فرهاد مرسلی مشاور مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در امور بین‌الملل در دنیای امروزی اهمیت برقراری ارتباط با همتایان خارجی برای هیچ فردی پنهان نیست. این مقوله در حوزه تجارت و بازار سرمایه نقش مهم‌تری‌ به خود می‌گیرد به دلیل اینکه شرکت‌های تجاری با ارتباط داشتن با یکدیگر بهتر می‌توانند به اهداف والاتر و بلندتر خود دست یابند. وقایع و رویدادهای گوناگونی در دنیا بر این موضوع صحه می‌گذارند از جمله آنها می‌توان به مساله جهانی شدن، یکپارچگی بازارهای سرمایه و برداشتن روادید بین کشورهای مختلف اشاره کرد. بر هیچ کسی پنهان نیست که با ارتباط داشتن با دنیا و شرکت‌های خارجی می‌توان به سود بیشتر و در نتیجه به رونق بازار کمک بهینه‌ای کرد. این باور به چند طریق قابل دستیابی است که یکی از آنها عضویت در سازمان‌های بین‌المللی گوناگون و شرکت در همایش‌ها و جلسات دو‌جانبه یا چند جانبه است. زیرا از این راه یک فرد یا یک شرکت قادر است تا با ایده‌ها و دیدگاه‌های نو آشنا شود یا حتی دیدگاه‌ها و طرح‌های خود را به سایر شرکت‌ها یا ارکان خارجی بشناساند. از میان سازمان‌های بین‌المللی فعال در حوزه بازار سرمایه می‌توان به گروه شرکت‌های سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار قاره آسیا و اقیانوسیه (ACG) اشاره کرد که و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه ایران یکی از اعضای این سازمان بین‌المللی است.

گروه شرکت‌های سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار قاره آسیا و اقیانوسیه (ACG) در نوامبر سال ۱۹۹۷ به عنوان سازمان بین‌المللی غیررسمی با هدف فراهم آوردن زمینه تبادل اطلاعات و توسعه همکاری‌ها و کمک‌های چندجانبه میان شرکت‌های سپرده‌گذاری و سازمان‌های تسویه عضو در منطقه آسیا- اقیانوسیه تشکیل شد. در حال حاضر اعضای این گروه شامل ۳۲ شرکت فعال در زمینه‌های پیش و پس از معاملات از ۲۲ کشور منطقه آسیا- اقیانوسیه هستند. این گروه در سال ۲۰۱۱ به عضویت انجمن جهانی شرکت‌های سپرده‌گذاری (WFC) درآمد. شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه ایران در آگوست سال ۲۰۱۲ به عضویت این گروه درآمد.

این گروه دارای پنج کارگروه تخصصی به شرح ذیل است:

۱. کارگروه تبادل اطلاعات

۲. کارگروه ایجاد کسب‌وکارهای جدید

۳. کارگروه فنی

۴. کارگروه حقوقی

۵. کارگروه مدیریت ریسک و بازیابی.

وظایف این کارگروه‌ها به اختصار عبارت است از:

۱. کارگروه تبادل اطلاعات: برای تسهیل اطلاعات مربوط به بازار اوراق بهادار اعضای این سازمان به ریاست ژاپن، ۲. کارگروه ایجاد کسب و کارهای جدید: برای مشاوره و مدیریت ابتکارات خدمات نو در زمینه نقاط مشترک به ریاست کره جنوبی، ۳. کارگروه فنی: برای بررسی پیشنهادهای کاری در ارتباط با مواردی هم چون تجارت الکترونیک و امنیت شبکه‌های سیستم به ریاست هندوستان، ۴. کارگروه حقوقی: به‌منظور ارتقای ارتباطات مفید در میان اعضای این سازمان در حوزه موضوعات حقوقی شرکت‌های سپرده‌گذاری و بهبود چارچوب حقوقی بازارهای اعضا، به ریاست چین، ۵. کارگروه مدیریت ریسک و بازیابی: به‌منظور ارتقای اعضا در امر تبادل تجارب، اطلاعات، و فرایند‌های مربوط به ریسک‌های بالقوه، تحلیل آنها و اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از این ریسک‌ها و روش‌های بازیابی موثر به ریاست پاکستان.

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر به جز کارگروه حقوقی در سایر کارگروه‌ها عضو است.

