گروه بورس- بهزاد بهمن‌نژاد: هفته گذشته بازار در حالی با افت 7/3 درصدی شاخص کل مواجه شد که سهامداران حقوقی به عنوان حمایت کننده حضور قابل توجهی در نقش خریدار داشتند.
بر این اساس، تغییر مالکیت قابل توجه ۷/۸۵۲ میلیارد ریالی (معادل ۷/۸ درصد ارزش کل معاملات) از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی طی هفته گذشته (شنبه تا سه‌شنبه) انجام شد. تصمیمات اخیر مجلس به ویژه در خصوص افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها، نرخ بهره مالکانه و سود اوراق مشارکت منجر به ادامه افت شاخص و رسیدن به مرز حمایتی توسط سهامداران حقوقی شده است. با این حال، پیش بینی می‌شود تا زمان ارائه شفاف‌سازی‌های لازم از سوی شرکت‌های مربوطه و خود سازمان بورس این روند نزولی ادامه‌دار باشد. در واقع طی ماه‌های گذشته، بسیاری از نمادهایی که پیرو ورود حجم بالای نقدینگی بیش از ارزش واقعی خود قیمت‌گذاری شده‌اند، اکنون در حال اصلاح قیمت هستند. بنابراین، امید است با اصلاح هر چه سریعتر قیمت‌ها در کل بازار، بار دیگر شرایط متعادلی را شاهد باشیم. از سوی دیگر، ارزش معاملات روزانه طی هفته گذشته ۳۲۷ میلیارد تومان بوده است که البته با حذف معاملات بلوکی «فملی» و «فولاد» این رقم به ۱۱۴ میلیارد تومان کاهش می‌یابد که نسبت به میانگین ارزش معاملات روزانه از ابتدای سال به شدت افت داشته است. بر این اساس، پس از یک دوره رشد
بی وقفه و در بسیاری از موارد بدون منطق بورس، در حال حاضر رکود در بازار دامن زده شده و در حال عبور از مرزهای حمایتی سهامداران حقوقی است.
در این مطلب، نحوه تغییرات مالکیت سهامداران حقوقی به حقیقی در هفته پیشین در ۱۲ نماد با بیشترین حجم و ارزش معاملات طی هفته گذشته مورد بررسی قرار گرفته است. این ۱۲ نماد به ترتیب عبارت است از: بانک صادرات «وبصادر»، پالایش نفت بندرعباس «شبندر»، سرمایه‌گذاری دارویی تامین «تیپیکو»، فولاد مبارکه اصفهان «فولاد»، ملی صنایع مس ایران «فملی»، بانک ملت «وبملت»، مخابرات ایران «اخابر»، بانک پاسارگاد «وپاسار»، گروه بهمن «خبهمن»، فولاد خوزستان «فخوز»، ایران خودرو «خودرو» و پالایشگاه نفت اصفهان «شپنا». برای درک شهودی از این تغییرات مالکیت، نمودارهایی رسم شده است که در متن با ارائه مثال‌های عددی توضیح داده خواهند شد.
در نماد «وبصادر» طی هفته گذشته تغییر مالکیت ۸/۲ میلیارد ریالی (معادل ۵/۱ درصد ارزش کل معاملات) از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی روی داد. همانطور که در نمودار مشاهده می‌شود، در روز یکشنبه تغییر مالکیت به ارزش ۶/۴ میلیارد ریال از سوی سهامداران حقوقی به حقیقی انجام شده است که نسبت به ارزش کل معاملات نماد در آن روز، یعنی ۷/۳۸ میلیارد ریال، ۸/۱۱ درصد کل را نشان می‌دهد. به عبارت دیگر، سهام با ارزشی معادل ۶/۴ میلیارد ریال توسط حقوقی‌ها فروخته و به وسیله حقیقی‌ها خریداری شده که ۸/۱۱ درصد کل معاملات را شامل می‌شود. بنابراین در نمودار، میزان تغییر مالکیت با رنگ سبز و در بالای منحنی قرار گرفته است. به‌طور مشابه، اگر معاملات روز چهارشنبه در نظر گرفته شود، ۴/۱۸ درصد از کل ارزش معاملات باعث تغییر مالکیت سهام از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی‌ها شده است که با رنگ قرمز و در پایین نمودار مشاهده می‌شود (یعنی تغییر مالکیت از سوی حقیقی‌ها به حقوقی ها). این نماد در ابتدای هفته با اقبال نسبی سهامداران حقیقی مواجه بوده که این روند به نحو قابل توجهی در روز چهارشنبه تغییر کرده است.
در نماد «شبندر» نیز طی معاملات هفته گذشته، تغییر مالکیت قابل توجه ۳/۳۰۶ میلیارد ریالی (معادل ۴/۴۴ درصد ارزش کل معاملات) از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی روی داده است. قرمزرنگ بودن نمودار در کل هفته نشان از حضور پررنگ حقوقی‌ها در نقش خریدار این سهم دارد.
