بازارها  در دو ماه اول

دنیای اقتصاد: شاخص بورس در پایان اردیبهشت‌ماه، افت ۸/۲ درصدی را به ثبت رسانده و در همین مدت بازارهای ارز، سکه و طلا به ترتیب ۲/۹، ۳ و ۸/۳ درصد رشد را تجربه کرده‌اند. در حال حاضر تمایل به فروش سهام در مقایسه با خرید آن بیشتر است و در این میان، تنها، صنعت خودرو توانسته است ۱۹ درصد بازدهی را عاید سرمایه‌گذاران کند. صنعت مخابرات نیز با زیان ۳۵ درصدی، به‌عنوان زیان‌ده‌ترین صنعت بازار شناخته شده است.

بورس درجا می‌زند، موازی‌ها تماشا می‌کنند

صنعت خودرو به‌رغم ادامه افت بورس در دو ماه گذشته، ۹۱درصد سود به سرمایه‌گذاران بازار سهام رسانده است

گروه بورس، علیرضا باغانی: هرچند بورس تهران شروع مناسبی در سومین ماه سال نداشته است، اما بررسی عملکرد دو ماهه منتهی به اردیبهشت ماه سال جاری نشان می‌دهد که بازار سهام افت عمیقی را تجربه نکرده و به اصطلاح «بازار سرمایه‌‌ای»‌‌ها درجا زده است. شاخص بورس اوراق بهادار تهران در دو ماهه منتهی به پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری افت ۸/۲ درصدی را تجربه کرده و این در حالی است که سه بازار موازی بورس یعنی ارز، سکه و مسکن توانسته‌اند در غیاب بورس، خودی نشان داده و تحرکات مثبتی را تجربه کنند.

این تحرکات مثبت تا جایی است که نرخ دلار ۲/۹ درصد رشد، سکه ۳ درصد رشد و هر گرم طلای ۱۸ عیار ایرانی ۸/۳ درصد رشد را در دو ماهه گذشته از سال تجربه کرده‌اند و البته رصد تحرکات این بازارها تنها در اردیبهشت‌ماه نشان می‌دهد که وزن خودنمایی این بازارها در دومین ماه سال بیشتر از فروردین‌ماه بوده است که البته در این بین دلار مستثنی بوده و شرایط متفاوتی را در نخستین ماه سال داشته است. اما وضعیت کنونی بورس که تداوم اوضاع متلاطم و نامطلوب ۷۵ روز پایانی سال ۹۲ است از غلبه ذائقه فروش به خرید سهام حکایت دارد، به طوری که در این پروسه «صف‌نشینی» به پدیده‌ای عادی بدل شده و سهام شماری از شرکت‌های بورسی درگیر هجمه فروشندگان سهام شده است. از طرفی دیگر بی‌اعتنایی بازار به تحولات بنیادین شرکت‌ها نیز مزید بر علت شده و رنگ قرمز را بر پیشانی سهام برتر بازار نهادینه کرده است. رخدادی که پس از به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته‌ای حتی با حمایت‌های حقوقی‌ها و بازیگران ارشد بازار هم نمی‌توان جلوی آن را گرفت.

اما بررسی آخرین وضعیت ۳۹ صنعت بورسی در دو ماه سپری شده از سال ۹۳ از قدرتنمایی خودروسازان حکایت دارد؛ صنعتی که به امید به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای و حصول توافقی قطعی و جامع، ۱۹ درصد بازدهی به سرمایه‌گذاران بازار سهام داد تا به این ترتیب نشان دهد که اگر شرایط سیاسی و اوضاع تحریم‌ها تغییر کند، می‌تواند با بازیابی قدرت و توان گذشته، به صنعت برتر کشور تبدیل شود.

این بازدهی ۱۹ درصدی در شرایطی برای صنعت خودرو رقم می‌خورد که هنوز این صنعت از شرایط بنیادین خوبی برخوردار نیست ، تنها خوش‌بینی به آینده موجب پیش‌بینی سودهایی اندک در صورت‌های مالی خودروسازان بزرگی همچون ایران‌خودرو و سایپا شده است. دیگر نمایندگان صنعت خودرو در بورس یعنی پارس خودرو، گروه بهمن و زامیاد هم توانستند در این مدت شرایط خوبی را از خود به نمایش بگذارند.

اما خوش‌بینی به آینده فقط محدود به خودروسازان نشده و در غیاب بزرگانی همچون معدنی‌ها، فولادی‌ها، پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها به صنعت لیزینگ نیز رسیده است.

گروه سایر مالی که شرکت‌هایی همچون لیزینگ ایرانیان، لیزینگ صنعت و معدن، لیزینگ ایران، لیزینگ غدیر و... را در دل خود جای داده است، در دو ماه منتهی به پایان اردیبهشت ماه سال ۹۳ معادل ۴/۱۸ درصد بازدهی داشته است. این صنعت نیز هرچند به لحاظ بنیادی توانسته تا حد قابل ملاحظه‌ای خود را احیا کند ولی از قاعده خوش‌بینی به آینده پیروی کرده است.بعد از این دو گروه بقیه صنایع مثل حمل‌ونقل، چند رشته‌ای و لاستیک‌ بازدهی‌هایی کمتر از ۵ درصد را داشته‌اند. البته در این پروسه صنعت محصولات چرمی هم حدود ۴۰ درصد بازدهی داشته که به دلیل حضور تنها یک شرکت یعنی کفش ملی در این گروه، بازدهی قابل اعتنای آن ملاکی برای رصد اوضاع یک صنعت در بازار سهام نیست.

در همین حال، بررسی وضعیت صنایع زیان‌ده بورس هم در دو ماهه نخست سال حاکی از آن است که گروه وسایل ارتباطی که شرکت‌های مرتبط با صنعت مخابرات را در دل خود جای داده است ۳۵ درصد زیان به سرمایه‌گذاران رسانده است. در لیست زیان‌ده‌ترین گروه‌ها همچنین گروه‌های استخراج نفت، ابزار پزشکی، انبوه‌سازی و چاپ هم بیشترین زیان را به سرمایه‌گذاران خود رسانده‌اند. جزئیات بازدهی گروه‌های بورسی در سال ۹۱ و ۹۲ و دوماهه منتهی به اردیبهشت ۹۳ در جدول ذیل آورده شده است.

بازارها در دو ماه اول