گروه بورس-مسعود‌رضا طاهری: نوسان قیمت سهام در شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاهی که خود عمدتا متاثر از خبرهای تایید نشده از کمیسیون تلفیق و راهروهای مجلس درخصوص نرخ خوراک این گروه‌ها است، همچنان ادامه دارد و بازار فرابورس همچنان محل دریافت واکنش‌های قیمتی در این خصوص است. دیروز تقریبا افت قیمت سهام در اغلب شرکت‌های وابسته به این صنعت برخلاف روز شنبه به افت این شاخص منجر شد. این شرایط البته از روند کاهشی شاخص بورس اوراق بهادار تهران نیز تاثیر گرفته است. با این حال عرضه بلوکی 160 میلیون سهمی پتروشیمی سلمان نیز این روند را متوقف نکرد. در نهایت شاخص کل این بازار با افت 24 واحدی به 815 واحد رسید.
افسانه اروجی، رئیس اداره نظارت بر بازار فرابورس در تحلیل این شرایط به «دنیای اقتصاد» گفت: تاثیر‌گذاری منفی نمادها در فرابورس البته خود از روند افت شاخص بورس اوراق بهادار تهران نیز ناشی می‌شود؛ چراکه عمدتا نوسان قیمت سهام از حرکت‌های جمعی بازار تبعیت می‌کند.
وی افزود: در شرایطی از بازار خریداران عمدتا با تحلیل‌های دقیقی از شرکت‌ها اقدام به خرید و فروش نمی‌کنند و از این رو موارد مورد‌توجه در معامله یک سهم ممکن است به سرعت به سهام دیگری در یک تحلیل عجولانه تعمیم داده شود، همین دلیل ممکن است موجب افزایش تقاضای خرید طیف مشخصی از سهام شود.
به گفته وی در این راستا تولیدات یک شرکت ممکن است مواد اولیه شرکت دیگری باشد که در این صورت نیز اتفاق مشابهی را در حرکت جمعی صنایع مرتبط بروز می‌دهد. به عنوان مثال در این روزها چالش تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بازار را تحت تاثیر خود قرار داده است. به گفته اروجی، در این میان نماد‌هایی نیز دیده می‌شوند که ارتباط چندانی با این موارد ندارند، اما ممکن است سهام برخی از شرکت‌های مورد نظر را در پرتفوی خود داشته باشند. از این نظر این حرکت جمعی گسترش بیشتری می‌یابد. اروجی همچنین درخصوص بی‌تاثیر بودن برخی معاملات بلوکی بر روند شاخص گفت: برخی معاملات تنها برای یک بار در بازار فرابورس مجال معامله می‌یابند و از این نظر جزو شرکت‌های پذیرفته ‌شده در بورس نبوده و عرضه‌های بعدی ندارند. دیروز ۱۶۰ میلیون سهم معادل ۲۰ درصد از سهام مدیریتی غیرکنترلی شرکت پتروشیمی سلمان فارسی (سهامی خاص) در مرحله قبل از بهره‌برداری در نماد معاملاتی پتروشیمی سلمان۴ متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی در بازار سوم فرابورس معامله شد که ارزش معامله آن به ۳۰۴ میلیارد و ۹۶ میلیون ریال رسید. این معامله بیشترین حجم و ارزش معاملات فرابورس را به خود اختصاص داد. نرخ هر سهم این بلوک ۱۶۰ میلیون سهمی ۱۹۰۶ ریال کشف شد. در بازار فرابورس رتبه بعدی بیشترین ارزش و حجم معامله به نماد بانک دی اختصاص یافت. بیش از ۵۴ میلیون سهم از نماد این بانک به ارزش بیش از ۱۰۹ میلیارد ریال داد‌و‌ستد شد. در بازار دیروز همچنین بیشترین عرضه به نمادهای اوراق تسهیلات مسکن اختصاص یافت که در این روزها تقریبا روزانه ۵ درصد افت قیمت را تجربه می‌کنند.
همچنین بر‌اساس پیام‌های ناظر این بازار روز چهارشنبه ۳۵ درصد از سهام شرکت مدیریت طراحی و احداث صنایع تکاپو (سهامی خاص) متعلق به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، در بازار سوم فرابورس ایران عرضه می‌شود.
دیروز همچنین نماد معاملاتی شرکت گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان (پترول۱)، برای برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام در روز سه‌شنبه بسته شد. همچنین با توجه به اتمام مدت اعتبار اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن بهمن ماه سال ۱۳۸۹ در نماد معاملاتی تسه۸۹۱۱، در روز سه‌شنبه بسته می‌شود.
دیروز نماد معاملاتی شرکت لیزینگ آریادانا (ولانا۱)و نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری ارزش آفرینان (وآفر۱) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام، باز شدند.