گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته روند تقویت جریان معاملات را که از روز دوشنبه شروع شده بود ادامه داد و توانست به رشد 52/0 درصدی شاخص کل دست یابد.
رشد شاخص که توام با رشد ارزش معاملات بود این امیدواری را ایجاد کرده است که بازار بتواند با روزهای افت خود اندکی فاصله بگیرد. هر چند در تایید چنین ارزیابی بازار در دو سه روز آینده کار سختی خواهد داشت اما در صورت مقاومت بازار و جمع آوری عرضه‌های معامله گران
کوتاه مدت می‌تواند بازار را از سیکل کنونی خارج کند. روز گذشته تحولات بیرون بازار همچنان در حاشیه طرح هدفمندی یارانه‌ها و گزارش ارائه شده توسط دکتر نوبخت در مورد اجرای طرح هدفمندی بود. با توجه به اینکه احتمالا در چند هفته آینده نرخ بنزین و گازوئیل نیز اعلام خواهد شد برآورد تاثیرات اجرای این طرح بر اقتصاد از اهمیت زیادی برای کارشناسان بازار برخوردار است. در همین حال دیروز مذاکرات اشتون -ظریف نیز از نظرها دور نبود؛ اعلام احتمال امضا توافق نهایی در ماه‌های آینده به تداوم جو مثبت سیاسی در کشور کمک خواهد کرد.
در بازار دیروز بیشترین تاثیر در رشد شاخص را نماد مخابرات برجای گذاشت؛ جایی که اعلام افزایش تعرفه مخابرات به تشکیل صف خرید و معاملات پر حجم این نماد منجر شد. در این گروه همراه اول نیز برای برگزاری مجامع عادی سالانه و فوق‌العاده سهامداران خود را دعوت کرده است. در گروه خودرویی دیروز بازگشایی نماد ایران خودرو
با رشد ۶۷/۱۶ درصدی این نماد و معامله ۷۷ میلیون سهم آن منجر شد؛ این بازگشایی مثبت موجب افزایش امیدواری‌ها به وضعیت بازار شده است.
ایران خودرو دیروز با ارائه اولین پیش‌بینی سود هر سهم برای سال ۹۳ با سرمایه جدید به تابلو بازگشت.
بر‌اساس این گزارش، خودرو سود هر سهم خود برای سال مالی ۹۳ را با سرمایه ۱۲۰۰۰ میلیارد ریال مبلغ ۷۷ ریال
اعلام کرده است. این در حالی است که در سال ۹۲ با سرمایه ۹۶۰۰ میلیارد ریال مبلغ ۳۱۶ ریال زیان شناسایی کرده بود.
در گروه بانکی دیروز، جلسه مجمع عمومی عادی سالانه بانک گردشگری تقسیم ۱۵۰ ریال سود نقدی به ازای هر سهم را تصویب کرد.
در گروه تجهیزات، دیروز مپنا نیز به صف خرید رسید؛ موضوعی که آرامش نسبی را به گروه تجهیزات بازگرداند. در این گروه دیروز حفاری شمال از خرید سهام دو نیروگاه خبر داد. حفاری شمال که نیازمند سرمایه‌گذاری در زمینه خرید دکل‌های حفاری بوده و مصرف برق قابل ملاحظه‌ای نیز ندارد با این سرمایه‌گذاری بخش عمده‌ای از نقدینگی خود را صرف خواهد کرد.
در گروه سیمانی، معاون معدنی وزیر صنعت با بیان اینکه هنوز توافقی در مورد قیمت‌گذاری جدید سیمان انجام نشده است، گفت: تولیدکنندگان سیمان باید بدون وارد کردن شوک به بازار، محصول خود را عرضه کنند.
جعفر سرقینی در گفت‌‌و‌گو با خبرگزای فارس با اشاره به افزایش بدون هماهنگی قیمت سیمان از سوی انجمن سیمان، اظهار کرد: برای حل این مشکل با تولیدکنندگان سیمان در حال مذاکره هستیم که امیدواریم به زودی نهایی شود.
در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن شاخص با ۳۹۸واحد رشد به ۷۷هزار و ۸۱۷واحد رسید. ارزش معاملات نیز در بورس و فرابورس به ۲۸۰میلیارد تومان رسید.