همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد شروع ضعیفی در ابتدای هفته بود؛ شروعی که با افت ۳۸۰واحدی شاخص رقم خورد. در بازار دیروز معامله‌گران در حالی که در انتظار یک روز متعادل بودند شروع مناسبی را تجربه کردند اما رفته‌رفته با گذشت زمان خریداران بازار را ترک کرده و با بازگشایی نماد هلدینگ خلیج فارس و افت قیمت این نماد، شاخص، تن به افت قابل ملاحظه‌ای داد. هلدینگ خلیج فارس که پس از تعدیل مثبت تن به افت قیمت داد دیروز موجب نگرانی از وضعیت نمادهای عمده بازار نیز شد. در حالی که صندوق توسعه بازار در خلال چند هفته گذشته با مهار عرضه‌ها در نمادهای بزرگ ثبات نسبی را در بازار ایجاد کرده بود در روزهای اخیر با عدم اطلاع‌رسانی در مورد فعالیت‌های این صندوق ابهامات بازار افزایش یافته است. انتظار می‌رود در روزهای آینده عملکرد این صندوق که قرار بود در مرحله نخست با سرمایه یک هزار و ۵۰میلیاردتومانی بازارگردانی سهام عمده بازار را بر عهده بگیرد منتشر شود.در معاملات دیروز نماد تازه وارد نفت سپاهان با صف خرید، صدرنشین بازار بود.اما در نمادهای دیگر بازار در گروه خودرویی با تشکیل صف‌های فروش در برخی از نمادهای عمده در ساعت پایانی بازار، صدر‌نشینی این گروه پایان یافت. دیروز رنا، سایپا دیزل و زامیاد با صف‌های فروش مواجه بودند که البته برخی از آنها جمع‌آوری شد. در گروه خودرویی دیروز مجمع افزایش سرمایه پارس خودرو به افزایش سرمایه این شرکت براساس تجدید ارزیابی رای داد. این شرکت همچنین از شروع به تولید برخی از محصولات جدید در سال جاری خبر داد. در گروه خودرویی دیروز عیسی امامی عضو ناظر مجلس در شورای رقابت در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به آخرین اقدامات انجام شده در این شورا برای مشخص شدن فرمولی در جهت تعیین قیمت خودرو، گفت: هنوز هیچ فرمولی برای قیمت‌گذاری خودرو در این شورا قطعی نشده است. وی با بیان اینکه آنچه در مورد افزایش ۵ تا ۲۰ درصدی قیمت خودرو طی روزهای اخیر از سوی برخی افراد اعلام می‌شود، صحت ندارد، افزود: هیچ‌کدام از فرمول‌ها و برنامه‌هایی که در روزهای اخیر برای تعیین قیمت خودرو از سوی برخی اشخاص، نهادها و ارگان‌ها اعلام می‌شود، واقعی نبوده و صحت ندارد. در گروه لیزینگی دیروز لیزینگ ایرانیان در مجمع سالانه خود تقسیم سود ۲۹۵ریالی را مصوب کرد. در گروه معدنی به گزارش ماین نیوز، قیمت پایه سنگ‌آهن برای تحویل فوری به بندر تیان جین چین به ۵۰/۹۷ دلار در هر تن کاهش یافته است. قیمت سنگ‌آهن هفته گذشته برای نخستین بار در دو سال گذشته به زیر ۱۰۰ دلار سقوط کرد. صادرکنندگان استرالیایی که ارزانترین صادرات سنگ‌آهن دنیا را دارند، همچنان می‌توانند با قیمت‌های کنونی بدون ضرر به صادرات ادامه دهند اما شرکت‌های کوچک‌تر در صورت ادامه روند کاهش قیمت، مجبورند در برنامه‌های توسعه خود تجدیدنظر کنند. بر‌اساس گزارش روزنامه استرالین، کارشناسان کردیت سوئیس پیش‌بینی کرده‌اند حتی اگر سنگ‌آهن در کوتاه مدت شاهد ثبات یا حتی رشد ملایم قیمت باشد، نیمه دوم سال جاری میلادی احتمالا به پایین ۸۷دلار در هر تن که رکورد پایین سال ۲۰۱۲ بود، سقوط خواهد کرد.