در این شرایط، «تیپیکو» طی هفته سپری شده تغییر مالکیت ۴/۵۴ میلیارد ریالی را (معادل ۴/۹ درصد ارزش کل معاملات) از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی تجربه کرده است. حمایت حقوقی‌ها از این نماد به ویژه در پایان هفته قابل توجه است. طی معاملات هفته گذشته این نماد، خریداری ۶/۳۲ میلیون سهم به ترتیب توسط بانک رفاه کارگران (۳/۲۹ میلیون) و شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین (۳/۳ میلیون) و فروش۵۸ میلیون سهم توسط شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی قابل توجه است.
همچنین، «فولاد» طی هفته گذشته تغییر مالکیت ۴/۷۱ میلیارد ریالی (معادل ۱/۲ درصد ارزش کل معاملات) را از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی شاهد بوده است. این نماد که طی روزهای یکشنبه و دوشنبه شاهد معاملات بلوکی میان سهامداران حقوقی بود، در سایر روزها با حضور قابل توجه سهامداران حقوقی در نقش خریدار مواجه بود. «فولاد» طی هفته گذشته شاهد خرید ۳/۴۴۴ میلیون سهم به ترتیب توسط بانک رفاه کارگران (۳۷۵ میلیون) و شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (۳/۶۹ میلیون) بود.
در این شرایط، «فملی» طی هفته گذشته تغییر مالکیت
۳۳ میلیارد ریالی (معادل ۶/۱ درصد ارزش کل معاملات) را از سوی حقیقی‌ها به حقوقی‌ها شاهد بوده است. این نماد نیز مشابه «فولاد» در روزهای یکشنبه و دوشنبه با معاملات بلوکی مواجه بود و در سایر روزها بار دیگر حمایت حقوقی‌ها را تجربه کرد. طی هفته گذشته، یک میلیارد سهم این نماد به ترتیب توسط شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (۵۳۰ میلیون)، شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین (۳۸۲ میلیون) و بانک رفاه کارگران (۱۶۴ میلیون) خریداری شد.
از سوی دیگر، در نماد «وبملی» تغییر مالکیت ۲/۲۹ میلیارد ریالی (معادل ۷/۲۰ درصد ارزش کل معاملات) از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی انجام شده است. این نماد که در پایان معاملات دوشنبه به‌منظور برگزاری مجمع جهت افزایش سرمایه متوقف شده بود در ابتدای هفته با حمایت حقوقی‌ها مواجه شد. طی هفته گذشته، خرید ۱/۵ میلیون سهم این نماد توسط شرکت گروه مالی ملت قابل توجه است.
در نماد «اخابر» نیز تغییر مالکیت قابل توجه ۶/۶۰ میلیارد ریالی (معادل ۶/۴۴ درصد ارزش کل معاملات) از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی انجام شد. قرمز بودن این نماد در تمامی روزهای هفته، گواهی بر حضور پررنگ حقوقی‌ها در نقش خریدار این سهم است.
در معاملات هفته گذشته، «وپاسار» تغییر مالکیت ۹/۲۹ میلیارد ریالی (معادل ۶/۱۷ درصد ارزش کل معاملات) را از سوی حقیقی‌ها به حقوقی‌ها شاهد بوده است. روند منفی این نماد در تمامی روزهای هفته سپری شده با نحوه حمایتی حقوقی‌ها همخوانی کامل دارد. همچنین، خرید ۲/۱ میلیون سهم این نماد توسط شرکت سرمایه‌گذاری سامان مجد قابل توجه است.
همچنین، «خبهمن» تغییر مالکیت ۵/۱۱ میلیارد ریالی (معادل ۷/۱۰ درصد ارزش کل معاملات) را از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی تجربه کرده است. حضور سهامداران حقوقی در نقش خریدار به ویژه در پایان هفته این تغییر مالکیت را سبب شد.
با این حال، در نماد «فخوز» تغییر مالکیت ۵/۱۷ میلیارد ریالی (معادل ۱۲ درصد ارزش کل معاملات) از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی انجام شده است. حمایت شدید حقوقی‌ها طی هفته گذشته از این نماد قابل توجه است.
در این شرایط، طی هفته گذشته «خودرو» تغییر مالکیت ۹/۱۱ میلیارد ریالی (معادل ۷/۸ درصد ارزش کل معاملات) از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی را تجربه کرده است. روز یکشنبه، حضور قابل توجه حقوقی‌ها در نقش خریدار عامل اصلی این تغییر مالکیت است.
در نهایت، نماد «شپنا» طی هفته گذشته شاهد حضور پررنگ حقوقی‌ها در نقش خریدار بود، به طوری که در این نماد تغییر مالکیت ۸/۵۴ میلیارد ریالی (معادل ۳۹ درصد ارزش کل معاملات) از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی صورت گرفته است. قرمز بودن منحنی در تمامی روزهای هفته نشان از اقبال قابل توجه سهامداران حقوقی به این نماد دارد.

حمایت حقوقی‌ها پاسخگوی رکود بورس نیست