علیرضا باغانی «تالار خلوت، نگرانی معامله‌گران، تابلو سراسر قرمز و دیگر هیچ» این شرح حالی کوتاه از اوضاع و احوال این روزهای «جنب پل حافظ» است، جایی که قرار بود مورد حمایت دولت تدبیر و امید قرار گیرد. هنوز از بازدید رئیس ستاد انتخاباتی حسن روحانی یعنی محمدرضا نعمت‌‌زاده از تالار بورس اوراق بهادار تهران یک سال نگذشته که این بازار بیش از هر زمان دیگری با ابهام و شرایطی غیرقابل تصور مواجه است. رئیس ستاد انتخاباتی حسن روحانی سال گذشته یکی از بازدیدهای خود را به تالار شیشه‌ای حافظ اختصاص داد و درست در زمانی که سرمایه‌گذاران بازار سهام از شرایط حاکم بر اقتصاد در دولت محمود احمدی‌نژاد کاملا کلافه و سردرگم شده بودند به میان معامله‌گران کف بازار آمد و به آنها وعده تدبیر و امید و تغییر شرایط در دولت آینده حسن روحانی را داد. اما حال حدود ۱۰ ماه است که روحانی بر سر کار آمده و بورس تهران نیز نیمی از این مدت، یعنی ۵ ماهی است که سر ناسازگاری با سرمایه‌گذاران گذاشته است. هرچند در ۵ ماه نخست روی کار آمدن دولت او بورس رشد خیره‌کننده‌ای داشت و هنوز شاخص بورس رقمی چند ده هزار بالاتر از ۲۴ خرداد ۹۲ است. شاخص بورس تهران از ۱۵ دی‌ماه سال ۹۲ یعنی آغاز اصطلاحا روند اصلاحی بورس تا به امروز عددی معادل ۱۴۳۸۴ واحد یعنی معادل ۱۶ درصد افت داشته است. این در حالی است که قیمت سهام بسیاری از شرکت‌ها نصف یا حتی یک‌سوم شده است و البته این افت شدید قیمت به دلیل نحوه محاسبه شاخص بورس که نشان‌دهنده بازده نقدی و قیمت است، در تغییرات دماسنج بازار منعکس نشده است.

اغلب تحلیلگران بازار سرمایه این اصلاح بازار را منطقی ارزیابی می‌کنند، اما تنها در حد ۱۰ درصد، یعنی بازار در سیکل تاریخی و روند طبیعی خود باید از بهمن‌ماه به بعد با تغییر روند مواجه می‌شد و شب عید مطلوب‌تری را برای سرمایه‌گذاران به نمایش می‌گذاشت. اما پرونده سال ۹۲ در حالی با بازدهی ۱۰۸ درصدی مختومه شد که از ابتدای سال جاری بورس به اصلاح بیش از ۲ مرتبه‌ای پی بر ای و افت ۵/۶ درصدی شاخص به رغم تقسیم سود حداکثری در مجامع امسال تن در داده است! اما از حمایت جدی و عملی دولت از بورس خبری نیست. هم‌اکنون بیش از ۵ ماه است که سرمایه‌‌های مردم در بازاری که قرار بود ویترین اقتصادی کشور باشد، در حال ذوب شدن است، اما خبری از حمایت جدی دولتمردان نیست. تنها وزیر اقتصاد که اتفاقا رئیس شورای بورس هم هست، از حمایت از بازار سخن گفته است، البته بیش از یک ماه پیش! بیش از یک ماه پیش هم خبری مبهم از وزارت اقتصاد آمد که دولت از بورس حمایت می‌کند، آن هم با بررسی تغییر سود سپرده‌های بانکی، کاهش نرخ گاز سوخت پتروشیمی‌ها و تعادل در عرضه و تقاضای برخی کالاها. اما این تدابیر که ویژه قلمداد شده است هم نتوانست تاثیری بادوام در بازار سرمایه داشته باشد.

بازار به دنبال یک تصمیم جدی و عملیاتی است نه چنین اظهارنظرها و تصمیمات کلی و شعاری .... . بورس ورود روحانی را می‌خواهد ... از نظر بازار، اوست که این بار می‌تواند با دستوری ویژه آبروی اقتصاد ایران را بخرد و اوست که می‌تواند در بورس متلاطم و غیرعادی ۹۳ منشا اثر باشد. حضور او در این عرصه اعتماد به نفس سهامداران را افزایش می‌دهد.

آیا به واقع چیزی در پشت پرده افت بورس پنهان است؟ آیا مدیران بورس قرار است تغییر کنند؟ آیا قیمت سهام از کف‌های تشکیل شده در شرایط کنونی باز هم بیشتر افت می‌کند؟ چرا حقوقی‌ها جرات خرید سهم در بورس کنونی ندارند؟ مگر خبر هسته ای خوبی در پیش نیست؟پارکینگ نقدینگی خارج شده از بورس کجاست؟ (کنایه به این اظهارنظر که نقدینگی پشت درهای بورس پارک است). تا کی باید نظاره‌گر ذوب شدن سرمایه‌ها در بورس بود؟ آیا قرار است همه چیز به هم بریزد و... سوالات و علامت سوال‌های بزرگی است که باید دولتمردان پاسخ آن را به مردم بدهند.