گروه بورس، همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد تداوم جو معاملات کم حجم و توام با رکود بود. در بازار دیروز معامله‌گران همچنان شاهد ادامه جوی بودند که از ابتدای هفته جاری در بازار حاکم شده و در آن معاملات به صورت کم حجم و به دور از هیجان خاصی ادامه می‌یابد. در این شرایط هر چند شاخص در دو روز گذشته به صورت متعادل مثبت به کار خود پایان داده بود؛ اما دیروز شاخص نیز توان رشد نداشت تا در نهایت با کاهش ۱۱۳واحدی مواجه شود؛ امری که شاخص را مجددا به سوی سطح ۷۵هزار واحد هدایت کرد تا شاخص در رقم ۷۵هزار و ۲۴۰واحد قرار گیرد.

دیروز در تحولات مهم بازار معامله‌گران شاهد اعلام نظر اولیه شورای رقابت در مورد قیمت‌گذاری انواع خودرو بودند.

دیروز عضو شورای رقابت گفت: مکانیزم قیمت‌گذاری برای ۴ محصول پرفروش پراید، تیبا، ‌سمند و پژو تعیین شده و هنوز شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودروهای خارجی ورود نکرده است. در گروه غذایی دیروز نمادهای قندی که در چند روز گذشته تحت تاثیر خبرهای اولیه در مورد اینکه کارمزد تصفیه شکر خام افزایش یافته است با رشد قیمتی مواجه شده بودند، رو به توازن گذاشتند. در همین حال منابع آگاه خاطر نشان می‌کنند به دلیل افزایش قیمت نهاده‌های تولید افزایش قیمت شکر نیز همانند لبنیات و روغن خوراکی غیر قابل اجتناب به نظر می‌رسد. در همین راستا دبیر انجمن صنایع لبنی در گفت‌وگو با بورس نیوز عنوان کرد: انجمن لبنیات طی نامه‌ای درخواست خود را مبنی بر افزایش ۱۵درصدی قیمت محصولات لبنی به جز شیرخام به سازمان حمایت ارسال کرده است و در حال حاضر منتظر ابلاغ مصوبه از طریق این کار گروه هستیم.

دبیر انجمن صنایع لبنی اظهار کرد: معمولا حدود ۷۰ درصد بهای تمام شده محصولات لبنی به قیمت شیرخام مرتبط است بنابراین به ازای هر ۱۰ درصد تغییر نرخ شیرخام کارخانه‌های تولیدکننده محصولات لبنی، قیمت محصولات حدود ۷ درصد تغییر خواهد کرد.

باکری ابراز کرد: در هر حال در صورت افزایش نرخ شیرخام افزایش قیمت لبنیات ناگزیر خواهد بود.

در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف و کم حجم بود که در آن ۱۶۵میلیارد تومان سهام در بورس و ۳۷میلیارد تومان در فرابورس معامله شد.