بازار مثبت، اما کم حجم

گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد شروع هفته‌ای مثبت با اتکا به رشد برخی از نمادهای بزرگ بازار بود. دیروز شاخص بورس با اتکا به رشد نمادهای بزرگی نظیر هلدینگ خلیج فارس، مخابرات، همراه و مپنا توانست در نهایت به رشد ۲۲۶واحدی دست یابد، رشدی که البته به دلیل حجم اندک معاملات با پایداری شکننده‌ای مواجه است. دیروز ارزش معاملات بورس معادل ۱۷۹میلیارد تومان و فرابورس معادل ۷۸میلیارد تومان بود. در همین حال دیروز معاملات با تاثیرات مثبتی از شروع نمایشگاه بورس، بانک‌، بیمه بود این نمایشگاه امروز افتتاح می‌شود که معمولا تاثیرات روانی مثبتی بر بازار دارد. در بازار دیروز بحث در مورد نحوه افزایش قیمت کالاها و خدمات مورد توجه بود. دیروز در همین رابطه اعلام شد اگرچه مطابق با بخشنامه دولت، الزام تولیدکنندگان برای تثبیت قیمت محصولاتشان، حدود ده روز دیگر به پایان می‌رسد، تولیدکنندگان انتظار دارند که ماراتن افزایش قیمت‌ها را از ابتدای تیرماه آغاز کنند، در حالی که یک مقام مسوول در سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان می‌گوید که به دلیل تقارن با آغاز ماه مبارک رمضان، دولت قرار است که بخشنامه تثبیت قیمت‌ها را باز هم تمدید کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، پیش از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، دولت در قالب بخشنامه‌ای به تمامی تولیدکنندگان دستور داد تا هیچ‌گونه افزایش قیمتی را به بهانه اجرای این قانون اعمال نکنند و به نوعی تثبیت قیمت کالاهایشان را داشته باشند. در آن بخشنامه که از سوی معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت خطاب به تولیدکنندگان صادر شده بود، تاکید بر این بود که تا پایان خردادماه، اجازه هیچگونه افزایش قیمتی ندارند و اگر هم قرار باشد که افزایش قیمت اعمال کنند، باید با هماهنگی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و مذاکره با این سازمان باشد.

بر این اساس، تولیدکنندگان نیز با امید به اینکه می‌توانند بخشی از هزینه‌های خود بعد از اجرای قانون را جبران کنند، شروع به جمع‌آوری مدارک و مستندات کردند و در آن، بر این باور بودند که تا پایان خردادماه، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان پای صحبت آنها خواهد نشست و برای قیمت کالاهایشان از تیرماه به بعد، تصمیم‌گیری خواهد کرد.

دولت بخشنامه تثبیت قیمت را تمدید می‌کند

در این میان، برخی تولیدکنندگان می‌گویند که اگرچه مستندات و مدارک خود مبنی بر افزایش هزینه‌های تولید را با اجرای قانون هدفمندی و افزایش نرخ حامل‌های انرژی به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارائه کرده‌اند، اما هنوز جلسه‌ای برگزار نشده که در آن با سازمان برای تغییر قیمت، به جمع بندی برسند، این در حالی است که از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان نیز خبر می‌رسد که قرار نیست به این زودی تثبیت قیمت‌ها رها شود و اگر بنا هم باشد، این کار تدریجی صورت خواهد گرفت تا منجر به شوک قیمتی در بازار نشود.

یک مقام مسوول در سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در این رابطه می‌گوید: اگرچه مهلت بخشنامه دولت برای تثبیت قیمت کالاهای اساسی، پایان خردادماه به پایان می‌رسد، اما به دلیل تقارن اتمام این بخشنامه با آغاز ماه مبارک رمضان، دولت بنا ندارد که این بخشنامه را در مهلت مقرر به پایان برد و بحث بر سر این است که این بخشنامه تمدید شود. در همین شرایط تولید‌کنندگان سیمان از جمله گروه‌هایی هستند که در انتظار افزایش قیمت محصولات به سر می‌برند.

در رابطه با خودرو نیز عیسی امامی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه در نهایت پس از مشورت‌ اعضای شورای رقابت با مسوولان مربوطه فرمول نهایی دستور العمل قیمت‌گذاری خودرو این هفته اعلام خواهد شد، اظهار کرد: البته باید این نکته را متذکر شوم که فرمول قیمت‌گذاری خودرو در آخرین جلسه شورای رقابت تعیین شده بود، اما به دلیل موضع گیری سخن‌گوی دولت، برای بررسی بیشتر فرمول قیمت‌گذاری اعلام آن به تعویق افتاد.

مدیرعامل ایران خودرو اضافه کرد: در طول این مذاکرات همچنان تاکیدات زیادی بر تحقق پیش‌شرط‌های خود در تجدید همکاری‌ها داریم و به نظر می‌رسد در نهایت به نتایح مناسبی دست پیدا خواهیم کرد. در گروه غذایی دیروز، شرکت چین‌چین اولین پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی ۹۴ را مبلغ ۲۱۹۴ ریال اعلام کرده که نسبت به پیش‌بینی سال مالی ۹۳ شاهد ۱۵ درصد تعدیل مثبت است.

در گروه غذایی، درخواست صنایع لبنی برای قیمت‌گذاری جدید کالاها بررسی و در نهایت با افزایش قیمت این کالاها مخالفت شد؛ لذا هرگونه افزایش قیمت لبنیات غیرقانونی است.