۲. مجمع عمومی(General Meeting)

مجمع عمومی گروه شرکت‌های سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار قاره آسیا و اقیانوسیه (ACG) بالاترین نهاد تصمیم‌گیری در این گروه به حساب می‌آید که در خصوص موضوعات کلیدی مرتبط با سیاست‌ها و فعالیت‌های این گروه اتخاذ تصمیم‌ می‌کند. به‌طور کلی، دو نوع مجمع عمومی وجود دارد: مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوق‌العاده. به عبارتی دیگر، مجمع عمومی این گروه هر سال یکبار تشکیل می‌شود. این مجمع در سطح مدیران ارشد شرکت‌های عضو تشکیل می‌شود و تصمیمات اساسی این گروه در آن مجمع گرفته می‌شود. مجمع عمومی گروه شرکت‌های سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار قاره آسیا و اقیانوسیه (ACG) این سازمان معمولا با حضور تمامی اعضا برگزار می‌شود که در آن اعضا در مورد فعالیت‌های موجود و آینده از جمله تصمیم‌گیری درمورد پذیرش عضو جدید و میزبانی وقایع مهم و دیگر موارد تصمیم‌گیری می‌کنند.

سمینار آموزشی چند‌جانبه(Cross-Training Seminar) این گروه نیز هر سال یکبار تشکیل می‌شود. سمینار آموزشی چند‌جانبه گروه شرکت‌های سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار قاره آسیا و اقیانوسیه (ACG) به میزبانی یکی از اعضا و با برنامه‌ریزی و مدیریت میزبان و کارگروه‌های تخصصی این سازمان برگزار می‌شود. این سمینار سالانه و به‌طور مداوم از سال ۱۹۹۹ برگزار شده است. هدف اصلی این سمینار تسهیل در تبادل اطلاعات در میان شرکت‌کنندگان اعضای این سازمان است. اولین دوره این سمینار به میزبانی شرکت سپرده‌گذاری کشور تایوان در سال ۱۹۹۹ و آخرین دوره، شانزدهمین دوره، به میزبانی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار بورس ایران ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت (۲۰ و ۲۱ مه) در تهران در هتل پارسیان آزادی برگزار شد.

یکی از ارکان دیگر شرکت‌های سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار قاره آسیا و اقیانوسیه (ACG) تیم اجرایی است که شامل کشورهای مسوول کارگروه‌های تخصصی و سه عضو از میان اعضا با هدف ایجاد اطمینان نسبت به اجرای موفق و کارآی فعالیت‌های گروه است.

ریاست این گروه تا سال ۲۰۱۳ در اختیار یوشینو تاکشی مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ژاپن و از سال ۲۰۱۳ تاکنون ریاست این گروه بر عهده محمد حنیف مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی پاکستان قرار دارد. بر همین اساس دبیرخانه این گروه هم‌اکنون توسط شرکت سپرده‌گذاری پاکستان اداره می‌شود.

در این بین جمهوری اسلامی ایران با افتخار میزبان شانزدهمین دوره سمینار آموزشی چند جانبه گروه شرکت‌های سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار قاره آسیا و اقیانوسیه (ACG) در روزهای ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت (۲۰ و ۲۱ می) در تهران بود.

شانزدهین دوره سمینار آموزشی چند جانبه گروه شرکت‌های سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار قاره آسیا و اقیانوسیه (ACG) دارای ویژگی‌های خاصی بود که از جمله آن می‌توان به نوآوری صورت گرفته از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی جمهوری اسلامی ایران در این دوره اشاره کرد. شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار بورس ایران در این دوره اقدام به راه‌اندازی سایت اطلاع‌رسانی کرد که در تاریخ گروه شرکت‌های سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار قاره آسیا و اقیانوسیه (ACG) تا به حال سابقه نداشته است و به همین دلیل این امر تحسین سایر اعضا را برانگیخت.

در این سایت تمامی اطلاعات مربوط به سمینار از جمله اطلاعات اولیه شرکت‌کنندگان، برنامه سمینار و معرفی ایران و شهر تهران موجود است. از دیگر اقداماتی که از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار در تاریخ این گروه صورت گرفت اعطای گواهینامه برای تمامی شرکت‌کنندگان بود. همچنین در این دوره حضور چند کشور در صدر هیات بلند‌پایه توجه همگان را به خود جلب کرد، از جمله می‌توان به حضور مدیر‌عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار چین (CSDC) ژو مینگ

(Zhou Ming)، به عنوان بزرگ‌ترین شرکت سپرده‌گذاری دنیا، مدیر عامل بورس کشور مالدیو و چند تن دیگر اشاره داشت. شانزدهمین دوره این سمینار آموزشی با شرکت هفتاد نفر از پانزده کشور عضو از جمله ژاپن، چین، کره جنوبی، مالزی، اندونزی، هند، پاکستان، نپال، ویتنام، مالدیو، بنگلادش، سریلانکا، هنگ‌کنگ، مغولستان و عمان همراه بود. از کشور ایران علاوه‌بر شرکت سپرده‌گذاری مرکزی جمهوری اسلامی ایران، نمایندگانی از سازمان بورس جمهوری اسلامی ایران، شرکت فرابورس، بورس کالا و بانک ملت حضور داشتند. این دوره به مدت دو روز و به میزبانی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار بورس ایران برگزار شد.