گروه بورس، مهتاب رحمتعلی: مدیرعامل شرکت بورس تهران با بیان اینکه ۶ شرکت با توجه به عدم احراز شرایط پذیرش در بورس لغو پذیرش شدند از ورود ۱۰ شرکت جدید طی سال جاری به بازار سرمایه خبر داد. مدیر‌عامل شرکت بورس در نشست خبری که در هشتمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه برگزار شد به تشریح اقدامات انجام شده این شرکت پرداخت و از محاسبه شاخص‌های جدید در یک ماه آینده خبر داد.

حسن قالیباف‌اصل در ابتدای این نشست به برگزاری مجمع شرکت بورس در ۲۶ خرداد ماه اشاره کرد و گفت: دو مجمع عادی سالانه و فوق‌العاده شرکت برای تصویب صورت‌های مالی و افزایش سرمایه در ۲۶ خرداد ماه برگزار می‌شود.

وی افزود: سرمایه شرکت بورس درحال حاضر ۴۵ میلیارد تومان است که براساس پیشنهاد هیات مدیره قرار است به ۱۰۰ میلیارد تومان برسد و مجوز آن توسط سازمان بورس صادر شده است.

قالیباف‌اصل اضافه کرد: مجوز افزایش سرمایه شرکت بورس در دو مرحله اعمال شده که مرحله اول آن در سال جاری و از محل منابع داخلی شرکت بوده و مرحله دوم آن در سال‌ آینده رخ می‌دهد. به این ترتیب در مرحله اول سرمایه شرکت بورس در سال جاری از ۴۵ به ۷۲ میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت بورس گفت: ‌این افزایش سرمایه برای تکمیل پروژه ساختمانی سعادت‌آباد است که پیشرفت خوبی در آن حاصل شده و از لحاظ اسکلت به طبقه ششم رسیده و به سرعت در حال پیشروی است تا بورس تهران در آن مستقر شود.

مدیرعامل شرکت بورس در ادامه عملکرد بورس را مورد توجه قرار داد و گفت: ارزش معاملات بورس تهران نسبت به سال گذشته هفت درصد افزایش یافته و از ۲۱ هزار میلیارد تومان به ۲۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی ادامه داد:‌ معاملات خرد و بلوک نیز نسبت به سال گذشته ۴۲ درصد رشد کرده و از ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به ۹ هزار میلیارد تومان رسیده است که از این لحاظ میزان معاملات وضعیت مطلوبی را نشان می‌دهد.

قالیباف‌اصل یادآور شد: همچنین دفعات معاملات در کنار ارزش معاملات که شاخصی برای نقدشوندگی سهام در بازار است از یک میلیون و ۶۰۰ هزار دفعه در سال گذشته به سه میلیون دفعه در سال جاری رسیده است که رشد ۸۹ درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت بورس یادآور شد: همچنین شاخص بورس در ابتدای سال ۷۹ هزار واحد بود که اکنون به ۷۵ هزار واحد رسیده و حدود پنج درصد افت نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه شرکت بورس اوراق بهادار تهران پذیرش ۱۰ شرکت جدید را در برنامه دارد، ادامه داد: ‌در حوزه اوراق مشارکت و ابزار بدهی برنامه شرکت پذیرش هفت ابزار بدهی است که پنج ابزار اوراق مشارکت بوده و دو ابزار اوراق صکوک است. علاوه‌بر این چند اوراق بدهی جدید در حال بررسی است که امیدواریم در ‌آینده نزدیک شاهد عرضه آنها از طریق بورس باشیم.

قالیباف‌اصل ادامه داد:‌ در حال حاضر شرکت‌های توسعه سرمایه و صنعت غدیر و فولاد کاوه جنوب کیش در هیات پذیرش مورد بررسی قرار گرفته و امیدواریم در آینده نزدیک مورد پذیرش قرار گیرند.

مدیرعامل شرکت بورس با بیان اینکه هم اکنون صکوک ۲۰ میلیارد تومانی در حال دریافت مجوز از سازمان بورس است، عنوان کرد:‌ یکی از بحث‌هایی که هم اکنون در بورس تهران دنبال می‌شود طبقه بندی شرکت‌ها براساس دستورالعمل پذیرش است که دراین راستا طبقه بندی شرکت‌ها درهیات پذیرش مطرح شده است؛ به طوری که از تعداد ۳۱۸ شرکت حاضر در بورس تهران چهار شرکت از تابلوی فرعی به تابلوی اصلی، شش شرکت از بازار دوم به تابلوی فرعی به بازار اول، شش شرکت از تابلوی فرعی به بازار دوم منتقل و شش شرکت با توجه به عدم احراز شرایط پذیرش در بورس لغو پذیرش شدند.

توجه به حیطه بین‌المللی

در حاشیه افتتاحیه نمایشگاه بورس، بانک و بیمه، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» به تغییرات و پیشرفت‌های ایجادشده در نمایشگاه امسال در مقایسه با سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: حضور بیش از ۳۶۰ شرکت‌کننده داخلی و همچنین ۱۰ کشور خارجی در نمایشگاه هشتم، حکایت از تنوع بالای نمایشگاه و مورد توجه قرار گرفتن آن در حیطه بین‌المللی دارد.

دکتر حسن قالیباف در ادامه افزود: افزایش تعداد سالن‌ها، غرفه‌ها و در مجموع فضای اختصاص داده شده به نمایشگاه از دیگر علائم رشد نمایشگاه امسال به شمار می‌آید.

وی نمایشگاه بازار سرمایه را فرصتی برای ارائه محصولات و نوآوری‌های کسب شده در حیطه مالی دانست و گفت: هر ساله فعالان بازار سرمایه در این مکان گردهم آمده و محصولات جدید و دستاوردهایی را که در طول سال کسب کرده‌اند، ارائه می‌دهند و به رقابت می‌پردازند.

وی فضای اختصاص داده شده به هر شرکت، غرفه‌آرایی‌های زیبا و همچنین آموزش‌های ارائه شده را از جمله علائم افزایش علاقه‌مندی شرکت‌ها به حضور در نمایشگاه دانست. قالیباف در ادامه گفت: همچنین این نمایشگاه فرصت مناسبی برای مردم عادی است تا با سرمایه‌گذاری در بورس آشنا شده و از خدمات ارائه شده در بازارهای مالی توسط بنگاه‌های اقتصادی بهره‌مند شوند. مدیرعامل شرکت بورس در ادامه تبلیغات ارائه شده توسط رسانه‌ها را حرکتی مفید در زمینه آشناسازی عموم مردم با بازار سرمایه دانست و گفت: پخش تبلیغات برای نمایشگاه بورس، بانک و بیمه در چند روز اخیر بسیار مفید بود؛ چون نمایشگاه مزبور بسیار تخصصی است و نیاز به این تبلیغات بیشتر احساس می‌شود.

وی در خاتمه اظهاراتش افتتاح امضای دیجیتال را امری مفید و موثر در زمینه رشد بازار سرمایه عنوان کرد.