گروه بورس، همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته در سایه انتظار برای عرضه اولیه نفت سپاهان شاهد معاملات کم‌حجمی بود.

در بازار دیروز با اعلام خبر عرضه اولیه نفت سپاهان که نیاز به تامین نقدینگی نزدیک به ۱۸۰ میلیارد تومان را در بازار ایجاد کرده است شاهد کاهش حجم معاملات بودیم، به گونه‌ای که در بورس ۱۶۹میلیارد تومان و در فرابورس تنها ۶۶میلیارد تومان سهام مبادله شد تا معامله‌گران در انتظار این عرضه اولیه مهم باشند. شرکت نفت سپاهان به عنوان چهارمین غول صنعت تولید روغن صنعتی در کشور امروز توسط صندوق بازنشستگی نفت عرضه خواهد شد. با این عرضه ۱۰ درصدی عملا بخش عمده‌ای از توان تولید روغن‌های صنعتی کشور در بازار سرمایه حاضر خواهد شد. شرکت سود سال جاری را ۳۳۹ تومان و سود سال ۹۲ را معادل ۳۲۰ تومان با تقسیم پیش روی ۸۰درصدی اعلام کرده است.

تجهیز نقدینگی و تمایل بازار به خرید عرضه اولیه، دیروز اکثر نمادهای عمده بازار را با مازاد عرضه مواجه ساخت که همین امر نیز اکثر نمادهای بازار را با افت قیمت روبه‌رو کرد که ماحصل این شرایط افت ۴/۰درصدی شاخص کل معادل ۳۰۹ واحد بود.

در بازار دیروز سخنان مقام معظم رهبری در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار بود.

در تحولات اقتصادی سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد: سهام پنج شرکت دولتی در خرداد امسال از طریق بورس، فرابورس و مزایده واگذار خواهد شد.

به گزارش «ایسنا»، بلوک یک درصدی سهام بانک صادرات شامل ۵۷۸ میلیون سهم، ۱۰۰ درصد سهام مجتمع صنعتی اسفراین شامل یک میلیارد و ۳۵۸ میلیون، ۱۰۰ درصد سهام شرکت سرمایه‌گذاری گسترش و توسعه صنعت، ۹۵ درصد سهام شرکت ایران ایرتور شامل ۶ میلیون و ۸۵۴ هزار سهم به قیمت پایه هر سهم ۷۰ هزار و ۸۸۰ ریال، ۱۰ درصد سهام پتروشیمی بروجن شامل ۵۰ میلیون سهم به قیمت پایه هر سهم ۲ هزار ریال و ارزش کل پایه ۱۰۰ میلیارد ریال عرضه‌های خردادماه سازمان خصوصی‌سازی هستند. پیش از این قرار بود بیش از ۷۷۰میلیون سهم بانک صادرات به دلیل نپرداختن اقساط از سوی خریداران مجددا عرضه شود که با اطلاعیه جدید نزدیک به ۲۰۰میلیون سهم کاهش یافته است.

در بازار دیروز در گروه بانکی شایعات مربوط به شناسایی سود ناشی از تسعیر نرخ ارز در بانک اقتصاد نوین این نماد را به همراه شرکت‌های وابسته به رشد قیمت و صف خرید رساند. در

زیر مجموعه مالی این گروه روز گذشته مجمع فرابورس با تقسیم سود و افزایش سرمایه و انتخاب اعضای هیات مدیره برگزار شد.

در این جلسه مجمع تقسیم ۲۰۰ ریال سود نقدی به ازای هر سهم را به تصویب رساند.

پس از اتمام جلسه مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت به‌منظور اتخاذ تصمیم در زمینه افزایش سرمایه تشکیل شد و این مجمع با افزایش سرمایه فرابورس ایران به میزان ۳۳ درصد، از مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال به ۴۰۰ میلیارد ریال از محل سود انباشته موافقت کرد.

در گروه تصفیه نفت دیروز نفت پارس در مجمع خود شاهد تقسیم سود ۳۵۰ تومانی بود؛ تقسیمی که با افزایش سرمایه ۲۰۰درصدی از محل انباشته و مطالبات همراه شد. در تحولات مهم دیگر گروه بانکی بنا به اعلام بانک مرکزی سقف سرمایه‌گذاری بانک‌ها در سهام شرکت‌ها اعم از موجود و جدید، وفق مصوبه مقام سیاست‌گذار پولی حداکثر ۴۰ درصد سرمایه پایه هر بانک است.

به گزارش ایسنا، بنا به اعلام این بانک، بعضی از بانک‌ها این نسبت را رعایت نکرده‌اند و بانک مرکزی با جدیت به دنبال اصلاح آن است و بانک‌های مذکور مکلف شده‌اند در یک دوره زمانی مشخص نسبت به اصلاح نسبت مجاز اقدام کنند.

بدیهی است بانک‌ها و موسسات اعتباری که ظرف مدت زمانی تعیین شده نسبت به تعدیل ارقام سرمایه‌گذاری خود در سهام شرکت‌ها و همچنین تسهیلات اعطایی به شرکت‌های زیرمجموعه و به‌طور کلی اشخاص مرتبط خود اقدام نکنند طبق ضوابط و مقررات موجود با آنها برخورد خواهد شد.

بر این اساس پیش از این حمید تهرانفر، معاون نظارتی بانک مرکزی اعلام کرده بود: شورای پول و اعتبار حدود مشخصی را برای سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها توسط بانک‌ها تعیین کرده و مقادیر مشخصی را برای اعطای تسهیلات به شرکت‌های

زیر مجموعه بانک‌ها مجاز دانسته است.

وی همچنین گفته بود: در حال حاضر نسبت سرمایه‌گذاری‌های هر بانک به سرمایه پایه آن بانک برابر با رقم ۴۰ درصد است. مانده سرمایه‌گذاری بانک‌ها و موسسات اعتباری در سهام شرکت‌ها نشان می‌دهد که در اسفند ماه سال ۱۳۹۲، نسبت فوق به‌طور متوسط معادل ۵۱ درصد بوده است که ۱۱ واحد درصد از حد تعیین شده بیشتر است.

در گروه خودرویی افزایش تیراژ تولید و انتشار گزارش‌های ۱۲ماهه برخی شرکت‌ها موجب توجه بازار به برخی قطعه‌سازان شده است.

در گروه دارویی دیروز سینا دارو در مجمع خود پرداخت ۲۱۰تومان سود نقدی را تصویب کرد. در این گروه رازک نیز با ۲۰۰ تومان سود سهامداران خود را راهی خانه کرد.

در گروه سیمانی در خبری دیگر تصمیم‌گیری برای افزایش نرخ سیمان تا نیمه دوم خرداد ماه مجددا به تعویق افتاده است. دولت با هدف جلوگیری از رخداد تورم ناگهانی تصمیم‌گیری در مورد افزایش نرخ تمامی کالاها را عملا متوقف کرده است.

در گروه معدنی نماد تامین مواد اولیه فولاد صبانور برای اعلام سود تلفیقی متوقف شد دراین گروه بازگشایی نماد گل‌گهر با تعادل نسبی همراه شد.

در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف با شاخص منفی بود که در آن شاخص در نهایت در عدد ۷۶هزار و ۳۹۴واحد آرام گرفت.