شروعی ضعیف برای بورس

در گروه بانکی، برخی از بانک‌ها افت قیمتی را در پایان بازار تجربه کردند و نمادهایی نظیر بانک انصار و سینا به صف فروش نیز رسیدند. در این گروه بانک ایران زمین با معامله بلوکی مواجه شد. در گروه فلزی، با توجه به تفاهم‌نامه کنسرسیوم راهبران صنعت سرب و روی برای تامین خاک مورد نیاز شرکت‌های زیرمجموعه و از جمله شرکت ملی سرب و روی تصمیم به تامین و تحویل پنج هزار تن خاک به این شرکت گرفته شده است. در گروه فلزی همچنین دیروز ارفع در شفاف‌سازی مهم‌ترین نکات مطرح در مورد این شرکت را تشریح کرد. براساس گزارش ارفع افزایش هزینه‌های مالی در عملکرد نسبت به پیش‌بینی بودجه از مبلغ ۱۰۳ میلیارد ریال به ۲۰۰ میلیارد ریال ناشی از تغییر نرخ بهره قرار داد تسهیلات ارزی واحدهای فولاد‌سازی و احیا مستقیم از حدود ۳۴/۲ درصد به ۷ درصدگزارش شده است. نرخ هر یورو ۳۴،۲۶۰ ریال پیش‌بینی شده در بودجه به ۳۴،۹۴۶ ریال در پایان سال افزایش یافته و عمده تغییر در هزینه‌های غیر عملیاتی ناشی از تغییر نرخ ارز بوده است که تاثیر ریالی آن حدودا ۱۲۱ میلیارد ریال بوده است . تغییر ایجاد شده در نرخ ارز به‌علت پیش‌بینی ثبات نسبی در بازار ارز در نظر گرفته نشده بود، اما متاسفانه طی یک ماه اسفند ۱۳۹۳ نرخ یورو مبادله‌ای به ازای هر واحد ۶۸۶ ریال افزایش یافته است. در ارتباط با سود عملیاتی، میزان فروش، تولید و قیمت تمام شده عملکرد واقعی در مقایسه با بودجه ۹۲ نشانگر پوشش حدود ۹۹ درصدی است، بنابراین با اعمال تغییرات در نرخ بازپرداخت تسهیلات مالی فوق هزینه‌های مالی و غیر‌عملیاتی ناشی از تغییر نرخ بهره و نرخ ارز ، حدودا ۲۱۳ میلیارد ریال در سال ۹۳ افزایش خواهد یافت، اما با توجه به برنامه شرکت در کاهش ۶ درصدی مصرف قراضه آهن حدود ۷۰ میلیارد ریال صرفه‌جویی در هزینه تولید قابل پیش‌بینی است. در مجموع در شرایط فعلی تغییرات با اهمیتی در مورد پیش‌بینی سال ۹۳ متصور نیست و اثر تغییرات یادشده بالا بر پیش‌بینی سود و زیان سال ۹۳ حدودا ۱۴ درصد است. در این گروه همچنین مدیر محصولات پوشش‌دار و نهایی فولاد مبارکه اصفهان گفت: رکورد جدید تولید ماهانه در خطوط اصلاح ورق نورد سرد شرکت به میزان ۴۳ هزار و ۸۷۱ تن به دست آمد.

در گروه شرکت‌های سرمایه‌گذاری، شرکت سرمایه‌گذاری صنعت بیمه در خصوص آغاز به کار پروژه گلستان خیام شفاف‌سازی کرد. حسن خوشپور مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنعت بیمه طی ارسال اطلاعیه‌ای به اداره نظارت بر ناشران بورسی گفته است: باوجود پیگیری‌های مستمر و وسیع به عمل آمده طی ماه‌های اخیر، به دلیل متوقف بودن پروژه تجاری - اداری گلستان خیام، فروش آن محقق نشده است، بنابراین هیأت مدیره شرکت برنامه فعال کردن و اجرای عملیات ساخت و تکمیل پروژه را در دستور کار خود قرار داده و دراین راستا تفاهم‌‌نامه‌ای با شریک پروژه منعقد کرد است. در گروه انفورماتیک نیز شرکت خدمات انفورماتیک اعلام کرده است: با توجه به برخی از مطالب منتشر شده در سایت‌ها مبنی بر تغییرات نرخ کارمزدهای قرارداد شتاب، به این وسیله به‌منظور شفاف‌سازی به اطلاع می‌رساند نرخ کارمزد قرارداد شتاب هیچگونه افزایش یا کاهشی طی سال مالی جاری و سال‌های آتی نخواهد داشت.