رنگ‌تر شدن نوسان‌گیری در نمادها شده است. در بازار دیروز در ابتدای وقت نماد هلدینگ نفت و گاز پارسیان متوقف شد، این شرکت ساعتی بعد در اطلاعیه‌ای از شرکت در مزایده خرید تعداد بیش از ۲ میلیارد و ۳۷۳ میلیون سهم شرکت پتروشیمی پارس به‌عنوان تنها شرکت‌کننده مزایده خبر داده که مبلغ آن ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است. در صورت تایید نهایی این واگذاری، پارسان با تعدیل سود ناشی از لحاظ سود پتروشیمی پارس مواجه خواهد شد. در بازار دیروز همچنین اعلام شد هلدینگ نفت و گاز پارسیان که هم‌اکنون دو طرح یک میلیون تنی اوره و آمونیاک در شرکت‌های پتروشیمی شیراز و پردیس را در حال اجرا دارد، برای اجرای سومین واحد موفق به دریافت وام شده است.به گزارش خبرگزاری مهر، بانک توسعه صادرات ایران به شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه به‌منظور تولید سالانه یک میلیون تن اوره و آمونیاک، ۲۴۰ میلیون یورو تسهیلات می‌دهد. در گروه خودرویی دیروز بحث در مورد واگذاری یا عدم واگذاری بلوک ۳۳درصدی بانک پارسیان توسط ایران خودرو ادامه داشت؛ این مساله قدیمی همچنان عامل نوسان در گروه خودرویی است. در همین حال دیروز دبیر انجمن خودرو‌سازان بر تداوم زیان‌دهی این گروه تاکید کرد. احمد نعمت‌بخش
در خصوص قیمت خودرو اظهار کرد: سال گذشته خودرو‌سازان ۴ هزار میلیارد تومان و امسال بالغ بر یک هزار میلیارد تومان زیان داده‌اند. همچنین بدهی قطعه سازان باقی مانده و در صورتی که دولت زیان خودرو‌سازان را بدهد، بدهی قطعه سازان پرداخت می‌شود. نعمت‌بخش تصریح کرد: طی شش ماه ابتدای سال زیان ایران خودرو ۴۵۰ میلیارد تومان و زیان سایپا ۲۷۳ میلیارد تومان بوده است و طی ۹ ماه گذشته زیان سایپا بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان شده که همه اینها نشان می‌دهد کاهش قیمت خودرو میسر نیست. در گروه انفورماتیک، اعلام برنامه خدمات انفورماتیک برای افزایش سرمایه ۱۸۰درصدی از محل سود انباشته از صف فروش به صف خرید رسید. در گروه تصفیه نفت، دیروز اعلام شد عرضه اولیه نفت سپاهان در این هفته و با توجه به تعطیلات هفته بعد به طور قطع انجام نمی‌گیرد. به گزارش «سنا»، علی صحرایی، معاون بازار شرکت بورس اوراق بهادار با بیان این مطلب گفت: با توجه به عدم ارائه عملکرد ۹ ماهه شرکت و همچنین تعطیلات ۲۲ بهمن تا پایان هفته بعد عرضه اولیه نفت سپاهان انجام نمی‌گیرد. در گروه مالی نیز دیروزنماد معاملاتی شرکت بیمه سرمد در فهرست نرخ‌های بازار پایه فرابورس درج شد. با توجه به موافقت کمیته عرضه شرکت فرابورس ایران، شرکت بیمه سرمد در گروه بیمه و صندوق‌ بازنشستگی به جز تامین اجتماعی قرار دارد و نقل و انتقال سهام آن با نماد «و سرمد»
به صورت توافقی خواهد بود. در مجموع بازار دیروز بازاری پرنوسان توام با افت شاخص بود که در آن ارزش معاملات به ۴۳۸میلیارد تومان در بورس و فرابورس بالغ شد.