مجید اسکندری: دوازدهمین همایش ملی حسابداری ایران با همت دانشگاه شیراز در روزهای ۲۴ و ۲۵ اردیبهشت‌ماه با حضور معاون اقتصادی وزیر اقتصاد، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و اعضای حرفه و رشته حسابداری برگزار می‌شود.

این همایش در سه محور کلی آموزش، پژوهش و حرفه برگزار می‌شود که در هر بخش به موضوعات مرتبط به تفصیل پرداخته خواهد شد.

بر این اساس در بخش آموزش به مواردی همچون محتوای برنامه‌های آموزشی در مقاطع مختلف، نیازسنجی حرفه در آموزش حسابداری، اخلاق و آموزش حسابداری، تخصصی‌سازی و ایجاد گرایش در حسابداری، فناوری اطلاعات و نرم‌افزارهای حسابداری، اعتباردهی آموزش در رشته حسابداری، تاریخ حسابداری و... پرداخته می‌شود. همچنین در بخش پژوهش، موضوعاتی از قبیل فرصت‌ها و تهدیدهای گسترش پژوهش‌های حسابداری، پژوهش‌های حسابداری و حسابرسی در بازار سرمایه، پژوهش‌های مالی- رفتاری در حسابداری، جایگاه حسابداری در نقشه جامع علمی کشور، توسعه ارتباطات علمی مراکز داخلی و خارجی و کرسی‌های نظریه‌پردازی در رشته حسابداری بررسی می‌شود.

در بخش «حرفه» که گسترده‌ترین بخش همایش یادشده است، چهار محور اصلی نقش حسابداری در حرفه، چالش‌های حرفه‌ای، ارتباط دانشگاه و حرفه در حسابداری و جایگاه حسابداری در جامعه حرفه‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرد.

برخی از موضوعات این بخش عبارتند از: جریان آزاد اطلاعات مالی و عملیاتی پیش‌شرط تحقق مسوولیت پاسخگویی دولت، چالش‌های حسابداری در نظام مالیاتی، چالش‌های قانونی و مشکلات اقتصادی و نقش حسابداری در ارائه راهکارها، تعامل آموزش‌ حسابداری در دانشگاه‌ها و صنعت، نقش حسابداری در بازارهای پول، سرمایه و بیمه، جایگاه کمیته حسابرسی در سازمان‌ها، حسابداری دادگاهی و... .