همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد ادامه کم‌انگیزگی معامله‌گران و افت شاخص بود. در حالی که تحولات اقتصادی انتظار برای یک بازار سهام متعادل را ایجاد کرده است بازار همچنان با کمبود نقدینگی فعال مواجه است؛ امری که موجب پر رنگ شدن عرضه‌های برخی از سهامداران حقوقی شده است. در این شرایط بازار دیروز با تداوم کاهش شاخص کل و افت ۴۷/۰ درصدی مواجه شد.

در گروه پتروشیمی، نماد پتروشیمی برزویه درج شد تا این نماد نیز به عرضه اولیه نزدیک شود. در این گروه، پتروشیمی مارون با هدف تکمیل زنجیره ارزش و کاهش خام فروشی ٤ واحد صنایع تکمیلی احداث می‌کند. مدیرعامل پتروشیمی مارون در گفت‌وگو با «شانا» اظهار کرد: این مجتمع پتروشیمی با هدف جلوگیری از خام فروشی برنامه‌های گسترده ای را برای توسعه صنایع تکمیلی هدف‌گذاری کرده است. موسوی افزود: ٣ واحد پایین دستی در حال احداث است که نخستین آن یک واحد ساخت کامپاندینگ است که در خودرو‌سازی و لوازم خانگی کاربردهای زیادی دارد و پیش‌بینی‌ می‌شود فاز نخست این واحد امسال به بهره‌برداری برسد.

وی ادامه داد: ٢ واحد دیگر نیزواحدهای تولید اتیلن اکساید و اتوکسیلات است که در مراحل اولیه ساخت این واحد‌های پایین‌دستی قرار داریم. در این گروه، دیروز مجمع سالانه پتروشیمی زاگرس با تقسیم سود ۴۴۰تومانی به کار خود پایان داد. در گروه خودرویی دیروز یک مقام نزدیک به شرکت سایپا در گفت‌وگو با خبرنگاراکوبورس، از برنامه‌های افزایش سرمایه این شرکت از محل آورده نقدی و مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها خبر داد. این مقام مسوول عنوان کرد که افزایش سرمایه سایپا در مرحله برنامه‌ریزی برای مجمع و مذاکره با سازمان بورس است. وی ادامه داد که شرکت در نظر دارد که در حدود ۲۵ درصد از افزایش سرمایه خود را به‌منظور تامین نقدینگی از محل آورده نقدی انجام دهد. وی همچنین افزود که مابقی افزایش سرمایه شرکت از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها صورت خواهد گرفت به طوری که مجموع افزایش سرمایه شرکت کمتر از ۱۰۰ درصد خواهد بود. در گروه بانکی بازار در انتظار گزارش بانک‌سینا است که پس از فروش پروژه ارم به نفت بهران با احتمال اعلام سود بالا مواجه است. در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن شاخص با کاهش ۳۶۹ واحدی به ۷۷هزار و ۵۶۹ واحد رسید. ارزش معاملات نیز به ۳۵۱میلیارد تومان رسید.