برخی اتفاقات وجود دارد که می‌تواند حجم پول در بازار سرمایه را تغییر دهد. ازجمله این موارد، می‌توان به زمانی اشاره کرد که تقاضا برای ریال افزایش می‌یابد که این مساله در برخی موارد باعث خروج نقدینگی از بازار سرمایه می‌شود.

به گزارش «سنا»، مدیر سبدگردانی کارگزاری آراد ایرانیان با بیان مطلب فوق اظهار کرد: موثرترین عامل بر وضعیت بازار سرمایه تاثیر حجم نقدینگی موجود در بازار است و وضعیت بازار سرمایه با توجه به سیاست‌های انقباضی دولت در راستای کنترل تورم در همین موقعیت باقی خواهد ماند.

علیشاهی تصریح کرد: برخی اتفاقات وجود دارد که می‌تواند حجم پول در بازار سرمایه را تغییر دهد. از جمله این موارد، می‌توان به افزایش تقاضا برای ریال اشاره کرد که این مساله در برخی موارد باعث خروج نقدینگی از بازار سرمایه می‌شود.

وی افزود: در همین راستا می‌توان به حالتی اشاره کرد که بدهکاران بزرگ بانکی با فروش برگه سهام خود در بازار سرمایه سعی در تسویه بدهی‌های خود می‌کنند بنابراین در این حالت تقاضا برای ریال به جهت تسویه بدهی بانکی بدهکاران افزایش می‌یابد. همچنین برخی شرکت‌های غیر‌بورسی که پروژه‌های عظیمی دارند، جهت راه اندازی پروژه‌های مذکور نیاز به نقدینگی دارند و بنابراین حجم بالای نقدینگی به جهت راه‌اندازی پروژه‌ها، به این شرکت‌ها تزریق می‌شود.

مدیر سبدگردانی کارگزاری آراد ایرانیان عنوان کرد: به نظر بنده وضعیت بازار سرمایه تا زمانی که دغدغه دولت از جهت تورم از بین نرود و نرخ تورم به وضعیت ثبات نرسد، به همین حالت باقی خواهد ماند زیرا حجم پول، تعیین‌کننده اصلی روند بازار سرمایه است به‌طوری‌که حتی وجود اخبار مثبت در شرایط کنونی نیز بر وضعیت بازار تاثیر محسوسی نخواهد گذاشت.

علیشاهی بیان کرد: نتیجه مذاکرات تنها جنبه سیاسی ندارد بلکه به دلیل تاثیر مثبتی که در تزریق نقدینگی به بازار خواهد گذاشت، می‌تواند باعث رشد بازار سرمایه شود.

مدیر سبدگردانی کارگزاری آراد ایرانیان گفت: پیش‌بینی می‌شود که روند بازار سرمایه از مرداد ماه وارد کانال صعودی گردد اگرچه تا مرداد ماه حتی در صورت وجود اخبار مثبت هسته‌ای مثبت و سایر اخبار مثبت در خصوص پوشش بودجه شرکت‌های بورس، شاهد نوسان شاخص کل بورس در محدوده ۷۴ تا ۷۷ هزار واحدی خواهیم بود. وی افزود: به نظر می‌رسد پس از اولویت اول دولت که کنترل تورم می‌باشد، سیاست بعدی دولت که در مرحله بعدی به آن پرداخته شود، نرخ بیکاری می‌باشد بنابراین می‌توان با کاهش نرخ بیکاری که منجر به تزریق پول به بازار می‌گردد، به رشد بازار سرمایه امیدوار بود.

وی در خاتمه افزود: صنایع برتر که در سال جاری می‌توانند بازدهی بیشتری به همراه داشته باشند، بسته به اخبار مثبت ناشی از گزارش‌های ۳ و ۶ ماهه شرکت‌ها مشخص می‌شوند اما به نظر می‌رسد صنعت خودرو نسبت به سایر صنایع در سال جاری بتواند با رشد همراه باشد.