مجتبی فراهانی، معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت در گفت‌وگو با «ایسنا» در پاسخ به اینکه آیا سازمان حمایت در راستای افزایش قیمت حامل‌های انرژی و اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اقدام به تعیین دستور‌العمل جدید برای قیمت‌گذاری کالاها کرده است، اظهار کرد: هیچ قیمت‌گذاری جدیدی برای هیچ کدام از کالاها انجام نشده است.

وی ادامه داد: قرار بود انجمن‌ها و تشکل‌ها پیشنهادهای خود را ارائه دهند ولی به غیر از انجمن لبنیات هیچ پیشنهاد دیگری برای قیمت‌گذاری جدید نداشته‌ایم. در این گروه شایعات در مورداحتمال افزایش هزینه تصفیه شکر خام به صف خرید برخی نمادها منجر شد.

در گروه حمل‌ونقل‌ دیروز حمل‌و‌نقل توکا ریل با برگزاری مجمع اقدام به تقسیم ۶۵۰ریال سود کرد که بیش از سود محقق شرکت بوده و بخشی از آن از سود انباشته بود. این تقسیم قابل ملاحظه تاثیر مثبتی را بر توکا فولاد و حمل‌و‌نقل توکا دارد، براساس محاسبات اولیه تقسیم سود ۱۲۷ریال به سود سرمایه‌گذاری توکافولاد و ۵۰ریال به سود حمل‌ونقل‌ توکا می‌افزاید.

در همین راستا، ملایری، مدیر سهام شرکت توسعه و خدمات دریایی سینا در گفت‌وگو با بورس نیوز اظهار کرد: مدیریت شرکت توسعه و خدمات دریایی سینا در خصوص توقف نماد معاملاتی «حسینا» هیچ‌گونه دخل و تصرفی نداشته است. علت توقف «حسینا» نیز بنا به نظر سازمان بورس و به دلیل شفاف‌سازی در خصوص عملکرد شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری «حسینا» است.

ملایری تصریح کرد: شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا با توجه به توقف نماد معاملاتی «حسینا» در مورخ ۳۰ ادریبهشت ماه سال جاری، از همان روز به مدت یک هفته کلیه اطلاعات لازم جهت این شفاف‌سازی را برای سازمان بورس ارسال کرد، اما سازمان بورس تقاضای تکمیل برخی اطلاعات را در همین زمینه کرد و هم‌اکنون نیز شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا به جدیت پیگیر تکمیل اطلاعات مذکور است و تمامی تلاش خود را جهت بازگشایی سریع‌تر «حسینا» می‌کند.

مدیر سهام «حسینا» عنوان کرد: شرکت در نظر دارد، اطلاعات مذکور را اوایل هفته آینده تکمیل کند. بنابراین احتمالا تا پایان هفته آینده نماد «حسینا» بازگشایی خواهد شد.

در گروه معدنی دیروز نماد چادرملو برای برگزاری مجمع سالانه متوقف شد در این گروه گل‌گهر ‌جدیدترین پیش‌بینی خود را برای سال ۱۳۹۳ بر اساس افزایش سرمایه ۸۰ درصدی از محل مطالبات و آورده سهامداران اعلام کرده است. در گروه فلزی دیروز فولاد مبارکه در جدیدترین گزارش حسابرسی شده‌، پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی ۹۳ را از ۷۲۵ ریال به ۷۰۱ ریال کاهش داده است.

در گروه شرکت‌های هلدینگی، شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری امید سود سال مالی منتهی به دی‌ماه ۹۳ خود را براساس عملکرد سه ماهه به ازای هر سهم مبلغ ۸۰۱ ریال اعلام کرده است.

در گروه پتروشیمی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه مطابق با قانون برنامه پنجم توسعه، دولت حق ندارد حتی به بهانه تنظیم بازار، صادرات کالایی را ممنوع اعلام کند، گفت: دولت بنا ندارد برای صادرات پتروشیمی عوارض وضع کند و اگر کمبودی در بازار وجود دارد، باید واردات صورت گیرد.

ولی الله افخمی راد در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در خصوص تمهیدات دولت برای آن دسته از پتروشیمی‌هایی که بدون تامین نیاز داخلی، محصولات خود را صادر می‌کنند، گفت: طبق قانون برنامه پنجم توسعه، دولت نمی‌تواند به غیر از وضع تعرفه یا عوارض، ممنوعیت دیگری را بر سر صادرات کالاها اعمال کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بر این اساس، دولت نیز قانون را اجرا می‌کند و بنا ندارد، برای صادرات پتروشیمی عوارض وضع کند.

وی تصریح کرد: حتی به بهانه تنظیم بازار داخلی نیز دولت مجاز نیست که صادرات کالایی را ممنوع و یا محدود کند؛ لذا اگر می‌خواهیم تنظیم بازار انجام دهیم، می‌توانیم مابه التفاوت تولید داخلی و نیاز مصرف را واردات انجام دهیم.

در گروه ارتباطی دیروز نماد مخابرات و همراه اول تحت تاثیر خبرهای منتشره در مورد افزایش تعرفه مکالمات و موافقت اولیه دولت برای واگذاری مجوز ارائه خدمات نسل سوم با صف خرید و رشد قیمت مواجه شد. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت اما کم حجم بود که در آن شاخص با ۳/۰ درصد رشد به ۷۵ هزار و ۳۲۹واحد رسید.