گروه بورس: تداوم روند کاهشی بازار ارز در هفته جاری در شرایطی اتفاق افتاده که نرخ سود سپرده‌های بانکی آن‌طور که برخی فعالان و کارشناسان انتظار آن را داشتند کاهش یافته است. انتظار برخی تحلیلگران بر آن بود که با آغاز روند کاهشی نرخ سود سپرده‌ها بازار با رونق مواجه خواهد شد، اما این‌طور نشد و بورس تهران از ابتدای هفته با ۷۶/۰ درصد کاهش مواجه شد و دومین روز کاهشی بورس تهران در اردیبهشت با دومین روز اجرای سیاست کاهش سود سپرده‌ها همزمان شد و بار دیگر نشان داد بورس بر‌خلاف برخی اظهار‌نظرها از تحلیل‌های کلان تبعیت می‌کند. در این بین اما نکته قابل توجه آن است که سیاست کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی با این فرض در دستور کار قرار گرفت که این اقدام به کمک بورس آمده و بازار را با روند مثبت مواجه سازد، درحالی‌که سیاست کلان ضدتورمی کشور بر پایه افزایش نرخ سود استوار است.

در این میان کارشناسان معتقدند روند کاهشی بورس تهران سال گذشته در شرایطی رقم خورده است که بازار همزمان با افزایش شدید و بی‌دلیل شاخص با ضرورت اصلاح مواجه شد. در آن شرایط که تا دی ماه سال گذشته بازدهی به بیش از ۱۳۵ درصد نیز رسید، خطر حبابی شدن در کمین بازار بود و به عقیده کارشناسان و اقتصاددانان بازگشت اصلاحی ضرورتی گریز‌ناپذیر محسوب می‌شد و آغاز بررسی سیاست‌ها در بودجه از جمله افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و سایر بندهای مرتبط با این قانون که به بازار سرمایه مرتبط بود، زمینه‌های لازم را برای این روند اصلاحی فراهم کردند، این در شرایطی است که در آن زمان هنوز بحث افزایش نرخ سود بانکی مطرح نبود و از اسفند‌ماه این مبحث در تحلیل‌های کارشناسی مورد توجه قرار گرفت. بر این اساس باید گفت عامل اصلی ریزش بازار نه مبحث نرخ سود بلکه مساله اصلاح ذاتی بازار بود.

با این حال روندهای حرکتی بازار در ۲ روز اول هفته جاری نیز نشان داد تحلیل غالب بازار مبتنی بر واقعیت‌های اقتصادی حاکم بر آن و اقتصاد کلان است. در این بین بررسی‌ها نشان می‌دهد اتفاقا از زمان انتشار اخبار مرتبط با کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی، بازار روند قابل اعتنایی به این موضوعات نشان نداده و روند حرکتی شاخص متناسب با حمایت‌های دولت، وضعیت عرضه‌های صورت گرفته و ... تغییر کرده است. کارشناسان معتقدند بخشی از این گذار از کنار تحولات به رفتار بخشی از حقوقی‌های بازار باز می‌گردد که بدون توجه به شرایط کلی بازار به فروش‌های دنباله‌دار خود ادامه می‌دهند. همین امر نیز موجب شده است به‌رغم تلاش صورت گرفته از سوی صندوق توسعه بازار و جمع‌آوری مناسب سهام، بخشی از بازار با عرضه‌های غیر‌عادی مواجه باشد. بیشتر کارشناسان امیدوارند حصول هماهنگی میان فعالان حقوقی بازار موجب کنترل شرایط شود.