گروه بورس: محبوبه مغانی: روز گذشته در بازار فرابورس ایران ۹۳ میلیون و ۵۸۰ هزار سهم به ارزش ۷۸۴ میلیارد و ۱۶۰ میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.این معاملات که در ۱۵ هزار و ۴۰۲ دفعه صورت گرفته بود با افت ۸۰/۰واحدی در شاخص فرابورس همراه بود. بر این اساس آیفکس تحت تاثیر معاملات در نمادهای پتروشیمی زاگرس، نفت ایرانول، پتروشیمی خراسان، نفت پاسارگاد، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و بانک ایران‌زمین به رقم ۱۰/۷۶۲ واحدی رسید.

در میان نمادهای مزبور، تنها معاملات پتروشیمی جم بود که رشد ۶۹/۱ واحدی شاخص فرابورس را به دنبال داشت. در میان صنایع فرابورسی روز گذشته گروه هتل و رستوران، قند و شکر از اقبال بازار برخوردار بودند.

اما در ادامه معاملات دیروز بیشترین حجم معاملات مربوط به حق‌تقدم آس‌پ، بانک ایران‌زمین، سرمایه‌گذاری مسکن تهران، بانک دی و گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی بود.

اگرچه بیشترین ارزش معاملات به نام اوراق‌‌های مشارکت گل‌گهر، اجاره ماهان، اجاره چادرملو و شرکت نفت لاوان ثبت شد.

آمد و شد نمادهای معاملاتی

این گزارش می‌افزاید: دیروز نماد معاملاتی اوراق مشارکت شرکت عمران و نوسازی مجد مشهد پس از پرداخت سود علی الحساب سه ماهه اوراق، نماد شرکت‌های صنعت روی زنگان، همکاران سیستم، توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی، پتروشیمی مارون پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم بازگشایی شدند.

عرضه‌های بلوکی

از سوی دیگر شرکت تامین سرمایه نوین اعلام کرده است که در نظر دارد ۳۰۰ هزار ورقه معادل ۶۶/۱۶ درصد از کل اوراق مشارکت منتشره شهرداری شیراز را عرضه کند.

این عرضه با قیمت پایه کل ۳۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به‌طور یکجا و شرایطی انجام خواهد شد.

زمان انجام این عرضه امروز اعلام شده است.

همچنین شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران نیز اعلام کرده است که قصد خروج از بخشی از سهام شرکت کارخانجات کابل‌سازی ایران را دارد.

بر این اساس، ارزش ۵ میلیون و ۳۰۱ هزار و ۴۴۶ سهم معادل ۰۲/۱۴ درصد از سهام شرکت کارخانجات کابل سازی ایران ۳۱ میلیارد و ۸۰۸ میلیون و ۶۷۶ هزار ریال برآورد شده است.

این واگذاری به طور یکجا و نقد یا نقد و اقساط امروز صورت می‌گیرد.سازمان خصوصی‌سازی نیز اعلام کرده است که ۸۵ میلیون سهم معادل ۱۰۰ درصد از سهام کنترلی شرکت سرمایه‌گذاری گسترش و توسعه صنعت (سهامی‌ خاص) را واگذار می‌کند.ارزش پایه این بلوک ۹۵۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال محاسبه شده است که قرار است به‌طور یکجا و نقد یا نقد و اقساط (۳۰ درصد نقد، وبقیه اقساط ۴ ساله با نرخ ۱۵ درصد)، عرضه شود. این عرضه در بازار سوم فرابورس ایران روز دوشنبه نوزدهم خردادماه انجام خواهد شد.

کدال

شرکت زرین معدن آسیا نیز سهامداران خود را برای برگزاری مجمع عادی سالیانه دعوت کرد.

بر این اساس این مجمع برای تصویب صورت‌های مالی دوره منتهی به پایان اسفندماه ۹۲ و تقسیم سود نقدی، چهارشنبه بیست و هشتم خردادماه برگزار خواهد شد.

از سوی دیگر، شرکت سیمان باقران نیز اعلام کرد که افزایش سرمایه ۲۰۰ میلیارد ریالی این شرکت به ثبت رسید. در این راستا سرمایه شرکت از ۴۰۰ میلیارد ریال به ۶۰۰ میلیارد ریال از محل مطالبات و آورده نقدی افزایش یافت.